کد خبر: ۲۶۴۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 16
یکی از سرطان‌هایی که باید جدی گرفته شود، سرطان پستان است؛ این نوع سرطان اگر به موقع تشخص داده شود، کمترین مشکل را برای بیمار ایجاد خواهد کرد و در مقابل در صورت تشخیص دیرهنگام احتمال آن وجود دارد که بیماری به مرز خطرناکی برسد.
 شفاآنلاین>سلامت جنسی>شیوع ویروس کرونا گاها عاملی بازدارنده برای مراجعه به پزشک و معاینه تبدیل شده و در چنین شرایطی با چند راهکار ساده می توان به تشخیص زودهنگام بیماری و جلوگیری از حاد شدن آن کمک کرد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر امیرپاشا ابراهیمی، فلوشیپ جراحی پستان در این باره گفت: سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان است و سالانه تعداد زیادی به جمع مبتلایان آن در کشور اضافه می شود. علائم شایع این بیماری عبارتند از هر گونه توده یا سفت شدگی جدید، زخم یا فرورفتگی پوست پستان، تغییر رنگ یا ضخامت پوست پستان یا تغییر اندازه یک طرفه پستان ها است.

وی در توصیه به افرادی که به دلیل شیوع کرونا از مراجعه به پزشک پرهیز می کنند، گفت: از یک جهت افرادی که کرونا را جدی می گیرند و رفت و آمدهای غیرضروری خود را به حداقل می رسانند، هم خودشان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند و هم اینکه به محدود شدن چرخه انتقال در جامعه کمک می کنند. اما از جهت دیگر باید گفت متاسفانه در دورانی که کرونا همچنان بر بشر می تازد، سایر بیماری ها از جمله سرطان پستان مانند روزگار قبل از کرونا انسان ها را مبتلا می کند و همین ترس بیش از حد نسبت به کرونا باعث شده خانم هایی که دچار این بیماری می شوند، دیرتر به پزشک مراجعه کنند و در نتیجه بیماری در مرحله پیشرفته تری تشخیص داده شود و نتایج درمان آن چنان که باید مطلوب نباشد.

وی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته حضور در مطب پزشک با رعایت اصول ساده اما مهم بهداشتی مثل زدن ماسک و شستشوی دست‌ها از نظر ابتلا به کرونا به مراتب ایمن تر از رفتن به اماکنی مانند رستوران، کافی شاپ یا باشگاه ورزشی است. لذا توصیه اکید می شود خانم هایی که علائم مذکور را دارند، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنند و خانم های بالای ۴۰ سال هم ماموگرافی سالانه خود را فراموش نکنند.

این فلوشیپ جراحی پستان بر اهمیت معاینه توسط خود افراد و همچنین غربالگری ها اشاره کرد و گفت: حقیقت امر این است که شایع ترین علامت سرطان پستان، توده است که بسیاری از اوقات اولین بار توسط خود فرد لمس می شود، لذا آگاهی ماهیانه از وضعیت پستان ها که معاینه توسط خود فرد جزء اصلی آن است، به کشف زودهنگام توده کمک موثری خواهد کرد. اما نباید فراموش شود که موارد بسیار اولیه که هنوز به اندازه ای بزرگ نشده اند که قابل لمس باشند را می توان در ماموگرافی غربالگری تشخیص داد که درمان در این مرحله با نتایج بسیار درخشانی همراه خواهد بود. به همین دلیل رعایت اصول غربالگری سرطان پستان که ماموگرافی از پایه های آن است، باید همیشه مدنظر باشد.

وی در خصوص علایم اولیه تشخیص سرطان پستان نیز گفت: برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان باید از برنامه های غربالگری پیروی کرد که این امر برای عموم جامعه( افراد غیرپرخطر) توصیه می شود. از اینرو تمام خانم های ۲۵ تا۴۰ ساله باید بصورت ماهانه از وضعیت خود مطلع باشند و در صورت بروز هرگونه تغییر جدید به پزشک مراجعه کنند. در ضمن هر یک تا سه سال هم باید برای معاینه نزد پزشک بروند. تمام خانم های ۴۰ سال به بالا علاوه بر آگاهی ماهانه، باید تحت ماموگرافی و معاینه سالیانه توسط پزشک قرار گیرند.

ابراهیمی درباره مبتلایان بهبودیافته سرطان پستان و پیگیری درمان آنها در روزهای کرونایی افزود: افرادی که همچنان بخشی از درمانشان باقی مانده ( شیمی درمانی، جراحی یا پرتودرمانی) باید با رعایت کامل اصول بهداشتی به طور دقیق تحت نظر تیم پزشکی خود، درمان را به اتمام برسانند و آنهایی که درمانشان قبلا تمام شده، نباید به دلیل کرونا وقفه ای در مراجعات دوره ای خود ایجاد کنند.

وی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: اگر سرطان پستان در مراحل اولیه، زمانی که محدود به بافت پستان است، تشخیص داده شود با اطمینان بالایی می توان گفت که قابل درمان و ریشه کن شدن است. اما اگر همین بیماری از پستان خارج شود و به غدد لنفاوی زیر بغل برسد، درمانش سخت تر می شود و احتمال عود بیماری پس از درمان بالا می رود. توصیه ما به عنوان جراح پستان برای تاکید بر انجام غربالگری منظم با هدف تشخیص زودهنگام بیماری، تفاوت در نتیجه و مسیر درمان است.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: