کد خبر: ۲۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۳ - 2014July 12
شفاآنلاین-طب سنتی ایران،سلامتی را نتیجه تعادل و توازن مزاج می داند.سعي كنيد بيشتر از غذاهايي كه به حالت اعتدال نزديكترند، استفاده كنيد و در صورت ناپرهيزي و استفاده از غذاهاي نامناسب، بهتر است در اسرع وقت با استفاده از اغذيه‌اي با كيفيت متضاد، اين عدم تعادل را جبران نماييد. بهتر است از ميوه‌ها در فصل خود استفاده كنيد و مصرف ميوه‌ها در غير فصل خود را كاهش دهيد. ميوه‌هايي كه براي پرورش آنها از كودهاي شيميايي و همچنين سموم مختلف شيميايي استفاده شده است، در درازمدت موجب بروز علائم و ايجاد مشكل براي مصرف كننده خواهند شد


به گزارش شفاآنلاین،جعفري گرم و خشك است و درد پهلوها را كه ناشي از نفخ باشد، از بين مي‌برد. خانم‌هاي باردار نبايد زياد جعفري مصرف كنند، زيرا ممكن است سقط جنين بدهد. جعفري قواي جنسي را زياد مي‌كند و پريود را مي‌گشايد. خانم‌هايي كه به علت ضعف، دچار يائسگي زودرس شده‌اند بهتر است جعفري و جوشانده آن را زياد مصرف كنند.

 

جو

سرد و خشك و تقويت كننده عمومي بدن است. مصرف هر از گاه آن، به عنوان غذاي اصلي براي افراد گرم مزاج مناسب است. ماءالشعير طبي رطوبت بخش عالي است و براي افراد ديابتي با مزاج گرم مناسب است. اين ماءالشعير با ماءالشعيري كه از تخمير جو به دست مي‌آيد، متفاوت است. براي تهيه ماءالشعير طبي، يك مشت جو پوست كنده را با ده برابر آن آب، مي‌پزند تا دانه‌هاي جو نرم و آب آن نصف شود، سپس از آب آن استفاده مي‌كنند. اگر هنگام پخت دانه‌هاي جو، كمي مرغ نيز اضافه شود، غذايي مقوي براي همه (بخصوص اطفال و بيماران) به دست مي‌آيد كه استفاده از آن خالي از لطف نيست.

 

چاي

چاي ايران بخصوص چاي منطقه لاهيجان از انواع چاي‌هاي مرغوب دنياست؛ به شرطي كه به آن، ماده رنگي و اسانس‌هاي صنعتي اضافه نشود. دم كرده چاي باعث تسريع حركات تنفسي و هضم بهتر غذا و بهبود گردش خون و رفع خستگي مي‌شود و فرد احساس تجديد قوا مي‌نمايد. معده را تقويت كرده و رنگ چهره را بشاش مي‌كند. ادرار آور است و به علت داشتن فلوئور، به تقويت دندان‌ها كمك مي‌كند. مصرف زياد چاي طبيعي ايجاد مسموميت مزمن (شامل عصبانيت، سردرد، اضطراب، وزوزگوش و گرفتگي عضلاني) مي‌نمايد. توصيه مي‌شود چاي را طبق سنت ايرانيان در استكان‌هاي كوچك كمر باريك ميل نمايند، تا ان شاءا... از مزاياي آن بهره برند و از مضرات آن دوري شود.

 

حريره بادام

به 30 تا 40 عدد بادام بو نداده آب جوش اضافه شود تا پوست آن كنده شود. سپس بادام‌هاي بدون پوست را پودر كرده و در يك پارچه نازك تميز بريزيد. پارچه را در يك ليوان آب جوش قرار دهيد، پس از ده دقيقه محتويات پارچه را درون آب ليوان شيره كشي نماييد تا رنگ آب، كرم رنگ شود. به محتواي ليوان كمي شكر افزوده، محلول به دست آمده را حرارت ملايم دهيد تا به قوام مرباي شل برسد. اكنون حريره بادام آماده است. بهتر است نيم ساعت قبل از صبحانه، را ميل كنيد. براي افراد سوداوي، كهنسالان و افرادي كه پوست خشكي دارند بسيار عالي و انرژي آنها را افزايش مي‌دهد. مادران مي‌توانند از اين غذاي خوب براي رشد بهتر اطفال خود پس از شش ماهگي استفاده كنند. از تفاله بادام‌هاي درون پارچه نيز مي‌توان به عنوان يكي از بهترين ماسك‌هاي صورت استفاده نمود.

 

خربزه

خربزه، طالبي و گرمك خواهر و برادر هستند و خاصيت‌هاي آنان به هم نزديك است، ولي حرارت خربزه بيش از طالبي و طالبي بيش از گرمك است. بهترين وقت خوردن آنها بين دو وعده غذا با معده خالي است. اين خانواده، پاكسازي كليه و مجاري ادرار را برعهده دارند. سعي كنيد در فصل تابستان بهره كافي از آنها ببريد تا كمتر دچار سنگ‌هاي مجاري ادرار و مشكلات مربوطه شويد. پوستشان براي خارج كردن سنگ‌هاي ادراري مفيد است و ماسك كوبيده تخم آنها كه با شير مخلوط شده باشد آرام آرام لك‌هاي صورت را از بين مي‌برد.

 

خرفه

سرد و تر و دوست بيماران تب‌دار و گرم مزاج است. در سوپ و آش اين بيماران مي‌توان از آن استفاده كرد. متأسفانه به مرور شناخت مردم از خرفه كمتر شده و كمتر از آن استفاده مي‌كنند. استفاده موضعي از ضماد خرفه براي درمان كهير و زونا و خارش‌هاي پوستي به علت حرارت، مؤثر است. غرغرة دم كرده آن در تسكين گلودردهاي همراه با سوزش و تب، مفيد است. خرفه در كاهش كلسترول و تري گليسريد خون مفيد است.

 

خرما

گرم و خشك و براي افراد سرد مزاج غذاي مناسبي است. مصرف آن با شير و يا با كره غذاي خوشمزه و تقريباً معتدلي را به وجود مي‌آورد و گهگاه استفاده از آن مناسب است. در سرزمين‌هايي كه خرما در آن نمي‌رويد، مصرف بيش از اندازه آن، موجب بروز بيماري مي‌شود. ضماد آن با دنبه موجب نرم كردن مفاصل خشك مي‌شود. براي اين منظور 50 گرم خرماي بدون هسته را با 100 گرم دنبه گوسفندي چند بار چرخ نمايند. سپس روي پارچه انداخته شب تا صبح روي موضع ضماد نمايند. افراد گرم مزاج نيز مي‌توانند گهگاهي خرما را با ماست ميل كنند تا از حرارت آن بكاهند.

 

خيار

اين ميوه تابستاني سرد و تر است. مصرف خيار در غير فصل تابستان مضر است و افراد سرد مزاج بيشتر صدمه مي‌بينند؛ بخصوص اگر در مصرف آن افراط يا مداومت شود.

خيار داروي افرادي است كه عطش آنها زياد است و در دهان خود احساس تلخي مي‌نمايند؛ گهگاهي دچار بيخوابي مي‌شوند و در رختخواب تا پاسي از شب با خود كلنجار مي‌روند و پوستشان خشك است و اين علائم، بخصوص در تابستان‌ها و هواي گرم شدت مي‌يابد. اين افراد مي‌توانند از خيار به صورت مجزا يا به شكل آبدوغ خيار يا مغز خيار و سكنجبين استفاده نمايند. ايرانيان معمولاً براي جلوگيري از افزايش حرارت بدن و گرمازدگي و جلوگيري از بيماري‌ها در تابستان از خيار زياد استفاده مي‌كردند؛ بخصوص به صورت آبدوغ خيار كه كمي كشمش و مغز گردو و گل سرخ نيز به آن افزوده شده باشد. توصيه مي‌شود شما نيز اگر مزاج گرم داريد از اين موهبت الهي بيشتر استفاده كنيد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: