کد خبر: ۲۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۳ - 2014June 22
شفا آنلاين-مدیرکل محیط زیست استان قزوین از عکسبرداری از یک قلاده پلنگ در الموت غربی خبر داد و گفت: این تصاویر توسط دوربین‌های تله‌ای که در منطقه کار گذاشته شده بود، گرفته شده است.

به گزارش شفا آنلاين،صدرالدین علیپور امروز اول تیرماه با اعلام این خبر اظهار کرد: استان قزوین با توجه به شرایط اقلیمی و زیستگاهی یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ در کشور به شمار می‌رود، این گونه در مناطق کوهستانی و شکار و تیراندازی ممنوع الموت شرقی و غربی و طارم سفلی زیست می‌کند.

وی با اشاره به آغاز بررسی‌ها در سال 87 در ارتباط با حضور پلنگ در استان افزود: اولین گونه توسط کارشناسان حوزه محیط طبیعی استان در اواخر سال 1388 توسط دوربین‌های تله‌ای در منطقه رودبار شهرستان به ثبت رسیده است.


وی عمده دلایل کاهش و در معرض خطر انقراض قرار گرفتن این گونه زیبا را کاهش طعمه به دلیل شکار غیرمجاز، تغییر زیستگاه‌ها به دلیل فعالیت‌های جاده‌سازی و معادن، آتش سوزی، چرای دام‌های اهلی و شکار این گونه توسط شکارچیان به خاطر پوست آن را ذکر کرد.

علیپور تصریح کرد: مناطق طارم سفلی و الموت در استان قزوین یکی از بهترین زیستگاه‌های پلنگ به شمار می‌روند و مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان بارها موفق به فیلمبرداری و عکاسی از این گونه در حال انقراض در این مناطق شده‌اند.

 ایران مهمترین پناهگاه جمعیت پلنگ در منطقه خاورمیانه است و پیش‌بینی‌ها حاکی از حضور 550 تا 850 قلاده از این جانور در کشور است و مطابق آخرین ارزیابی، اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در سال 2008 پلنگ را در فهرست سرخ و به عنوان گونه در خطر انقراض قرار داد.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: