کد خبر: ۳۰۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - 2022March 13
پس از صحبت با یک متخصص کودکان و فرستاده شدن به نزد یک متخصص در بیمارستان اموری در آتلانتا معلوم شد که لاکلان دچار یک عارضه ژنتیکی نادر است که فقط ۱۰۰ مورد تاییدشده آن وجود دارد.

شفاآنلاین>سلامت> یک مادر آمریکایی پس از پست کردن عکس پسرش در اینستاگرام با پرسش عجیب یک فرد غریبه مواجه شد که آیا پسرش دچار«نشانگان موی شانه‌نشدنی» تشخیص داده شده است یا نه؟

به گزارش شفاآنلاین: پسر ۱۶ ماهه خانم کاتلین سمپلز موهای بلوند پرپشتی داشت که مستقیم ایستاده بودند و با شانه کردن صاف نمی‌شدند.


کاتلین می‌گوید: «هر روز کلی اظهارنظر درباره موهای  پسرم از افراد گوناگون دریافت می‌کنیم. همه می‌خواهند موهایش را لمس کنند.»

اما او تا پیش از دریافت این پیام درباره چنین عارضه‌ای چیزی نشنیده بود و تصمیم گرفت درباره آن در گوگل جستجو کند.

پس از صحبت با یک متخصص کودکان و فرستاده شدن به نزد یک متخصص در بیمارستان اموری در آتلانتا معلوم شد که لاکلان دچار یک عارضه ژنتیکی نادر است که فقط ۱۰۰ مورد تاییدشده آن وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند نشانگان موی شانه‌نشدنی در نهایت بیماری خطرناکی نیست. این بیماری ژنتیکی ناشی از جهشی در DNA افراد است که به تغییراتی در شیوه رشد موها می‌انجامد.

مو معمولا به شکلی استوانه‌ای رشد می‌کند و اگر آن را ببرید، سطح مقطع آن دایره‌ای‌شکل است. اما در افراد دچار این عارضه سطح مقطع مو شبیه یک مثلث شیاردار است.

از آنجایی که مو در این عارضه با الگویی عجیب رشد می‌کند، قابل‌شانه کردن نیست و به همین علت نام «نشانگان موی شانه‌نشدنی» را به آن داده‌اند. این نشانگان ممکن است موهای رشد کرده در جاهای دیگر بدن را هم درگیر کند، اما به خاطر این موها کوتاهتر هستند، معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

این عارضه ژنتیکی بسیار نادر است و احتمالا شیوع آن کمتر از یک در یک میلیون نفر است.

یک یا هر دوی والدین ممکن است ناقل جهش ژنتیکی عامل این عارضه باشد و آن را به کودکانشان منتقل کنند.

این نشانگان معمولا از همان اوائل زندگی بروز می‌کند و والدین ممکن است از هنگام شروع رشد موهای نوزاد متوجه آن بشوند.

اغلب بیماران دارای این نشانگان هیچ مشکل دیگری ندارند و ممکن است در طول زمان وضعیت موهایشان اندکی بهتر شود.

در موارد بسیار نادری، گروه کوچکی از مبتلایان به این نشانگان ممکن است علائم دیگری مانند مشکلات پوستی، دندانی و ناخن داشته باشند که مانند موها ناشی از جهش ژنتیکی مشابهی در واحدهای ساختمانی این اعضا است.

گرچه مواد شیمیایی صاف‌کننده مو یا اتو کشیدن موها می‌تواند به طور نظری به این افراد کمک کند، اما اثر آنها موقتی خواهد بود. همچنین هنگامی که بگذارید این موها بیشتر بلند شوند، ممکن است به پایین خم شوند.

تقریبا تمام موارد این نشانگان در افراد با پوست روشن گزارش شده است.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: