کد خبر: ۲۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 28
شفاآنلاین-رییس سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر حمایت قوه قضاییه از جامعه پزشکی گفت: قوه قضاییه در کنار حمایت از جامعه پزشکی، تکالیفی برعهده دارد که باید در راستای آن انجام وظیفه کند، آن هم اظهارنظر بر اساس واقعیت ها و قضاوت عادلانه بین بیمار، پزشک و مراکز درمانی است.
به گزارش شفاآنلاین، از سازمان پزشکی قانونی کشور، «احمد شجاعی» در کارگاه آموزه های پزشکی قانونی که صبح چهارشنبه برای مسوولان فنی بیمارستان ها برگزار شد، افزود: آشنایی هر کس با وظایف و اختیاراتش از امور مهم و ضروریست که از تبعات منفی و عواقب ناخواسته جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون و آنچه در برنامه پنجم توسعه آمده، سازمان پزشکی قانونی نیز وظیفه دارد بمنظور پیشگیری از تخلفات و قصور پزشکی، آموزش هایی را به مخاطبان از جمله کادر پزشکی و درمانی ارائه دهد.

شجاعی با اشاره به لزوم آگاهی افراد به وظایفشان، افزود: اگر افراد به وظایف خود آگاه باشند، ضمن اتخاذ تصمیمات بهتر در مقابل بسیاری از شایعات نیز احساس نگرانی نخواهند کرد.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال اخیرا در کشور موجی ایجاد شد مبنی بر اینکه دستگاه قضا پزشکان را زندانی می کند در حالیکه در چند سال گذشته به جز تعداد بسیار معدودی از پزشکان که تخلفاتی کاملاً مشهود داشتند، هیچ پزشکی به زندان فرستاده نشده است.

رییس سازمان پزشکی قانونی خطاب به مسوولان فنی بیمارستان ها که در این جلسه آموزشی شرکت داشتند، گفت: مسوولان فنی بیمارستان‎ها نیز اگر به وظایف خود آگاه باشند، بطور قطع تحت تأثیر چنین شایعاتی قرار نمی گیرند زیرا به یاد ندارم تا به حال هیچ مسوول فنی به زندان رفته باشد.

شجاعی با اشاره به قانون جدید مجازات اسلامی و ابلاغ بخشنامه اخیر رییس قوه قضاییه مبنی بر اعمال مجازات های جایگزین حبس برای پزشکان تصریح کرد، از آنجا که ممکن بود برخی قضات از قانون جدید مجازات اسلامی برداشت های خاصی داشته باشند که مانع اعمال مجازات های جایگزین حبس باشد، رییس قوه قضاییه با بخشنامه اخیر خود نسبت به اعمال مجازات های جایگزین حبس در مورد جامعه پزشکی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در هیچ پرونده ای به شکل یکطرفه قضاوت نمی کند، یادآور شد: بر اساس آمارهای موجود هر سال میزان شکایت از پزشکان و کادر درمانی در کشور رو به افزایش است؛ بنابراین آگاهی کادر درمانی از وظایفشان ضرورتی اجتناب ناپذیر در جهت کاهش این شکایات است.



** با افزایش آگاهی، موارد قصور کادر درمان به حداقل می رسد

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز در این مراسم گفت: با افزایش آگاهی کادر درمان، میزان قصور احتمالی در این قشر به حداقل می رسد، به همین منظور سازمان پزشکی قانونی کشور ارائه آموزش به این افراد را در دستور کار برنامه های آموزشی خود قرار داده است.

«محمود خدادوست» با اشاره به افزایش شکایت از جامعه پزشکی طی سال های اخیر که به دلیل افزایش آگاهی های بیماران ایجاد شده است، افزود: میزان شکایت از جامعه پزشکی و مسوولان فنی بیمارستان ها رو به افزایش است.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه بررسی های فنی و تخصصی در پزشکی قانونی و نظام پزشکی بدون هر گونه حب و بغض انجام می شود، میزان آرا علیه پزشکان و مسوولان فنی که منتج به صدور رأی مبنی بر قصور شود، کمتر از 50 درصد بوده است.

خدادوست با بیان اینکه افزایش آگاهی های پزشکان بخش عمده ای از خطاها را کاهش می دهد، گفت: بررسی پرونده های قصور پزشکی وقت و انرژی زیادی از دست اندرکاران را به خود اختصاص می دهد به همین دلیل، مرکز تحقیقات و پزشکی قانونی با رویکرد پیشگیری و کاهش تخلفات در حوزه پزشکی آموزش به این کادر را در برنامه های خود قرار داده است.

رییس مرکز تحقیقات پزشکی فانونی ابراز امیدواری کرد که برپایی چنین همایش هایی که مخاطبان آن بخش های مختلف کادر درمان و سلامت هستند ادامه یابد و از طرفی دیگر مباحث ارائه شده در این همایش برای مسوولان فنی نیز مفید و کاربردی باشد.

بنابراین گزارش، در این کارگاه دو روزه که به همت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی و با همکاری معاونت آموزش و پژوهش در حال برگزاریست، مباحثی همچون تخلفات انتظامی و انواع آن، اهمیت مستندسازی در درمان، شرح وظایف مسوولان فنی، ابعاد قانونی گواهی فوت و صدور جواز دفن، تخلفات کیفری، راه های پیشگیری از قصور پزشکی، روند ارجاع اجساد به پزشکی قانونی و علل شایع محکومیت از مسوولان فنی مطرح می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: