کد خبر: ۲۶۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۳ - 2014June 28
شفاآنلاین-معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اولویت های نظام سلامت برای ایجاد رشته های جدید علوم پزشکی افزود: 400 رشته جدید بر اساس نیازهای کشور تعریف شده که تا پایان تیر ماه اعلام می شود.
به گزارش شفاآنلاین، از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، «سیدامیرمحسن ضیایی» افزود: رشته های اولویت دار در حوزه علوم پزشکی بزودی و تا ماه آینده(مرداد) اعلام می شود.

وی ادامه داد: با توجه به نقشه جامع علمی کشور، 400 رشته علوم پزشکی مورد نیاز کشور است که آنها را تعیین کرده ایم و بزودی اسامی آنها را اعلام می کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد، برخی از این رشته ها در حوزه های رشته های بین رشته ای تعریف شده زیرا در این زمینه دچار ضعف هستیم و نیاز به پیشرفت احساس می شود.

ضیایی گفت: رشته های مرتبط با علوم پزشکی مانند نظام فناوری اطلاعات، علوم ریاضی و علوم کامپیوتر، رشته هایی هستند که در ارتباط با علوم پزشکی ایجاد می شوند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از رشته های اولویت دار مربوط به نیاز کشور در 20 سال آینده است، به این ترتیب که در سال های آینده با توجه به وضعیت سلامت کشور، به این رشته ها احتیاج داریم، مانند طب سالمندی که جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، برخی رشته هایی که قرار است اعلام شوند، با توجه به نیازهای نظام سلامت خواهند بود به عنوان مثال یکی از دلایل بالای مرگ و میر در کشور تصادفات جاده ای است، به این منظور در این حوزه، رشته جدید تعریف شده است.

ضیایی افزود: بنابراین از اهدافی که میزان سلامت را دنبال می کند، کاهش مرگ و میر افراد است، به همین دلیل در رشته های جدیدی که بزودی اعلام می شوند، مشکلات، عوارض و بیماری ها و باری که در جامعه دارند، هدف قرار گرفته اند.

وی گفت: این رشته ها در حوزه بیماری های دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی، سرطان ایجاد خواهند شد، زیرا بیماری های غیرواگیر در کشور رو به افزایش است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: مسایل اپیدمیولوژیک و گذر آن از دیگر مسایلی است که در رشته های جدید دنبال می شود و پرهیز از رشته های تکراری هدف قرار گرفته است.

وی گفت: این رشته های جدید به دانشگاه های علوم پزشکی تعلق می گیرد که با توجه به شرایط بومی و نوع بیماری موجود در آن شهرها نیاز به این رشته ها دارند.

ضیایی ادامه داد: سطح توان و تجهیزات دانشگاه ها سنجیده می شود و با توجه به اینکه دانشگاه های علوم پزشکی، عملکرد آموزش عالی، ملی و استانی دارند، در توزیع رشته های جدید مدنظر قرار می گیرند.

وی گفت: نمی خواهیم همه دانشگاه ها به یک شکل کار کنند و رشته های یکسان داشته باشند، بلکه بدنبال ماموریت مدار کردن آنها هستیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: برخی دانشگاه ها عملکرد ملی دارند و باید نیازهای سطح اول، و برخی از آنها در سطح استانی تعریف شده اند و باید نیاز منطقه ای را برآورده کنند که در واقع با توجه به اهداف بالادستی، 400 رشته جدید در دانشگاه ها راه اندازی می شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: