کد خبر: ۲۳۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 28
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خبرداد:
شفاآنلاین-رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به پیگیری جدی شکایت کمیسیون از تخلف دستگاه های اجرایی در اجرا نکردن قانون ملی ایمنی زیستی و معرفی نماینده مجلس برای حضور در جلسات بازپرسی بر حمایت قاطع مجلس از تولید محصولات تراریخته تاکید کرد.
به گزارش شفاآنلاین، از انجمن ژنتیک ایران،عباس رجایی که در هم اندیشی چالش های زیست فناوری کشاورزی و تجاری سازی گیاهان تراریخته در اولین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران سخن می گفت، افزود:مجلس با هدف بهینه سازی ظرفیت های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید در بخش کشاورزی که مستلزم بهره گیری از فناوری های نوین است، قانون الحاق ایران به کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ˈکارتاهناˈ و قانون ملی ایمنی زیستی را تصویب کرده که با گذشت سالها از تصویب این قانون با تمرد مدیران برخی دستگاه های اجرایی مسوول از اجرای آن خودداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا کمیسیون کشاورزی مجلس از دستگاه های متخلف شکایت کرده که در این شکایت مفاد آیین نامه اجرایی این قانون که البته هنوز به مجلس ارائه نشده نیز مغایر با قانون اعلام شده است.

گزارش کمیسیون کشاورزی در این خصوص درمجلس تصویب و به عنوان شکایت از دستگاه های اجرایی به قوه قضاییه ارائه شده است.

رجایی در خصوص آخرین روند پیگیری این شکایت گفت: قاضی و بازپرس های پرونده در حال بررسی هستند و قرار است یکی از نمایندگان انجمن های علمی از طرف مجلس در جلسات بازپرسی شرکت کنند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به نامگذاری هزاره سوم به عنوان هزاره آب و غذا و پیش بینی وقوع جنگ های آینده بر سر تصاحب منابع آب و غذا که نمونه ای از آنها جنگ نفت در برابر غذا در خاورمیانه بوده است بر ضرورت استفاده از تمام ظرفیت های کشور برای تامین امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: برای رفع نگرانی ها در خصوص باید ضمن استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و کاهش فاصله حداقل تولید و رکورد برای ایجاد ظرفیت های جدید که پاسخگوی هدفگذاری کشور برای رسیدن به جمعیت 150 میلیون نفری باشد برنامه ریزی کنیم.

وی بهره گیری از فناوری های نوین را یکی از عمده ترین ملزومات بهینه سازی ظرفیت های موجود و ایجاد ظرفیت های جدید تولید در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: موافقان و مخالفان استفاده از فناوری های نوین باید این فرضیه را مد نظر قرار دهند که باید امنیت غذایی 150 میلیون ایرانی را تامین کنند و در عین حال منابع کشور را هم نه تنها نابود نکنیم که ارتقاء بدهیم و در کنار آن سهم مناسبی از بازار جهانی غذا را نیز کسب کنیم.

رجایی تصریح کرد: هدف گذاری ایران، کسب 30 درصد بازار غذای حلال دنیاست در حالی که چین در این زمینه از کشورهای اسلامی پیشی گرفته است.

وی با تاکید بر این که نباید اجازه داد حرف های غیر علمی در زمینه های مختلف از جمله مخالفت با فناوری های نوین مثل زیست فناوری و فناوری نانو در کشور مانع از پیشرفت کشور شود، اظهار داشت: بارها در داخل و خارج از مخالفان فناوری خواسته ام که دلایل علمی خود را مطرح کنند. از سازمان حفاظت محیط زیست نیز خواسته ایم که اگر حرف علمی و مستدلی در مخالفت با تولید محصولات تراریخته دارند و کار بیوتکنولوژیست ها را مغایر با منافع عمومی می دانند در مجلس شنونده و پذیرای مستندات آنها خواهیم بود ولی تا کنون هیچ مستند علمی از آنها ندیده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر 176 میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته رفته و حجم بالایی از این محصولات به کشور ما نیز وارد می شود جالب اینجاست که مدعیان ضرر و زیان این محصولات کمترین فشاری بر مبادی ورود این محصولات نیاوردند. سوال ما این است که آیا واردات محصولات تراریخته اشکالی ندارد ولی تولید آنها در داخل اشکال دارد یا با وجود تمامی گزارش ها و اسناد موجود مدعی هستند که هیچ محصول تراریخته ای به کشور وارد نمی شود؟

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به علم، اقتصاد مقاومتی و فرهنگ در تدوین برنامه ششم توسعه در دیدار اخیر نمایندگان مجلس با ایشان اظهار داشت: قانون ملی ایمنی زیستی که مسیر استفاده از فناوری های نو در کشور را هموار می کند از مترقی ترین قوانین ایمنی زیستی در دنیاست که امیدواریم شاهد اجرایی شدن هر چه زودتر آن باشیم.

نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران از سوم خردادماه به مدت سه روز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این گردهمایی اساتید و محققانی از کشورهای استرالیا، آمریکا، آلمان، اسپانیا، پاکستان، بلژیک، عراق در کنار محققان ایرانی شرکت داشتند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: