کد خبر: ۲۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 02
شفاآنلاین-چند مرکز تحقیقاتی علوم زیستی در انگلستان طرحی را در دست گرفته اند تا توالی ژنتیکی (نقشه ژنتیکی) ساکنان این کشور را تعیین کنند که به اعتقاد متخصصان، این طرح سبب انقلابی در دانش طب و داروسازی خواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین، از بی بی سی، نقشه ژنتیک چند فرد مبتلا به سرطان و چند بیماری نادر پیشتر تعیین شده است و متخصصان می گویند که با تعیین توالی ژنتیکی می توان درمان بیماری ها از جمله سرطان را نسبت به هر شخص هدفمند کرد و درمان های سختی چون شیمی درمانی را کنار گذاشت.

هر ژنوم (مخزن ژنتیکی) انسان بیش از شش میلیارد باز (سه میلیارد باز جفت شده) دارد و این بازها ابزار ساخت مولکول های دی اِن اَی هر فرد هستند.

این طرح چهار ساله به مطالعه ژنوم یکصد هزار نفر خواهد پرداخت که در آن متخصصان علوم زیستی در لندن، کمبریج و نیوکاسل کار خود را شروع کرده اند و مراکز دیگری هم به این طرح خواهند پیوست.

تعیین توالی اولین ژنوم در روز ٣٠ مه (9 خردادماه) سال جاری پایان یافت و از آن زمان تاکنون ژنوم های ١٠٠ نفر تعیین توالی ژنتیکی شده اند.

دانشمندان سعی دارند که این رقم را تا پایان سال جاری به یکهزار ژنوم و تا پایان سال آینده (٢٠١٥) به 10 هزار ژنوم برسانند.

ژنوم غده های سرطانی یک بیمار با ژنوم بافت سالم آنها مقایسه خواهد شد و شرکت های داروسازی از این اطلاعات برای مقابله موثرتر با سرطان استفاده خواهند کرد.

تحقیقات ژنتیکی پیشین نشان داده است که سرطان ها اختلافات اساسی با هم دارند؛ برای مثال سرطان سینه یک نوع بیماری نیست بلکه دست کم بر 10 قسم است که دلایل بروز متفاوتی دارند و شیوه درمان آنها نیز متفاوت است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: