تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۳ - 2014June 23
شفاآنلاین-پژوهشگران دانشگاه نیویورک آمریکا با استفاده از نانوبالون هایی از جنس لیپوزم، نانوحامل دارویی تولید کردند که در اثر تابش لیزر قرمز محتویات خود شامل داروی شیمی درمانی را برای ازبین بردن سلول های سرطانی رها می کند.
به گزارش شفاآنلاین، داروهای شیمی درمانی گزینه مناسبی برای مبارزه با سرطان است. اما این داروها به دلیل پخش شدن در تمام بدن و تاثیر بر سلول های سالم مانند سلول های خونی و مغز استخوان سبب بروز عوارض جانبی برای بیمار می شود.

این گروه تحقیقاتی موفق به کپسوله کردن این داروها در نانوبالون ها شده است. نانوبالون ها، ذرات کوچک لیپوزم اصلاح شده است که با لیزر می توان آنها را منفجر و داروی موجود در آنها را آزاد کرد.

جاناتان لاول، نویسنده این مقاله در این مورد توضیح داد: اینکه چرا لیزر می تواند نانوبالون ها را منفجر کند هنوز برای ما روشن نیست. اما مطمئن هستیم که این پدیده پتانسیل بالایی برای درمان سرطان دارد.

نانوبالون ها هزاران برابر کوچک تر از تار مو است و از پورفیرین و فسفولیپید ساخته شده است. پورفیرین ماده آلی است و فسفولیپیدها ساختارهایی مشابه چربی دارند. چگونگی وارد کردن این نانوحامل به بدن مشابه روش شیمی درمانی رایج است و از طریق تزریق وریدی انجام می شود.

از آنجایی که نانوبالون ها داروی شیمی درمانی را در خود حفظ می کند و تنها به سلول های سرطانی می رساند، درصورت استفاده از این محصولات سلول های سالم از گزند داروهای مخرب در امان می ماند.

لاول و همکارانش این نانوحامل را با استفاده از لیزر قرمز برای رهاسازی دارو روی موش های آزمایشگاهی آزمایش کردند؛ به این طریق تابش لیزر موجب ترکیدن نانوبالون و رهاسازی محتویات آن می شود. به محض خاموش شدن لیزر، نانوبالون ها بسته، داروها و پروتئین های رها شده و به سلول سرطانی حمله ور می شود. این نانوبالون ها قابل زدایش از طریق خون است.

فناوری نانو می تواند به صورت هدفمند سلول های سرطانی را از بین ببرد. لاول در مورد این خاصیب فناوری نانو گفت: این نانوبالون ها همانند زیردریایی دارو را با خود حمل می کند و با رسیدن به محل موردنظر، درها باز و دارو وارد جریان خون می شود.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای با عنوان Porphyrin-phospholipid (PoP) liposomes permeabilized by near-infrared light در پایگاه نشریه NATURE COMMUNICATIONS منتشر شده است.