کد خبر: ۲۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 2014July 01
شفا آنلاين-داشتن پوستی زیبااز دغدغه های انسان است. یکی از آنها دانه های سرسیاهی هستند که بر روی گونه ها و بینی جلب توجه می کنند که باعث از بین رفتن شفافیت پوست می گردد و پوست را مکدر و ناصاف نشان داده و باعث آزار می گردند. اگر مدت زياديست که از پاک سازی پوستتان غافل مانده ايد ويا پوست لطيفي نداريد، پوست شما نیازمند یک پاکسازی اصولی می باشد.

به گزارش شفا آنلاين،گاهي وقتي جلوی آينه به پوستتان دقيق مي شويد دانه های سر سياهي روی گونه ها و بيني توجه تان را جلب مي کند. اين دانه های سرسياه ، پوست تان را از شفافيت مي اندازد وسطح آن را کدر و نا صاف نشان مي دهد. ولي جای نگراني وجود ندارد، چون با يک پاک سازی ساده ، مي توانيد پوستتان را از دست اين دانه های سياه و جوش های زيرپوستي نجات دهيد و طراوت و شادابي پوستتان را برگردانيد.

اگر مدت زياديست که از پاک سازی پوستتان غافل مانده ايد ويا پوست لطيفي نداريد،سطح پوست شمارا ضايعات ريزی پر کرده ويا از طراوت و شادابي بي بهره است، مطمئن باشيد که پوست شما نيازمند يک پاکسازی اصولي است. اگر صورت پر از آکنه ويا ضايعات بزرگتری داريد اول بايد زير نظر پزشک آنها را درمان نموده وسپس با پايان دوره درمان ضايعات درشت اقدام به پاک سازی نمائيد.

پس از مراجعه به پزشک اقدامات لازم برای نزديک شدن پوست شما به يک پوست سالم وبا طراوت انجام ميگيرد. آلودگيها ،کيست های ريز و لايه های مرده برداشته مي شوند، چربي های پوست تنظيم مي گردند، زبری و خشکي آن از بين رفته و رطوبت پوست به وضعيت مناسب خود بر ميگرددو بسته به نوع پوست تعداد جلسات مورد نياز برای پاک سازی تعيين ميشود.البته پاک سازی پوست در سطح پائين را خودتان هم مي توانيد انجام دهيد . اين ديگر بستگي به پوست شما دارد .

گاهي لازم است ابتدا پيش پزشک برويد و يک دوره درماني را بگذرانيد و بعد از آن با راهنمائي ها و نظارت پزشک ، خودتان اقدام به پاک سازی پوستتان کنيد البته به شرط اينکه وضعيت پوستتان خيلي هم غير طبيعي نباشد. بايد ببينيد شدت آلودگي و نياز به پاک سازی در پوست شما تا چه حديست . پاک سازی پوست يکي از پايه های بهداشت وزيبائي پوست است .


نقش اصلي پاک سازی پوست ، پاک کردن گرد و غبار ، آلودگي ها و باز کردن منافذ پوست است. بهترين حالت برای پوست اين است که در شبانه روز برای مدتي هم شده از هر گونه آرايش و آلودگي پاک و تميز باشد تا بتواند به راحتي نفس بکشد، مصرف زياد چربي و قند و استفاده بيش از حد از موادآرايشي، دشمن شادابي و جواني پوست شماست. برای پاک سازی و تميز کردن آرايشتان ، بهترين راه استفاده از انواع ژل، شير پاک کن و يا صابون ملايم است. صابون بچه يا صابون گليسرينه انتخاب مناسبي است. يادتان باشد موقع خواب با صورت آرايش کرده نخوابيد و قبل از خواب حتما آرايشتان را پاک کنيد و اجازه دهيد پوستتان کمي استراحت کند.فراموش نکنيد برای شستشوی پوست ، آب سرد بهترين انتخاب است.


پزشک شما بعد از پاک کردن سطح پوست باشير پاک کن صورت شما را ماساژ داده ودر صورتيکه پوست خشکي نداشته باشيد آن را بخور مي دهد. فراموش نکنيد که بخور برای پوست های خشک اصلا مناسب نيست و آن را خشک تر ميکند.مرحله آخر بخور استفاده از ازن است که صورت شما را ضد عفوني و با طراوت ميکند.البته اگر مبتلا به آسم، بيماری قلبي ويا باردار هستيد با پزشکتان در ميان بگذاريد زيرا بخور ازن برای اين دسته از افراد توصيه نمي شود.

درهنگام بخور يا پس از آن با استفاده از پمادهائي که به پوست شما زده ميشود منافذ پوست باز شده و جوش های سرسياه با ابزارمخصوصي تخليه مي شوند. در مرحله بعد برای تکميل پاک سازی ، باز شدن منافذ و از بين رفتن کامل آلودگي ها وباکتری ها، ماسک مخصوصي روی صورت شما گذاشته ميشود.

ماسک ها انواع مختلفي دارند، ماسک هاي رسي يا خاکي که به ماسک clay نيز معروفند، جاذب چربي مي باشند و بسياري از پزشکان از اين ماسک استفاده ميکنند. دسته دوم ماسک هاي سه تائي يا triple هستند که با جذب چربي وباز کردن منافذ ،احساس خوش نشاط را به پوست شما مي دهند. هردوی اين ماسک ها پس از مدتي از سطح پوست شسته مي شوند.بر عکس آنها ماسک های واکسي يا مومي هستند که غير قابل شستشو بوده و بعد از حدود 3 ساعت خود به خود جذب پوست ميشوند. از ماسک های کندني نيز بر روی صورت استفاده ميشود که با فرو رفتن در منافذ پوست بعد از حدود 20 دقيقه سفت ميشوند و سپس با کندن آن ،آلودگي هاي منافذ همراه آن خارج ميشود.

ماسک های حاوي کلاژن، هرچند نسبت به انواع ديگر قيمت بالاتری دارند، اما به علت وجود کلاژن در ساختار خود تازگي پوست را چند برابر ميکنند و شما به خوبي اين طراوت را احساس خواهيد کرد. پوست تيره را مي توان در طي پاک سازی با مواد مخصوص ماساژ داد و ضايعاتي مثل جوش را با تجويز چرک خشک کن يا آنتي بيوتيک،کرم ها، صابون ها وشوينده های مخصوص درمان کرد. درصورتيکه مراحل درمان ضايعات را به درستي و دقت رعايت کنيد وجلسات پاک سازی را به طور مستمر و با حوصله به پايان برسانيد، به شما نويد پوستي شاداب و لطيف مي دهيم در غير اين صورت شکست در مسير درمان ، دور از انتظار نيست.

1.اولين مرحله برای پاک سازی پوست، بخور دادن پوست است .بخارآب باعث مي شود منافذ پوست باز شوند و آلودگي ها راحت تر از پوست بيرون بيايند، سطح پوست تميز شود،گردش خون سريعتر انجام گيرد، پوست تحريك شود و غدد مترشحه پوست سموم را دفع كنند بخور دادن برای همه ی انواع پوست مفيد است، به جز كساني كه پوست بسيارحساسي دارند. برای بخورمي توانيد ازگياهاني مثل بابونه ، آويشن ، اسطوخدوس ، رازيانه ،بو مادران و نعناع صحرايي استفاده کنيد. اگر پوستتان چرب است بخور ليمو و نعناع بدهيد.


اگر پوستتان معمولي است سراغ اسطوخودوس برويد و از بابونه برای پوست خشک استفاده کنيد.برای اين کار يکي دو قاشق از گياه مورد نظر مثلا بابونه را در يک ظرف آب بجوشانيد و بعد يک حوله روي سرتان بيندازيد و حدود 20 دقيقه بخور دهيد تا منافذ پوستتان کاملا باز شوند و دانه هاي سر سياه راحت تر بتوانند خارج شوند. دانه های سر سياه بزرگ را مي توانيد با فشار دادن بين دو انگشت خارج کنيد.

دانه های سر سياه کاملا بايد خارج شوند. ريشه اين دانه ها سفيد است، موقع در آوردن آنها بايد حواستان جمع باشد که تا خارج کردن ريشه سفيد به کارتان ادامه دهيد و بعد محل خروج دانه سر سياه را با پنبه ای که به الکل سفيد آغشته شده ضد عفوني کنيد. دانه های ريز با اين روش در نمي آيند. برای خارج کردن آنها بايدوسيله ای را که مخصوص اين کار است و درداروخانه ها و فروشگاههای آرايشي پيدا مي شود، تهيه کنيد. اين وسيله ميله ای شکل است و سر آن حلقه ای دارد که با کشيدن آن روی پوست و از پائين به بالا مي توانيد جوشهاي ريز سر سياه را بيرون بياوريد.يادتان باشد قبل از استفاده از اين وسيله و هر بارکه آن را روی پوستتان مي کشيد ، حتما با الکل سفيد ضدعفونيش کنيد. مرحله بعد استفاده از ماسک های طبيعي است . از ماسک ماست و جوانه گندم و يا ماست و نشاسته روی صورتتان بماليد.

برای تهيه ماسک جوانه گندم يک قاشق غذاخوری ماست کم چرب را با کمي آرد جوانه گندم و يا آرد نان سنگک مخلوط کنيد و براي تهيه ماسک نشاسته، يک قاشق ماست کم چرب را با کمي نشاسته مخلوط کنيد. هر کدام از ماسک ها را به صورتتان مي زنيد بعد از 15 تا 20 دقيقه با آب سرد بشوئيد. در آخر براي اينکه کمي از التهاب پوست تان را کاهش دهيد و همين طور براي طراوت ودرخشش صورت،یک عدد خيار را رنده کنيدو مقداری گلاب به آن اضافه کنيد و به آرامي روی پوستتان بماليد و بعد از 15 دقيقه بشوئيد.

2.اگر طي پاک سازی پوست، موفق به خارج کردن جوش های سر سياه نشديد ، مي توانيد از سفيداب يا روشور پودر شده استفاده کنيد. بعد از بخور، سفيداب را به صورتتان بماليد و بگذاريد چند دقيقه ای بماند . وقتي خوب جذب صورتتان شد، پوست را از پائين به بالا ماساژ دهيد. به اين ترتيب جوشهای سر سياه و آلودگي های پوستي، خارج مي شوند. فراموش نکنيد تا چند ساعت بعد از پاک سازی هيچ نوع کرم يا ماده آرايشي به پوستتان نزنيد پوست شما به اندازه کافي قرمز و ملتهب شده نبايد با مواد شيميائي آن را بيشتر تحريک کنيد. بعد از 4-3 ساعت مي توانيد با يک کرم مرطوب کننده و يا کمي روغن گياهي مثل روغن بادام شروع کنيد. سعي کنيد بعد از عمل پاک سازی چند ساعتي از خانه خارج نشويد و پوست تحريک شده خود را در معرض نور خورشيد و آلودگي های محيط قرار ندهيد. توصيه مي کنيم زماني به سراغ پاک سازی پوستتان برويد که بعد از آن هيچ کاری بيرون از خانه نداشته باشيد، معمولا بهترين زمان ، قبل از خواب است ، چون بلافاصله بعد از آن مي خوابيد و به پوست فرصت استراحت مي دهيد.

اگر مرتب مثلا هفته ای 3-2 بار به سونای بخار برويد ، بعد از 15 تا 20 دقيقه ، از سفيداب استفاده کنيد و بلافاصله با آب سرد و خنک صورتتان را بشوئيد،خيلي زود مي توانيد پوست شفاف و روشني داشته باشيد ، پاک سازی پوست را زود به زود انجام ندهيد، چون باعث شل شدن و چروک شدن پوستتان مي شود. بسته به نوع پوستتان ، فواصل بين پاک سازی ها فرق مي کند. در اين باره بايد با پزشکتان صحبت کنيد و از راهنمائي های او استفاده کنيد.


3. چند حرکت ورزشي وجود دارد که انجام آنها شل شدن ، افتادگي و بروز چين و چروک در پوست صورتتان راعقب مي اندازد. اول بايد صورتتان را با کرم مرطوب کننده ماساژ دهيد. به اين صورت که انگشتان دستتان را روی گونه بگذاريد ، به نرمي و به صورت چرخشي به سمت گوش ها ببريد. انگشتتان را روی صورتتان قرار دهيد وبه آرامي از پائين به بالا بکشيد. انگشت را بالای پلک تان بگذاريد و آرام به سمت گوشه چشم بکشيد. حرکت بعدی با حالتي مثل نيشگون از دور چانه شروع مي شود و به سمت دو طرف صورت ادامه پيدا مي کند. اين حرکت باعث مي شود چربي ها ی پوست جا به جا شوند ، به سطح پوست بيايند و در يک محل جمع نشوند.

دهان تان را به شکل O در آورده و چپ و راست حرکت دهيد و يا به همان حالت O باز کرده و پس از ده ثانيه به حالت اول برگردانيد . لب ها را به طرف بالا و پايين ببريد و سپس جمع کنيد. حرکات چرخشي دهان و لب ها به تقويت ماهيچه های اين قسمت کمک کرده و از افتادگي آن جلوگيری مي کند.

4. پيلينگ يا لايه برداری به روشهائي گفته مي شود که به طريقي يک لايه از سطح پوست برداشته شود. اگراثراتي از جوش و يا جای آن روی صورتتان باقي مانده ، در صورتيکه پوست صورتتان لک دارد ، اگر نشانه سوختگي ، التهاب و يا هر نوع ضايعه ديگری روی پوست ديده مي شود و چنانچه از کک و مک رنج مي بريد مي توانيد از لايه برداری يا پيلينگ استفاده کنيد.
5.1. ممکن است لايه برداری از پوست شما به طريق شيميائي انجام شود. ترکيباتي براي اين کار وجود دارند که عمدتا از اسيد با درصدهای متفاوت تشکيل شده اند. لايه برداری به روشهای مکانيکي هم وجود دارد، باوسايل مخصوصي لايه سطحي پوست را مي تراشند.

يکي از اين وسايل سنباده است. لايه برداری با ليزر هم انجام مي شود. انتخاب هرکدام روش های لايه برداری بسته به نوع پوست شما و با تشخيص پزشکتان انجام مي شود. فراموش نکنيد نمي توانيد برای هرنوع پوست از هر نوع پيلينگ استفاده نمائيد. پيلينگ را هم مي توان طي چند جلسه و درمطب پزشک وهم به صورت طولاني مدت و مداوم با کرم های مخصوص لايه بردار انجام داد. البته کرم های لايه بردارچون مرتبا استفاده ميشوند نبايد خيلي قوی باشند. لزوم مصرف کرم های ضد آفتاب به هنگام لايه برداری خيلي بيشتراز بقيه مواقع است ، چون پوست در اين دوران حساس تر است.

با اين وجود توصيه ميکنيم بعد از انجام لايه برداری هائي که پزشک برای شما انجام مي دهد حداقل به مدت يک هفته از خانه بيرون نرويد. پيلينگ با ليزر بايد توسط متخصص بيماری‌های پوست و مو يا متخصص جراحي پلاستيك انجام شود و انجام اين ليزردرماني توسط افراد غيرمتخصص درآرايشگاه‌ ها و حتي توسط پزشكان عمومي كه تحت عنوان پزشك بيماريهای پوست و مو مشغول ليزردرماني هستند، اشتباه است و مي‌تواند خطرناك باشد.

سلامت

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: