به گزارش شفاآنلاین: صادق ستاری فرد اظهار کرد: در دو سال گذشته پژوهشها و مطالعات داخلی و بینالمللی نشان داد که آموزش مجازی به هیچ وجه نمیتواند به عنوان جایگزین آموزش حضوری تعریف شود؛ بلکه فقط میتوانیم به عنوان مکمل برای آموزش و تربیت دانش آموزان در مدارس بدانیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این حق دانش آموز است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشد، گفت: آموزش مجازی عدالت تربیتی و کیفیت آموزشی و پرورشی را با اخلال مواجه کرد.
ستاری فرد ادامه داد: علاوه بر این، موضوع «اجتماعی شدن دانش آموزان»، فرایند جامع پذیری و رشد اجتماعی و عاطفی آنان که در نهایت منجر به تربیت تمام ساحتی دانش آموزان می گردد نیز، در گرو آموزش حضوری و ارتباط دوسویه و تعاملی دانش آموزان با یکدیگر در مدارس است.
وی با اشاره به اینکه در ۲۵ ماه اخیر فرصت حضور دانش آموزان در مدارس را از آنها گرفتهایم، گفت: «مدارس» محل تربیت دانش آموزان میباشد و آنها با حضور در مدارس فرصت شرکت در محیطهای مختلف یادگیری و کسب مهارتهای اخلاقی، اجتماعی، حرفهای و هنری را خواهند داشت.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این حق دانش آموز است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشد، گفت: در بسیاری از مناطق کشور شاهد این هستیم که دانش آموزان به حداقلهای آموزش حضوری دسترسی ندارند که در این صورت «عدالت آموزشی» خدشه دار میشود. لذا حق نداریم دانش آموز را از آموزش حضوری محروم کنیم.
ستاری فرد ادامه داد: مبتنی بر این موضوعات ستاد ملی کرونا آموزش حضوری را محل تاکید و تصویب قرار داده است و مراجع علمی دنیا توصیه کردهاند؛ مدارس در اپیدمی کرونا اولین جا برای باز شدن و آخرین جا برای تعطیل شدن هستند.
وی گفت: البته در شش ماه گذشته تمام مدارس روستایی و کم جمعیت و برخی از مدارس شهری حضوری بودند و امتحانات دی ماه دانش آموزان نیز در تمام کشور به صورت حضوری برگزار شد؛ این تجربیات میتواند در تعمیم بازگشایی مجدد مدارس کشور به صورت حضوری از روز ۱۴ فروردین، به ما کمک کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی داریم از ۱۴ فروردین با همکاری مدیران و معلمان مجاهد، آموزش حضوری را پیش بگیریم.
چالشهای جدی خانهنشینی برای دانش آموزان
ستاری فرد افزود: یکی دیگر از چالشهای جدی خانه نشین شدن دانش آموزان در دوران کرونا، «عدم رشد حرکتی مناسب دانش آموزان» و «اضافه وزن» آنها است که اکنون به ازای هر ۳ دانش آموز یک دانش آموز اضافه وزن دارد.
وی به چالشهای موجود در آموزش مجازی اشاره و اظهار کرد: کیفیت آموزش، شامل ۳ مقوله مهم «نیروی انسانی»، «محتوا و برنامه» و «زیرساخت و فضای آموزشی» است؛ این مطالبه از سوی دانش آموزان و خانوادهها وجود دارد که با فراهم آوردن زیرساخت مناسب آموزش حضوری را پیش گیریم.
ستاری فرد ادامه داد:خوشبختانه تا امروز، ۹۵ درصد فرهنگیان دز اول واکسن کرونا و ۹۰ درصد دز دوم و در حدود ۵۳ درصد معلمان دز سوم را دریافت کردهاند و نسبت به سایر اقشار، جامعه فرهنگیان در این امر پیشرو بودند؛ همچنین ۹۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال نیز دز اول و ۸۰ درصد دز دوم را دریافت کردند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای تسهیل دسترسی جامعه فرهنگیان و دانش آموزان به تزریق واکسن کرونا، آموزش و پرورش ۵۰۰ مکان آموزشی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است و گزارش نظارت بازرسی کل کشور بر مدارس، بیانگر این موضوع است که میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصلههای اجتماعی و تهویه مدارس در آموزش و پرورش نیز مطلوب است.
وی با تأکید بر لزوم حفظ سلامت دانش آموزان با بهره برداری از سیستم تهویه مناسب کلاسهای درسی در آموزشهای حضوری گفت: هرچند موضوع تهویه مدارس تاکنون نیز در بسیاری از شهرهای بزرگ، به صورت مطلوب انجام شده است ولی قصد داریم به سمت تهویه الکترونیکی کلاسهای درسی برویم.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ستاری فرد درباره نحوه تشکیل کلاسها از ۱۴ فروردین اظهار کرد: به زودی دستورالعملی را در این باره به مدارس ابلاغ میکنیم و نحوه آموزش حضوری معین میشود. سرویس مدارس مهمترین موضوع است در تلاشیم آن را حل کنیم و امیدواریم با همراهی خانوادهها نسبت به افت تحصیلی دانش آموزان اقدامات خوبی انجام دهیم. حدود ۷۷ درصد خانوادهها به آموزش حضوری مطالبه داشتهاند و این امر به ما در بازگشایی حضوری مدارس کمک میکند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: شبکه شاد، با وجود برخی مشکلات در آموزش مجازی دوران کرونا بسیار مطلوب بود و از این پس نیز در آموزش های مجازی به عنوان مکمل آموزشی مدارس، معلمان را یاری خواهد کرد.