کد خبر: ۲۳۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 08
توتون و تنباکو اثرات مخربی بر روی قدرت باروری دارند. اگر قصد باردار شدن دارید باید استعمال سیگار را ترک نمایید
شفاآنلاین>سلامت جنسی>ناباروری به معنای اقدام به بارداری به مدت حداقل یک سال است که علی رغم داشتن مقاربت مکرر زوجین، به بارداری منجر نمی‌شود. طبق تحقیقات انجام شده، ۱۰ تا ۱۸ درصد از زوجین در دنیا با مشکلات ناباروری و زایمان روبرو هستند.

 به گزارش شفاآنلاین،طبق مطالعات در یک سوم موارد، ناباروری<sterility> مربوط به مشکلات خانم‌ها و در دو سوم موارد مربوط به مشکلات آقایان بوده است. به طور کلی، تشخیص علل ناباروری در زنان دشوارتر است. اما بهتر است بدانید که درمان‌های متعددی برای ناباروری در زنان وجود دارد که بر اساس علت ناباروری، تجویز می‌شوند.

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۹۵ درصد از زوجین پس از دو سال درمان مداوم، موفق به بارداری خواهند شد.

علائم ناباروری در زنان

ناباروری در زنان با بروز برخی علائم می‌تواند شناخته ‌شود که عبارتند از:

قاعدگی‌های نامنظم

متوسط سیکل قاعدگی در زنان ۲۸ روز است. اما وجود چند روز اختلاف در هر سیکل ماهانه می‌تواند طبیعی باشد. به طور مثال، وجود یک سیکل ۳۳ روزه در یک ماه و سیکل ۳۱ روزه در ماه بعد کاملاً طبیعی است. 

اما اگر در خانمی دوره سیکل‌های قاعدگی به قدری متفاوت باشند که نتواند زمان شروع قاعدگی ماه بعد را تخمین بزند دچار قاعدگی نامنظم شده است. این اختلال در قاعدگی می‌تواند ناشی از مشکلات هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد که هر دوی این علل می‌توانند منجر به ناباروری در زنان شوند.

قاعدگی‌های بسیار دردناک

اکثر خانم‌ها در دوره قاعدگی خود، تجربه درد و گرفتگی در ناحیه شکم<Abdomen> و کمر را دارند. اما اگر میزان درد به قدری زیاد باشد که فرد از انجام فعالیت‌های روزانه خود باز بماند می‌تواند نشانه‌ای از وجود اندومتریوز باشد. اندومتریوز نیز یکی از علل ناباروری در زنان است.

عدم وجود دوره قاعدگی

به علت عواملی همچون استرس یا فعالیت‌های ورزشی سنگین ممکن است برای مدتی به طور موقت دوره قاعدگی ماهیانه نداشته باشید. اما اگر چندین ماه است که در انتظار شروع دوره قاعدگی هستید بهتر است به پزشک مراجعه نمایید و تست‌های تشخیصی ناباروری را انجام دهید.

وجود علائم مشکلات هورمونی

اختلالات هورمونی در خانم‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی بر روی توانایی باروری آن‌ها داشته باشد. در صورت داشتن علائم اختلالات هورمونی که در ادامه اشاره شده است باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

- مشکلات پوستی
- کاهش میل جنسی
- رشد موی زائد بر روی صورت
- ریزش مو
- افزایش وزن
احساس درد هنگام نزدیکی

برخی از خانم‌ها در روابط جنسی خود احساس درد را تجربه می‌کنند و بر این باور هستند که این یک امر طبیعی است. اما درد هنگام نزدیکی می‌تواند یکی از نشانه‌های وجود اختلالات هورمونی، آندومتریوز یا حتی مشکلات دیگری باشد که می‌توانند باعث بروز ناباروری در زنان شوند.

پیشگیری از ناباروری در زنان

در ادامه، به راهکارهایی می‌پردازیم که علاوه بر افزایش احتمال باردار شدن، از بروز ناباروری در زنان جلوگیری می‌کنند.

حفظ وزن طبیعی

زنان دارای اضافه وزن یا وزن کمتر از حد نرمال، در معرض خطر ابتلا به اختلالات تخمک‌گذاری هستند. اگر برای کاهش وزن ورزش می‌کنید بهتر است در حد متوسطی فعالیت فیزیکی داشته باشید زیرا فعالیت‌های شدید ورزشی با کاهش میزان تخمک‌گذاری همراه است.

ترک سیگار

توتون و تنباکو اثرات مخربی بر روی قدرت باروری دارند. اگر قصد باردار شدن دارید باید استعمال سیگار را ترک نمایید.

عدم مصرف الکل

مصرف الکل قدرت باروری را کاهش داده و همچنین در طول بارداری اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر روی جنین می‌گذارد.

کاهش استرس

برخی مطالعات نشان داده‌اند در زوج‌هایی که تحت فشارهای عصبی و استرس هستند، درمان‌های ناباروری نتیجه ضعیف‌تری داشته است. پس بهتر است قبل از اقدام به بارداری، استر‌س‌ خود را کنار بگذارید. دکتر آزیتا صفارزاده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: