کد خبر: ۲۳۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 28
رییس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران هشدارداد :
شفاآنلاین-رییس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران تاکید کرد: جامعه داروسازی باید وظایف کاری را گسترش دهد و با ارتقای کیفیت کار در نظام سلامت جایگاه خود را تثبیت کند.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر «خیرالله غلامی» امروز در پنجمین همایش داروسازی بالینی ایران اظهار داشت: به دلیل غفلت داروسازان بالینی در کشور هیچ جایگاهی برای آنان در نظام سلامت دیده نشده است.

در طرح تحول نظام سلامت کشور جایگاهی برای داروسازان دیده نشده است و این را می توان گفت که مقصر اصلی خود داروسازان هستند که از جایگاه خود غفلت کرده اند.

وی ادامه داد: این درحالی است که نقش داروسازان بالینی ایران در نظام سلامت از اهمیت زیادی برخوردار است.

غلامی با بیان اینکه داروسازی بالینی ایران حول پنج محور اساسی خدمات دارویی خود را ارایه می دهد گفت: در حال حاضر داروسازان بالینی ایران دانش و تجربه کاری خود را دارند و در واقع در ساخت مهارت داروسازی به اندازه کافی رشد نکرده اند.

وی همچنین گفت: در دانشکده های داروسازی ایران دانشجویان به اندازه کافی مهارت های لازم را در زمینه داروسازی کسب نکرده اند. دانشگاهها علم را بسیار خوب به دانشجو منتقل می کنند اما در حوزه مهارت آموزی ضعف دارند و دانشجویان ما نمی دانند که چطور از دانش خود بهره ببرند.

غلامی یادآور شد: نحوه عرضه خدمات و عملکرد داروسازان باید به طور اساسی تغییر بکند.

وی گفت: در 15 سال گذشته کارهای بسیار مثبتی در زمینه بیوتکنولوژی در کشور انجام شده است و این باعث شده است چند داروی پرمصرف در کشور تولید و از خروج ارز جلوگیری شود.

رییس انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران اظهار داشت: تغییرات بنیادی در کار داروسازان بسیار ضروری است و در این میان داروسازان در بیمارستان ها می توانند بسیاری از کارها را با دانش و مهارت کافی به اجرا دربیاورند.

غلامی گفت: چند راه حل پیشنهادی برای ارتقای کیفیت و خدمات داروسازان وجود دارد که باید در سرلوحه کارها قرار گیرد.

وی همچنین گفت: افزایش خدمات داروسازان یکی از مهمترین اقداماتی است که پزشکان می توانند در این زمینه در بهبود سریع تر بیمار مورد استقبال قرار دهند.

غلامی همچنین ادامه داد: تغییر برنامه آموزشی در کشور برای برآورد کردن نیاز پزشکان لازم و ضروری است و در این زمینه در 20 سال گذشته برنامه های آموزشی روند کم سرعتی داشته است.

رییس داروخانه 13 آبان گفت: افزایش تعداد داروسازان در بیمارستان ها از ضروریات است.

به گفته وی در سال 1370 ما 9دانشکده داروسازی در کشور داشتیم که هرساله 500 دانشجو می پذیرفت اما اکنون 16 دانشکده داروسازی در کشور با ظرفیت پذیرش سالانه 1013 دانشجو وجود دارد.

وی گفت: یکی از بهترین راه ها برای کسانی که فارغ التحصیل می شوند و می توانند خدمات داروسازی مورد قبول ارایه کنند افزایش خدمات در بیمارستان ها است.

وی گفت: در کشور حداقل 2500 تا 3000 داروساز نیاز داریم که خدمات داروسازی را ارایه کنند.

وی گفت: در مقایسه با سه دهه گذشته تغییرات خاصی در حوزه داروسازی بالینی ایران اتفاق نیفتاده است و باید در این زمینه برنامه ریزی های اساسی را آغاز و زمینه بستر سازی را فراهم کنیم چرا که پنج سال دیگر خیلی دیر است.

وی گفت: در حال حاضر قراردادهای ساخت داروهای ژنریک در داخل کشور منعقد شده است.با انتقال دانش به داخل کشور می توان با کاهش هزینه ها داروهای باکیفیتی تولید کرد.

داروی ژنریک براساس ماده موثر تولید آن نامگذاری می شود.

پنجمین کنگره داروسازی بالینی ایران در روزهای هفتم تا نهم خرداد ماه در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: