کد خبر: ۲۸۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۳۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 21
شفاآنلاین-متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری ویتیلیگو یا برص یا پیسی شیوع بالایی در جامعه دارد به طوریکه یک تا دو درصد افراد جامعه به این بیماری پوستی مبتلا هستند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر « حبیب انصارین »  افزود: بیماری ویتیلیگو (vitiligo) به علت از بین رفتن سلول های رنگ ساز پوست بروز پیدا می کند که در نتیجه آن رنگ پوست در قسمت هایی از بدن کاملا سفید می شود.

وی خاطر نشان کرد: گاهی این بیماری از زمان تولد وجود دارد و فقط در یک طرف بدن است که به آن ˈسگمانتلˈ اطلاق می شود که به یک قسمت بدن محدود بوده و بیماری پیشرفت هم نمی کند اما درمان آن مشکل است و با کاشت سلول های رنگساز میسر است.

این متخصص پوست گفت: گاهی نیز این بیماری به صورت ˈتک تکˈ روی پوست ظاهر شده و غالبا نیز قرینه است ؛ در اینگونه مواقع لک های سفید ممکن است در قسمت هایی از بدن یا کل بدن بروز پیدا کند که به آن ویتیلیگوی قرینه اطلاق می شود و غالبا لک ها قرینه هستند.

انصارین تصریح کرد: هرچند علت مشخصی برای بروز این بیماری وجود ندارد اما عوامل عصبی و ژنتیکی می توانند در آن نقش داشته باشند و چون علت مشخصی ندارد ، درمان صد در صد و قطعی نیز برای آن وجود ندارد و فقط می شود تا حدودی آن را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه ویتیلیگو نوعی بیماری خودایمنی است که بدن به خود حمله می کند، افزود: نوردرمانی ، داروهای خوراکی و داروهای تنظیم و کمک کننده سیستم ایمنی بدن از جمله راه های درمانی این بیماری به شمار می رود.

این متخصص پوست گفت: اندازه لک های ویتیلیگو از یک سانتی متر شروع می شود و بیشتر در نواحی دور چشم، دور دهان، مچ دست، قسمت انتهایی نوک انگشتان، سر بازو، سر آرنج و قوزک پا بوده و گاهی پخش می شود.

وی افزود: می توان با داروها و کرم های پوشاننده (کاور) روی این لک ها را پوشاند تا از لحاظ ظاهری مشکلی برای فرد ایجاد نکند.

انصارین یادآور شد: این بیماری در هر دو جنس زن و مرد به یک اندازه مشاهده می شود اما در افراد با پوست های سبزه بیشتر بوده و زمان های اوج بروز این بیماری نیز در دوران کودکی یا سنین بالا است.

وی خاطر نشان کرد: لک های ویتیلیگو کاملا سفید بوده و با لک های کمرنگ یا قهوه ای پشت ساعد که در سنین بالا ظاهر می شود متفاوت بوده و اینگونه لک ها در سنین سالمندی ناشی از ساخته شدن زیادی یا کمتر سلول ها و تولید کم رنگدانه های پوست است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: