کد خبر: ۲۹۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۴ دی ۱۴۰۰ - 2022January 04
بهترین سن شروع آموزش به کودکان وقتی است که بچه ها را از پوشک می گیرید. بنابراین، هرگز جلوی جمع شلوارشان را پایین نیاورید و به آن ها یاد دهید که زیر پوشک حریم خصوصی است.
شفاآنلاین>سلامت> یک روانشناس در رابطه با چگونگی محافظت از کودکان خود در برابر آزار جنسی توضیحاتی داد.
 
به گزارش شفاآنلاین:کنجکاوی کودکان درمورد مسائل جنسی از جمله مواردی است که اغلب والدین در برابر آن احساس سردرگمی می‌کنند و شاید مهم‌ترین عامل آن، سردرگمی دیدگاه والدین به بچه‌ها درمورد مسائل جنسی است.
 
راحیل شمسایی روانشناس، در رابطه با هویت جنسی و چگونگی محافظت کودکان  در برابر آزار جنسی اظهار کرد: اغلب کودکان در خصوص این موضوع مهم سوالاتی دارند که دلیل آن ها در این زمینه به خاطر کنجکاوی آن‌ها نسبت به دنیای درون و برون خود بوده و با مفاهیم روانی جنسی دوران بزرگسالی متفاوت است و نگرش کودکان به این موضوع همچون بزرگسالان نیست چراکه باور‌های خاص خود را در این زمینه دارند.

در مدیریت صحیح مسائلی پیرامون هویت جنسی، بدیهی است که آشنایی والدین با روند رشد روانی جنسی کودکان و نحوه برخورد با آن در تحکیم تعامل‌ با فرزندان و گذر از این مرحله بسیار کمک کننده خواهد بود.


این روانشناس تصریح کرد: در این زمینه ابتدا توضیحاتی درمورد ویژگی‌های رشدی روانی جنسی کودکان ارائه داده و بدنبال آن، در خصوص چگونگی مدیریت و کنترل مناسب این روند رشدی راهکار‌هایی پیشنهاد می دهیم.

شمسایی گفت: از بدو تولد و هنگامی که والدین متناسب با انتظارات جنسی مربوط به جنسیت کودک به او لباس می‌پوشانند و رفتار می‌کنند، تفاوت جنسیتی مشهود است و روند رشد جنسی کودک دارای بعد روانی و  جسمی است و بعد از دوره نوزادی، رشد جنسی عمدتا به مرحله روانی رشد متمرکز می شود که درمورد بلوغ و رشد روانی جنسی کودکان می‌توان سه مرحله را بیان کرد.

رشد هویت جنسی، موضوعی که  در خصوص آن باید گفت که درک کودک از خود به عنوان دختر یا پسر بودن و اعتقاد راسخ به آن هویت جنسی نامیده می‌شود و هویت جنسیتی در سن ۱۸ ماهگی ظاهر و اغلب تا سنین ۲ - ۴ سالگی تثبیت می‌شود که در این میان، نکته مهم این است که دو سوم کودکان بین سنین ۳ - ۷ سالگی، با جنس خود بر اساس شواهدی، چون طرز لباس پوشیدن و مد‌ها روبرو می شوند.


این  روانشناس ادامه داد: هرچند دامنه وسیعی از تفاوت‌های فردی در زمان بندی هویت جنسیتی وجود دارد امّا دختران، هویت جنسیتی  خود را در سنین پایین تری نسبت به پسران کسب می‌کنند و با وجود این که عوامل فرهنگی اجتماعی نیز در شکل گیری آن دخیل هستند امّا بخش عمده کسب هویت جنسیتی درونی و ذاتی است. 

شمسایی در رابطه با چگونگی محافظت کردن از کودکان در برابر آزار جنسی اظهار کرد: بهترین سن شروع آموزش به کودکان وقتی است که بچه ها را از پوشک می گیرید. بنابراین، هرگز جلوی جمع شلوارشان را پایین نیاورید و به آن ها یاد دهید که زیر پوشک حریم خصوصی است.

هرگز بچه ها را مجبور نکنید کسی را ببوسند و والدین  یاد بگیرند برای بوسیدن و در آغوش کشیده شدن، اجازه بچه ها شرط است. هرگز بچه ها را در سن پایین با هیچ مردی تنها نگذارید و بدانید که خطر در کمین بچه ها است و فکر نکنید پسر بچه ها در خطر نیستند چرا که آمار تجاوز و آزار جنسی پسربچه ها رو به افزایش است.

این روانشناس  گفت: مهارت " نه " گفتن را به بچه ها بیاموزید و سعی کنید این موضوع را به خوبی به آن ها یاد دهید و هرگز وقتی بیرون از منزل هستید سفارش چیزی را ندهید که مجبور شوند سفارش را تحویل بگیرند.

به بچه ها بگویید هر کاری که کرده باشند دوستشان دارید و هرگز حتی برای تنبیه های معمولی هم این جمله را به کار نبرید که " این کار را کردی دیگه دوست ندارم. " چرا که بچه ها باید بدانند تحت هر شرایطی خانواده پذیرای آن هاست.

شمسایی ادامه داد: اگر پرستار کودک دارید غیر مستقیم به او بفهمانید که خانه را کنترل می کنید و در سنین ۲ تا ۵ سال با همسرتان شوخی جنسی نکنید به این امید که بچه ها متوجه نمی شوند و به کودکان خود در خصوص مسائل جنسی دروغ نگویید و حتما حریم خصوصی را به بچه ها آموزش دهید و حتی برای بوسیدن و یا در آغوش گرفتنشان از آن ها اجازه بگیرید. فضایی فراهم کنید که حرف هایشان را برای شما بگویند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: