یکی از مشکلات زوجین در جامعه امروزی ما "ناتوانی و ضعف قوای جنسی" است که در واقع زمینهساز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی بعدی نیز میتواند باشد.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>سلامت "قوای جنسی" یکی از مهمترین مؤلفههای سلامت جسمی و روحی افراد است و بروز هرگونه اختلال، ضعف و بیماری جنسی میتواند بر تمام مؤلفههای سلامتی افراد مؤثر باشد و حتی زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماریها، فشارهای عصبی و بیماریهای روحی و روانی نیز شود.به گزارش شفاآنلاین:دقیقاً به همین دلیل است که تمام مؤلفههای "سلامت جنسی" از اهمیت مضاعفی برخوردارند و بخش زیادی از کیفیت زندگی زناشویی به همین مسئله وابسته است؛ از سوی دیگر، ریشه بسیاری از مشکلات زوجین را باید در مسائل جنسی و میزان دانش و توانمندی عملی زن و مرد در برآوردن صحیح و کامل نیازهای جنسی یکدیگر جستوجو کرد.بر همین اساس در منابع طب سنتی و طب اسلامی به مسئله سلامت و قوای جنسی توجه ویژهای شده و دستورالعملها، راهکارها، تذکرات و تدابیر تغذیهای بسیار دقیق و ریزی در این حوزه ارائه شده است.اما یکی از مشکلات جدی زوجین در جامعه امروزی ما نیز "ناتوانی و ضعف قوای جنسی" است که در واقع زمینهساز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی بعدی نیز میتواند باشد؛ از این رو توجه و تسلط به روشهای غلبه بر ضعف قوای جنسی و روشهای صحیح ارضای نیازهای جنسی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.از سوی دیگر متأسفانه بهدلیل برخی معذوریتهای بیدلیل و حیای بیجا در فرا گرفتن دانش و توانمندیهای لازم و ضروری در روابط جنسی زوجین باعث شده که بسیاری از افراد متأهل از همین منظر دچار آسیبها و چالشهای جدی و بعضاً غیرقابل جبرانی در زندگی مشترک خود شوند!این مسئله در حالیست که در دین مبین اسلام از بهخرج دادن "حیای بیجا" در فرا گرفتن و سؤال کردن موضوعات ضروری از این دست بهشدت نهی شده است بهگونهای که در سیره پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمه اطهار علیهم السّلام شاهد صراحت و بیان بسیار دقیق و ریز موضوعات مربوط به زندگی زناشویی و بُعد جنسی روابط زن و مرد هستیم؛ در کلام معصومین علیهم السّلام تمام مسائل ضروری جنسی زن و مرد بهصراحت و با تمام جزئیات و لوازم آن بیان شده است و همین احادیث صحیحالسند در حوزه موضوعات جنسی زوجین برای جامعه امروز ما نیز بسیار ضروری و راهگشا است.در بخش نخست، به برخی از راهکارهای تقویت قوای جنسی در کلام معصومین پرداختهایم:امام صادق علیهالسلام: کُلُوا البِطّیخَ؛ فَإِنَّ فیهِ عَشرَ خِصالٍ مُجتَمِعَةً: هُوَ شَحمَةُ الأَرضِ لا داءَ فیهِ ولا غائِلَةَ، وهُوَ طَعامٌ، وهُوَ شَرابٌ، وهُوَ فاکِهَةٌ، وهُوَ رَیحانٌ، وهُوَ اُشنانٌ، وهو اُدمٌ، ویَزیدُ فِی الباهِ، ویَغسِلُ المَثانَةَ، ویُدِرُّ البَولَ. (۱)امام صادق علیه السلام: خربزه بخورید چرا که در آن ۱۰ ویژگى است: پیه زمین است؛ نه دردى در آن هست و نه فسادى؛ خوراک است؛ آب است؛ میوه است؛ سبزى خوش است؛ شستوشو دهنده است؛ خورش است؛ توان جنسى را مىافزاید؛ مثانه را مىشوید؛ و ادرارآور است.الإمام الصادق علیه السلام: الجَزَرُ أمانٌ مِنَ القولَنجِ، وَالبَواسیرِ، ویُعینُ عَلَى الجِماعِ. (۲)امام صادق علیهالسلام: "زردک" (هویج ایرانی) مایه ایمنى از قولنج و بواسیر است و به جماع، کمک مىکند.امام صادق علیهالسلام: أکلُ الجَزَرِ یُسَخِّنُ الکُلیَتَینِ ویُقیمُ الذَّکَرَ. (۳)امام صادق علیهالسلام: خوردن زردک، کلیهها را گرم مىکند و آلت را برمىخیزاند.روی عن رسول اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم فی خَواصِّ التَّمرِ البَرنِیِّ: هذا جَبرَئیلُ یُخبِرُنی أنَّ فی تَمرَتِکُم هذِهِ تِسعَ خِصالٍ: تَخبُلُ الشَّیطانَ، وتُقَوِّی الظَّهرَ، وتَزیدُ فِی المُجامَعَةِ. (۴)روایت شده از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم درباره خواص خرماى بَرْنى: اینک این جبرئیل است که به من خبر مىدهد که در این خرمایتان، ۹ ویژگى است؛ [از آن جمله]شیطان را سرگشته مىکند، پشت را قوى مىسازد و بر توان نزدیکى مىافزاید.رسولالله صلى الله علیه و آله و سلّم: قالَ جَبرَئیلُ: التَّمرُ البَرنِیُّ... یَزیدُ فی ماءِ فَقارِ الظَّهرِ. (۵)جبرئیل مىگوید: «خرماى بَرْنى... بر آبِ ستون فقرات مىافزاید».رسول اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم: کُلُوا التّینَ الرَّطبَ وَالیابِسَ؛ فَإِنَّهُ یَزیدُ فِی الجِماعِ، ویَقطَعُ البَواسیرَ، ویَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ وَالإِبرِدَةِ. (۶)پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم: انجیر، تازه و خشک بخورید چرا که بر قدرت همبسترى مىافزاید، بواسیر را ریشهکن مىکند و براى درمانِ نقرِس و سردى مزاج سودمند است.مکارم الأخلاق عن بعض أصحاب الإمام الصادق علیه السلام، قال له: جُعِلتُ فِداکَ! إنّی أشتَرِی الجَوارِیَ فَاُحِبُّ أن تُعَلِّمَنی شَیئاً أتَقَوّى عَلَیهِنَّ.قالَ: خُذ بَصَلاً وقَطِّعهُ صُغاراً صُغاراً وَاقلِهِ بِالزَّیتِ، وخُذ بَیضاً فَافقِصهُ فی صَحفَةٍ وذُرَّ عَلَیهِ شَیئاً مِنَ المِلحِ، فَاذرُرهُ عَلَى البَصَلِ وَالزَّیتِ وَاقلِهِ شَیئاً، ثُمَّ کُل مِنهُ.قالَ: فَفَعَلتُ، فَکُنتُ لااُریدُ مِنهُنَّ شَیئاً إلّا قَدَرتُ عَلَیهِ. (۷)مکارم الاخلاق بهنقل از یکى از یاران امام صادق علیه السلام: به امام علیه السلام گفتم: فدایت شوم! من کنیزانی مىخرم؛ دوست دارم چیزى به من تعلیم فرمایى که بر [آمیزش با]آنها توانایى یابم.فرمود: «پیاز را ریز کرده، در روغن سرخ کن، تخممرغى هم در سینىاى بشکن و قدرى نمک بر آن بپاش؛ آنگاه این تخممرغ را روى پیاز و روغن زیتون بریز و اندکى بجوشان و سپس از آن بخور».راوى گوید: این کار را انجام دادم و از آن پس، هرگاه قصد آمیزش با آن کنیزان مىکردم، بر آن توانایى داشتم.الإمام الکاظم علیه السلام: مَن أکَلَ البَیضَ وَالبَصَلَ وَالزَّیتَ، زادَ فی جِماعِهِ، ومَن أکَلَ اللَّحمَ بِالبَیضِ، کَبُرَ عَظمُ وَلَدِهِ. (۸)امام کاظم علیه السلام: هرکس تخممرغ و پیاز و روغن زیتون بخورد، بر توان جنسى او افزوده شود و هر کس گوشت و تخممرغ بخورد، استخوان فرزندش درشت باشد.منابع:۱. الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۱۹، حدیث ۲، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۱۶۹، حدیث ۱۴۶۸ کلاهما عن عبداللّهبن سنان، بحار الأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۸۶، حدیث ۱ دانشنامه احادیث پزشکی: ۶۳۶/۱،۲. الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۲۴، حدیث ۲، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۲۷۶، حدیث ۱۸۸۵ عن محمّدبن عمربن أبیحسنة الجمّال، بحار الأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۴۶، حدیث ۱۱ دانشنامه احادیث پزشکی: ۶۳۴/۱،۳. الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۲۵، حدیث ۳، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۲۷۶، حدیث ۱۸۸۴ و صفحه ۲۷۵، حدیث ۱۸۸۳ نحوه وکلّها عن عبداللّهبن سنان، بحار الأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۴۶، حدیث ۱۰ دانشنامه احادیث پزشکی: ۱/۴. الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۷۲، حدیث ۱ عن داوودبن فرقد دانشنامه احادیث پزشکی: ۶۳۰/۱،۵. الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۷۲، حدیث ۲، مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۳۹۹، حدیث ۱۳۵۸، بحار الأنوار، ج. ۶۶، ص. ۲۱۹، حدیث ۳ دانشنامه احادیث پزشکی: ۶۲۸/۱،۶. الکافی، جلد ۶، صفحه ۴۶۵، حدیث ۲، الخصال، صفحه ۹۹، حدیث ۵۰، ثواب الأعمال، صفحه ۴۳، حدیث ۱ وفیهما «تحدّ» بدل «تجلو»، دانشنامه احادیث پزشکی: ۶۴۶/۱ در الخصال و ثواب الأعمال بهجاى «جلا مىدهد»، عبارت «تیز مىکند» آمده است.۷. الکافی، جلد ۶، صفحه ۴۸۱، حدیث ۶ عن إبراهیمبن عبدالحمید، مکارم الأخلاق، جلد ۱، صفحه ۱۸۸، حدیث ۵۵۱، بحار الأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۱۰۲، حدیث ۹ دانشنامه احادیث پزشکی: ۶۴۰/۱.