کد خبر: ۲۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 16
شفاآنلاین-متخصص حوزه سرطان گفت: بهبود سبک زندگی و بهره گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته، راهکار اصلی مقابله با سرطان در ایران و آذربایجان غربی است که باید همگان بر این امر توجه ویژه داشته باشند.
به گزارش شفاآنلاین،دکتر ˈ امید اثنی عشری ˈ ، افزود: در حال حاضر، علت ایجاد سرطان مشخص نیست و این در حالی است که بیشترین تحقیقات علم پزشکی در جهان به امر سرطان اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: با وجود این، پیشرفت های بسیار خوبی در راستای شناخت ابعاد مختلف این بیماری در برخی کشورهای پیشرفته دنیا اتفاق افتاده ولی در کشور ما، هنوز از این نوع پیشرفت ها در خصوص شناخت سرطان های مختلف، خبری نیست.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل عدم پیشرفت در حوزه مقابله با سرطان، عدم وجود آمار مناسب در این بخش در کشور است و هنوز آمار ثبت سرطان در ایران به طور کامل جا نیفتاده و ثبت موارد سرطانی بیشتر مبتنی بر ثبت پاتوبیولوژیکی است که البته آن هم ناقص است.

متخصص حوزه بیماری های سرطانی با اشاره به تفاوت های شیوع سرطان بین ایران و دیگر تقاط جهان ادامه داد: سرطان های پوست شایع ترین نوع سرطان در جهان هستند ولی در ایران سرطان پستان، دستگاه گوارش فوقانی و سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان پروستات، گوارش و ریه در مردان شایع ترین نوع سرطان ها هستند.

دکتر اثنی عشری با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت و درمان به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد گفت: بسیج ملی برای مقابله با شیوع این بیماری در کشور و استان نیاز است و نباید یک وزارتخانه را تنها مسوول این مقابله دانست.

وی، یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با بروز سرطان در کشور و استان را بهبود سبک زندگی عنوان کرد و افزود: روش تغذیه نامناسب ایرانبان در سال های گذشته و استفاده از غذاهای آماده و فست فودها نظیر همبرگر، سوسیس، کالباس، دنرهای گوشت و مرغ و انواع سرخ کرده ها، کم تحرکی، سیگار، قلیان، قرار گرفتن در معرض دود سیگار به مدت طولانی، آلوگی های آب و هوا، نوشیدنی های گازدار و نوشابه های مختلف، استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی در زمین های کشاورزی و استفاده از هورمون ها در تهیه خوراک دام و طیور از جمله عوامل تاثیرگذار در ایجاد بیماری سرطان است.

وی اضافه کرد: در صورتی که سرطان در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود در طول عمر فرد تاثیر زیادی نمی گذارد ولی متاسفانه در ایران این بیماری در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود که درمان آن مشکلتر و هزینه برتر است.

وی اظهار کرد: باید حساسیت لازم بین مردم برای پیشگیری و شناسایی سریع سرطان ایجاد شود تا بتوانیم شتاب روزافزون بروز سرطان در جامعه را بگیریم.

وی اظهار امیدواری کرد که با اقدامات جامع کشوری تا 25 سال آینده شاهد کاهش موارد ابتلا به سرطان باشیم.

در حال حاضر، بیماری سرطان از جمله بیماری های مهلک در دنیا به شمار می رود و سومین عامل مرگ و میر به شمار می رود.
برچسب ها: سرطان ، علوم پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: