کد خبر: ۲۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
شفا آنلاين-محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند و آکسفورد انگلستان از تشخیص انواع بیماری های ژنتیک با کمک عکس های خانوادگی خبر دادند.
به گزارش شفا آنلاين،بسیاری از بیماری ها مانند سندرم داون، سندرم فراژیل ایکس(ایکس شکننده) یا بیماری پروگریا ریشه در ژنتیک و بیماری های خانوادگی دارند. اکنون محققان دانشگاه ادینبورگ و آکسفورد روش جدیدی را اختراع کرده اند که با اسکن چهره اعضای یک خانواده می توان به بیماری های خانوادگی، شناسایی صفات متمایز یا حتی احتمال ابتلا به بیماری های ژنتیکی در آنها را پیش بینی کرد. با این روش جدید پزشکان می توانند پیچیده ترین مشکلات ژنتیکی که تاکنون راه حلی برای آنها وجود نداشت را به سادگی و تنها با کمک نرم افزارهای رایانه ای تشخیص دهند.



عوامل مهم در تشخیص بیماری

در این تحقیق عوامل مهمی مانند مدل چشم ها، بینی و دهان در اعضای یک خانواده مورد بررسی قرار گرفت. زیرا محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که بیماری هایی مانند سندرم داون و سندروم Angelman (سندرومAS یک بیماری نادر عصبی و ژنتیکی) نشانه های خود را از چهره اشخاص بروز می دهد.

محققان معتقدند که صورت هر شخصی مانند ویترین ابتلا به بیماری هاست و در بررسی ها می تواند نقش اساسی را ایفا کند. گفتنی است این آزمون جدید بدون در دست داشتن اطلاعات پزشکی و خانوادگی امکان پذیر نیست. نرم افزار آزمون چهره توسط مهندسان دانشگاه اکسفورد ارائه شده است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی "کریستوفر نلکر"  از دانشگاه آکسفورد انگلیس در این رابطه می گوید:" بیماری های ژنتیک معمولا جزو بیماری هایی هستند که کمتر به آنها پرداخته می شود. برای مثال در سندرمی که از هر 17 نفر تنها 1 نفر به آن مبتلا می شود، محققان کمتری به دنبال علت و بروز بیماری می روند و ترجیح می دهند بیماری هایی را بررسی کنند که دامنه ابتلا بیشتری دارند."

وی در ادامه گفت: امیدواریم با این روش جدید بتوانیم از ابتلا و همینطور پیشرفت چنین بیماری های ژنتیکی جلوگیری کنیم.

مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: