کد خبر: ۲۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 09
شفاآنلاین-سال گذشته در همین روزها، کمبودهای دارویی به مرز سه رقمی رسید و تهیه بسیاری از داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج، خارج از توان مالی بسیاری از خانواده‌ها شد، اما هم‌اکنون حدود 280 قلم داروی گرانقیمت تحت‌پوشش بیمه‌ها قرار گرفته و خبرهای خوش دیگر هم حاکی از آن است که تا یک ماه آینده، صد قلم داروی گرانقیمت دیگر نیز به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه اضافه می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،اکبر عبداللهی اصل، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو توضیح می دهد که تا یک ماه آینده، صد قلم داروی دیگر شامل برخی داروهای بیماران مبتلا به سرطان، دیابت، ام اس، پیوند و متابولیک نیز تحت پوشش بیمه ها قرار می گیرد و با این حساب تا یک ماه آینده حدود 380 قلم دارو تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

با توجه به هزینه های چند 10 میلیون تومانی درمان بیماران خاص و صعب العلاج، حال می توان امیدوار بود که تا یک ماه آینده و همگام با اجرای طرح تحول سلامت، هزینه های دارویی این بیماران نیز کاهش چشمگیری پیدا کند.

عبداللهی اصل خبر می دهد که تا یک ماه آینده، حدود یک سوم بازار دارویی کشور تحت پوشش بیمه ها قرار می گیرد و با وجود این، بیماران خاص و صعب العلاج فقط کمتر از 20 درصد قیمت داروها را پرداخت خواهند کرد و بقیه آن را بیمه و دولت می پردازد.

با احتساب این صد قلم داروی بیمه ای جدید، می توان عنوان کرد که از کل بازار 8200 میلیارد تومانی داروی کشور، حدود 2900 میلیارد تومان از این بازار (حدود یک سوم کل بازار دارویی کشور) تا یک ماه آینده در چتر حمایت دولت و بیمه ها قرار می گیرد.

داروهای ارزان در فهرست 100 تایی نیست

عمده مشکل تامین دارو برای بیماران خاص و صعب العلاج است؛ به گونه ای که بسیاری از داروهای این گروه از بیماران از طریق واردات به کشور تامین می شود و اغلب این داروها نیز از قیمت های بالایی برخوردار است.

آن گونه که مسئولان سازمان غذا و دارو خبر داده اند، در فهرست جدید داروهای تحت پوشش بیمه، خبری از بیمه شدن داروهای ارزان قیمت موجود در بازار نیست و این فهرست صدتایی از داروهای تحت پوشش بیمه، همگی شامل داروهای گران قیمت خواهد بود.

سال گذشته نیز با همکاری وزارت بهداشت و بیمه ها، صد قلم داروی دیگر به فهرست داروهای تحت پوشش بیمه اضافه شد و به موجب تفاهم نامه میان مسئولان این دو نهاد دولتی، داروهای تحت پوشش بیمه از 180 قلم به حدود 280 قلم افزایش یافت.

خطر افزایش سودجویی از داروهای بیمه ای

در حالی که دولت طی یک سال گذشته، به کاهش هزینه های درمان بیماران خاص و صعب العلاج کمک کرده و توانسته است که تا حدود زیادی بار هزینه های دارو و درمان را از دوش این بیماران بردارد، اما این فعالیت ها به این معنی نیست که هم اکنون همه بیماران خاص و صعب العلاج به داروی ارزان قیمت دسترسی دارند و رفع دغدغه های دارویی همه این بیماران به وقت و اعتبار بیشتری نیاز دارد.

از سوی دیگر، یکی از خطرات احتمالی که ممکن است پوشش بیمه ای داروهای گران قیمت به وجود بیاورد، بحث سوءاستفاده هایی است که همزمان با پوشش بیمه ای داروهای گران قیمت به وجود می آید.

در گذشته هم بارها شاهد بودیم که همزمان با پوشش داروهای گران قیمت از سوی بیمه ها، برخی افراد سودجو با نسخه های جعلی یا بیمارسازی تلاش می کردند که داروی گران قیمت بیماران خاص و صعب العلاج را با نرخ دولتی تهیه کنند و سپس همان داروها را با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فروش برسانند.

حال با افزایش داروهای گران قیمت تحت پوشش بیمه، بیم آن می رود که این بار نیز بازار این سودجویی ها رونق پیدا کند و برخی داروهای گران قیمت در اختیار افرادی قرار بگیرد که نیازمند این داروها نیستند و صرفا به دنبال دلالی این داروها هستند.بنابراین در چنین شرایطی انتظار می رود که وزارت بهداشت، همگام با افزایش حمایت های بیمه ای از داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، سطح نظارت ها را هم افزایش دهد تا کسی نتواند از یک اقدام مثبت، بهره برداری منفی انجام دهد.

ترویج نسخه نویسی الکترونیک، نظارت بیشتر بر فعالیت داروخانه ها و پیگیری دقیق فرآیند مصرف دارو ـ به نحوی که وزارت بهداشت مطمئن شود داروی گران قیمت واقعا از سوی بیمار نیازمند مصرف می شود ـ می تواند خطرات پیش روی این اقدام حمایتی را به حداقل برساند.

برچسب ها: دارو ، چتر ، بیمه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: