در حال حاضر ما در زمینه نظارت، بازرسی و اجرای احکام خلاءهایی داریم که غیر قابل انکار است و امیدواریم هر چه زودتر در زمینه قانون گذاری و اجرا این خلاءها را برطرف کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات گفت: در سال گذشته بیش از 4 هزار پرونده در 3شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات حکومتی تهران بررسی شد که بیش از نیمی از آنها در مورد اخذ وجه مازاد بر تعرفه (زیر میزی) بوده است.به گزارش شفاآنلاین:مهوش ایزدی، رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد زیر میزی پزشکان گفت: زیر میزی مبلغ مازاد تعرفه پزشکی و مازاد هزینه بیمارستان است که توسط پزشکان، بیمارستانها و موسسات درمانی اخذ میشود که اگر بیماران این مبلغ را پرداخت نکنند بعضی از پزشکان از ادامه درمان آنها سر باز میزنند.
وی افزود: مطابق قانون دریافت هر میزان مبلغ، بیشتر از میزان مصوب تعرفه از سوی پزشکان تخلف است و مردم میتوانند در صورت مشاهده این تخلفات موضوع را به سامانههای تلفنی رسیدگی به شکایات مردم 1690 و 1490وزارت بهداشت و سامانه 135 دریافت شکایات تعزیرات حکومتی اعلام کنند.
ایزدی تصریح کرد: سازمان تعزیرات یک سازمان شبه قضایی است که در رسیدگی به پروندههای هزینه دادرسی نمیگیرد و هر نوع شکایتی که به سازمان تعزیرات ارجاع شود رسیدگی و با تخلفات انجام شده با قاطعیت برخورد میکند.
رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات اظهار داشت: قانون گذار در سال 67 در چند فصل رسیدگی به تخلفات حوزه پزشکی و درمان را به سازمان تعزیرات محول کرده که یکی از آنها اخذ مبلغ مازاد بر تعرفه است و رسیدگی به تخلفات دیگری مانند به کارگیری نیروهای فاقد صلاحیت، عدم حضور مسئول فنی، ایجاد موسسه بدون داشتن پروانه توسط افراد حرفهای و... نیز در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.
وی با بیان اینکه قانون مصوب سازمان تعزیرات مصوب سال ۶۷ بوده و با توجه به پیشرفت علم، تکنولوژی و درمان قانون موجود شاید برای رسیدگی به کلیه تخلفات کافی نباشد گفت: اگر چه قانون موجود آنچه نیاز است را دارد ولی نیاز به بروز رسانی قانون در حوزه رسیدگی به تخلفات پزشکی وجود دارد.
ایزدی اظهار داشت: در حال حاضر ما در زمینه نظارت، بازرسی و اجرای احکام خلاءهایی داریم که غیر قابل انکار است و امیدواریم هر چه زودتر در زمینه قانون گذاری و اجرا این خلاءها را برطرف کنیم.
* رسیدگی به تخلف عدم نصب پایانه فروشگاهی و گران فروشی خدمات پزشکی
رئیس شعبه رسیدگی به تخلفات پزشکی سازمان تعزیرات در ادامه با بیان اینکه از سال 98، نصب پایانههای فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) در مطبها الزامی شده است ولی برخی پزشکان به دلیل فرار مالیاتی و برخی مسائل دیگر از اجرای آن سر باز زدهاند گفت: در مورد تخلفاتی مانند عدم نصب پایانههای فروشگاهی بیشتر در قالب گران فروشی خدمات پزشکی و اخذ مبالغ مازاد تعرفه، ابتدا در کمیسیون ماده 11 دانشگاه، کارشناسی اولیه انجام میشود و در صورت تشخیص کارشناسان پرونده به انجام تخلف پرونده جهت رسیدگی به سازمان تعزیرات ارجاع و در این سازمان، پرونده برای تخلف انجام شده تشکیل و حکم جریمه و توبیخ صادر میگردد.
وی افزود: در حوزه تخلفات پزشکی جرایم به دو دسته جرایم خصوصی و عمومی تقسیم میشوند که بر اساس ماده 6 قانون نظام پزشکی جرایمی که جنبه عمومی ندارند را میتوان رسیدگی کرد و بخشی از جرایم که جنبه عمومی دارند و نظم عمومی را بر هم میزنند توسط سازمان تعزیرات رسیدگی میشود و در جریان رسیدگی علاوه بر جنبه جبران خسارات شاکی، جنبه عمومی جرم پزشک متخلف را در صدور رای تعیین تکلیف میکنیم.