کد خبر: ۲۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 22
شفاآنلاین-محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، یک آشکارساز لیزری پلاسمایی ساختند که قابلیت تشخیص آثار مولکول های مواد منفجره در هوا را دارد.
به گزارش شفاآنلاین، از پایگاه نیچر، محققان با استفاده از یک راهکار جدید توانستند حساسیت حسگر های پلاسمایی نوری را به نحو چشمگیری افزایش دهند. این آشکارساز پیشرفته توانایی تشخیص نیترات آمونیوم و DNT را در مقادیر کمتر از یک در میلیارد، دارد.

محققان این حسگر را با استفاده از مواد منفجره مختلف از جمله دی نیترو تولوئن (DNT)، نیترات آمونیوم و نیترو بنزن آزمایش کردند و توانستند ذرات مواد منفجره را که به ترتیب با نسبت 0.67 در یک میلیارد، 0.4 در میلیارد و 7.2 در میلیون در هوا منتشر شده بود، تشخیص دهند.

حسگرهای نوری مواد منجره بسیار حساس و کوچک هستند. با وجود این، قابلیت تشخیص آثار بسیار ضعیف مواد منجره در مقیاس مورد بحث، پیشرفت فوق العاده ای در فناوری حسگرهای پلاسمایی نوری محسوب می شود.

این حسگرهای جدید کاربردهای مختلفی دارند. از جمله این که می توان از آن ها در تجهیزات امنیتی فرودگاه ها بهره گرفت یا به عنوان ابزاری برای شناسایی مین های زمینی استفاده کرد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، سالانه 15 تا 20 هزار نفر بر اثر انفجار مین های زمینی جان خود را از دست می دهند که اغلب آن ها کودکان، زنان و افراد مسن هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است
برچسب ها: حسگر ، محقق ، حساسیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: