کد خبر: ۲۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 12
شفاآنلاین-عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان تبعات تک‌فرزندی به لحاظ روانی و اجتماعی، گفت: تک‌فرزندها معمولاً اعتماد به نفس پایینی در اجتماع دارند و بچه‌های دیگر آنها را به عنوان دوست انتخاب نمی‌کنند.
به گزارش شفاآنلاین،سیما فردوسی با اشاره به پیامدهای روانی تک فرزندی اظهار داشت: اگر بچه‌ها در طی رشد به ویژه سال‌های اولیه زندگی تنها باشد دچار آسیب‌های روانی و رفتاری خواهند شد.

وی افزود: این تصور نادرست که برخی والدین می‌گویند فرزندشان با رفتن به مهدکودک از تنهایی درمی‌آید و همبازی‌های مهد کودک جای خواهر و برادر را پر می‌کنند باب شده است. از طرفی برخی نیز می‌گویند مگر خودمان برای پدر و مادرمان چه کرده‌ایم که فرزندانمان برای ما انجام دهند.

این متخصص حوزه بهداشت روان اذعان داشت: بچه‌ها وقتی تنها باشند خصوصیاتی پیدا می‌کنند که می‌توانند از آنها افرادی متوقع بسازد. تک فرزندها به دلیل توجه بیش از حد والدین فرصتی برای رقابت نداشته‌اند و این موجب می‌شود تا معنی مقابله و چیزهای دیگری که در جمع خواهر و برادرها شکل می‌گیرد را ندانند.

عضو هیات عملی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تک فرزندها معمولاً اعتماد به نفس پایینی در اجتماع دارند بنابراین در روابط بین فردی آسیب می‌بینند.

وی افزود:‌ مسئله دیگر در زمینه دوست‌یابی است بسیاری از بچه‌ها، تک‌فرزندها را برای دوستی انتخاب نمی‌کنند زیرا آنها حالت خودمحورانه دارند.

این روانشناس اظهار داشت:‌ وابستگی تک‌فرزندها به والدین موجب می‌شود تا نتوانند از پس مسائل خود برآیند تک‌فرزندها بر اثر وابستگی شدید به والدین یا وابسته می‌شوند یا بی‌نهایت عذاب می‌کشند، از طرفی وابستگی والدین به تک‌فرزند نیز موجب می‌شود تا در صورتی که خدایی ناکرده اتفاقی برای او بیفتد والدین را به دلشوره بیاندازد.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود والدین با مدیریت اقتصاد بچه دوم را اداره کنند، برخی والدین برای تفکر تک‌فرزندی دلایل غیر اقتصادی دارند نکته‌ای که حائز اهمیت است داشتن توان فکری و تحمل بالا برای آوردن بیش از یک فرزند است.

این روانشناس با انتقاد از برخی والدین برای بریز و بپاش‌های زیاد گفت: خیلی وقت‌ها والدین هزینه‌های زیادی برای خرید سیسمونی و وسایلی که بیشتر جنبه تزئینی و مصرفی دارند صرف می‌کنند و همین موجب می‌شود تا برای داشتن فرزند دوم مردد باشند در حالی که والدین می‌توانند طوری اقتصاد را اداره کنند که با مدیریت صحیح بیش از یک فرزند را داشته باشند.

وی افزود: نکته دیگر ترس والدین از بابت تربیت فرزند دوم است در حالی که بچه‌های دوم به بعد راحت‌تر و آرام‌تر هستند و تجربه والدین می‌تواند به تربیت درست آنها منجر شود.

این متخصص حوزه بهداشت و روان با هشدار درباره پیامدهای فراهم کردن امکانات غیر منطقی برای فرزندان به ویژه تک‌فرزندها گفت: چنانچه والدین همه امکانات را برای فرزند خود فراهم کنند انگیزه‌ای برای داشتن مایحتاج او ایجاد نمی‌کنند بنابراین او دچار حالت بی‌تفاوتی می‌شود و تلاشش برای داشتن خواسته‌ها کاهش می‌یابد و دلیلی برای صبر کردن نمی‌بیند و از طرفی خطر متوقع شدن او وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع تک‌فرزندی باید به تفاوت‌های فردی نیز توجه کرد شرایط اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مناسب برای رشد و تربیت افراد جامعه موثر است منتهی با در نظر گرفتن طرز تفکر برخی خانواده‌ها که عوامل اقتصادی را عامل اصلی برای نداشتن فرزند بیشتر می‌دانند باید گفت با مدیریت صحیح اقتصادی می‌توان بیش از یک فرزند داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: