کد خبر: ۲۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 29
شفا آنلاين-استاد گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:استفاده نادرست از کورتون های موضعی موجب نازک شدن پوست، تضعیف سیستم ایمنی و تشدید التهاب پوست می شود.
به گزارش شفا آنلاين،دکترˈمانیا رادفرˈ در پنجمین همایش داروسازی بالینی ایران اظهار داشت:پوست به عنوان یکی از مهمترین اعضای بدن حدود 5 درصد از وزن کل بدن را تشکیل می دهد.

وی افزود: استفاده نادرست از کورتون های موضعی درصورت ابتلا به عفونت باکتریایی یا قارچی باعث انتشار وسیع عفونت می شود.

رادفر ادامه داد:با توجه به اهمیت نقش فیزیولو‍ژیک پوست، بیماری های پوستی می توانند تهدید کننده سلامت جسمی و روانی باشند.

وی با اشاره به حساسیت های پوستی، گفت:شایع ترین این حساسیت ها اگزما است که علت آن ترکیبی از زمینه ژنتیکی و شرایط محیطی می باشد.

رادفر یاد آور شد:علائم پوستی اگزما در حالت حاد به شکل ضایعات قرمز و خارش به همراه پوسته ریزی است که گاهی اوقات در اثر دستکاری عفونی می شوند.

وی به روش های درمان ضایعات پوستی اشاره کرد و گفت:استفاده از مرطوب کننده های فاقد مواد حساسیت زا ،استفاده از کورتون های موضعی برای تسکین التهاب و خارش و آنتی هیستامین های موضعی یا خوراکی توصیه می شود.

استاد گروه داروسازی بالینی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:مصرف طولانی مدت آنتی هیستامین ها نیز از نظر ایجاد عوارضی مانند خواب آلودگی و مقاوم شدن ضایعات به یک نوع دارو را به همراه دارد که نیاز به افزایش دوز یا تعویض دارو است.

رادفر با بیان اینکه زخم ها از شایع ترین آسیب های پوستی به شمار می روند، گفت:زخم می تواند از یک بریدگی یا ساییدگی کوچک تا زخم های بزرگ و حتی تهدید کننده حیات مانند سوختگی ها ، زخم های افراد دیابتی و زخم های بستر را شامل شود.

وی یاد آور شد:از نظر علمی به از هم گسیختگی بافت پوست که علاوه بر ˈاپیدرمˈ، ˈدرمˈ را نیز درگیر کند ،ˈ اولسر ˈ گفته می شود که اگر این از هم گسیختگی فقط محدود به لایه ی سطحی پوست (اپیدرم ) باشد سائیدگی نام دارد.

وی افزود:زخم های کوچک معمولا بدون نیاز به کمک عامل خارجی ترمیم می شوند با این حال برای جلوگیری از تشکیل اسکار (گوشت اضافه ) پوست ممکن است نیاز به کمک داشته باشند. در زخم های بزرگ، فراهم آوردن شرایط مناسب برای ترمیم سریع و بدون عارضه یک نیاز اساسی است .

به گفته رادفر، عفونت ، درد ، محدودیت در فعالیت روزانه و اسکار می توانند از عوارض ترمیم باشند.

رادفر همچنین اظهار داشت :سوختگی باعث از بین رفتن لایه هایی از پوست می شوند و هرچه عمیقتر باشد درجه سوختگی نیز افزایش می یابد.

وی به روش های درمان کنونی سوختگی اشاره کرد و گفت : اساس درمان سوختگی بر آنتی بیوتیک تراپی و متدهای جراحی پلاستیک استوار است .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: