کد خبر: ۲۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 20
شفا آنلاين-چندي پيش، بيماري با ضايعات متعدد زخمي در دست و پا و صورت و بزرگي غدد لنفاوي زيرجلدي در ناحيه دست و پا به من مراجعه كرد. مي‌گفت 3 ماه پيش سفري به منطقه زيارتي آقاعلي‌عباس در كاشان داشته و از همان موقع متوجه بروز اين زخم‌ها شده است...

به گزارش شفا آنلاين،آزمايش سالك برايش داديم و چون مثبت بود، آمپول سالك تزريق شد. حالا كه هوا گرم شده و تعداد سفرها بيشتر مي‌شود، احتمال اينكه مردم به مناطق سالك‌خيز سفر كنند زياد است ..


دكتر اميرهوشنگ احساني متخصص پوست و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت:عامل ايجاد بيماري سالك (لشمانيا)انگلي است كه چند خاستگاه براي زندگي دارد. يكي از خاستگاه‌ها در بدن جوندگان، حيوانات وحشي و به‌خصوص سگ‌هاست. پشه، عامل اين بيماري از طريق نيش‌زدن اين حيوانات به فرم بيماري‌زاي انگل آلوده مي‌شود و مي‌تواند از طريق نيش، انگل را وارد بدن انسان كند. بيماري سالك مي‌تواند پوستي باشد، مي‌تواند احشايي (كالازار) باشد و مي‌تواند مخاطي باشد. معمولا بعد از چند روز يا چند هفته يا چند ماه ضايعات زخمي و سخت روي بدن به‌خصوص نقاط باز مثل دست و پا و صورت ظاهر مي‌شود. فرد با مشاهده اين ضايعات بايد سريعا به پزشک مراجعه کند. سالك با آزمايش خون تشخيص داده مي‌شود. ديدن انگل خاص كه مولد بيماري سالك است، تشخيص سالك را مسجل مي‌كند و درمان براساس تعداد ضايعات و سن بيمار ارائه مي‌شود.

اگر سفر مي‌رويد...

سالك، بيماري بسيار قديمي است كه بسياري از نقاط دنيا از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، سوريه، اردن، الجزاير، تونس، مراکش و عربستان سعودي آلوده به انگل آن هستند. متاسفانه نقاط سالک‌خيز در كشور ما کم نيست. مناطقي از اصفهان (شاهين‌شهر و نطنز)، ايلام، دامغان،‌ آذربايجان، كاشان و... منبع انگل سالك هستند. اگر به اين مناطق سفر مي‌کنيد بسيار مراقب حشرات باشيد و اجازه ندهيد پشه شما يا کودکتان را بگزد. اگر در چادرهاي مسافرتي اقامت مي‌کنيد، حتما قبل از خواب مطمئن شويد پشه‌اي در چادر نيست و زيپ پنجره و در چادر را ببنديد. اگر در مسافرخانه يا هتل هستيد نيز به بهداشت و تميزي محيط توجه کنيد و قبل از خواب محيط را بررسي کنيد که حشره‌اي در اتاق نباشد. اگر در فضاي باز مي‌خوابيد حتما از پشه‌بند استفاده کنيد.


روستايي يا شهري

2 نوع سالك داريم؛ شهري يا خشك و روستايي يا مرطوب. عامل انگل اين دو متفاوت بوده و شكل ضايعات فرق دارد. در نوع شهري، زخم خشک است و ترشحاتي ندارد. پس از 2 تا 8 ماه از گزش پشه خاکي آلوده، برجستگي‌هاي کوچک سرخ‌رنگي در محل گزش ظاهر مي‌شود، بعد ضايعه برجسته و به نسبت سفت مي‌شود. کم‌کم روي زخم فرورفتگي ايجاد مي‌شود و به‌تدريج به صورت زخمي باز در مي‌آيد. سالک نوع شهري در تهران، مشهد، شيراز، کرمان، نيشابور، يزد و بم بيشتر ديده شده است. در نوع روستايي معمولا 4 ماه پس از گزش پشه خاکي، ضايعه به صورت جوش ظاهر و سپس زخم آن به سرعت بزرگ مي‌شود. اين زخم به طور معمول برجسته و داراي ترشح است. سالک روستايي در استان‌هاي اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، گلستان، خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، يزد و سمنان وجود دارد.


سالک درمان مي‌خواهد؟

همانطور که از اسم سالک پيداست، اين بيماري ظرف مدت يك سال بهبود پيدا مي‌كند اما جوشگاه سالک باقي مي‌ماند مگر آنکه تحت درمان قرار گرفته باشيد. معمولا از داروي گلوكانتيم براي درمان استفاده مي‌شود. اين آمپول هم داخل ضايعه هم به شکل عضلاني تزريق مي‌شود اما چون عوارض قلبي دارد، بايد بيمار از اين نظر بررسي شود. فريزكردن يا كرايوتراپي نيز درمان ديگري است كه براي مواردي كه امكان تزريق وجود ندارد استفاده مي‌شود. اگر انگل مقاوم به اين دارو باشد، مي‌توان از داروهاي جديدتري استفاده كرد. متاسفانه هنوز واكسن پيشگيري سالك توليد نشده است.


سالک واگيردار است؟

سالك واگيردار نيست و حتما بايد از طريق پشه، انگل آن به فرد ديگري منتقل شود. اگر فردي در خانواده مبتلا به سالک است نيازي نيست از او دوري کنيد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: