کد خبر: ۲۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 18
شفاآنلاین-دبیرعلمی همایش مکمل های غذایی و رژیمی گفت: بررسی ها نشان داده یک چهارم مکمل های ورزشی که در کشور و یا در دنیا تولید می شوند، به داروها و ترکیبات مواد دوپینگی آلوده هستند.
به گزارش شفاآنلاین، «سیدعلی کشاورز» روز چهارشنبه در دومین همایش مکمل های غذایی و رژیمی افزود: 40 تا 70 درصد ورزشکاران از مکمل های غذایی، رژیمی و دارویی استفاده می کنند که بیشتر آنها خودسرانه و توسط پزشک یا متخصص تغذیه تجویز نشده است.

وی تصریح کرد، در تست های ورزشی که از ورزشکاران احتمال استفاده از مواد دوپینگی گرفته می شود، مشخص شده که بیشتر این افراد غیرآگاهانه اقدام به استفاده از مکمل های غذایی رژیمی و دارویی کرده اند.

کشاورز ادامه داد: مسوولین و دولت باید نگاه ویژه ای به تولیدات و عرضه انواع مکمل ها داشته باشند، زیرا اکثر این مکمل ها به راحتی در باشگاه ها توزیع و مصرف می شوند و هیچ ارگان یا سازمانی از جمله فدراسیون های ورزشی، وزارت بهداشت و متخصصین تغذیه بر آنها نظارتی ندارند.

وی افزود: باید در مصرف اینگونه مکمل ها نظارت بیشتری شود زیرا استفاده خودسرانه از انواع مکمل ها، عوارض و مشکلات جبران ناپذیری را برای مصرف کنندگان دربرخواهد داشت.

کشاورز، گروه ها یا افرادی که باید مکمل مصرف کنند را شامل گروه های ویژه (آسیب پذیر)، گروه های دارای رژیم غذایی نامتعادل، بیمارانی که در بیمارستان به وسیله لوله تغذیه می شوند، بیماران متابولیک مادرزادی و افرادی که در حوادث طبیعی و اضطرار قرار می گیرند (زلزله، سیل و جنگ) عنوان کرد.

وی افزود: دولت باید از مکمل های متابولیکی حمایت های ویژه ای داشته باشد تا شاهد مشکلات زیادی برای نیازمندان و بیماران در عدم استفاده از انواع مکمل ها نباشیم.

دبیرعلمی همایش مکمل های غذایی و رژیمی گفت: طی بررسی هایی که دفتر بهبود و تغذیه وزارت بهداشت انجام داده، حدود 70 درصد کودکان و زنان ایرانی کمبود ویتامین «دی» - D - دارند و به بیماریی هایی مانند انواع سرطان ها و «ام.اس» در اثر کمبود این ویتامین مبتلا می شوند.

وی گفت: مصرف مکمل ها باید در زمان و جایگاه مناسب صورت گیرد، بویژه ویتامین «دی» برای کودکان و زنان نیز لازم و ضروریست.

دومین همایش مکمل های غذایی رژیمی با نگاهی به تجویز و مصرف منطقی مکمل های ورزشی روزهای چهارشنبه پنجشنبه و جمعه (28 ، 29 و 30) خرداد ماه در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: