کد خبر: ۲۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 23
شفا آنلاین:قوز قرنیه در اثر نازک شدن و کاهش مقاومت بافت قرنیه به علت فشار چشمی ایجاد م‌شود که آستیگماتیسم خیلی شدیدی را در پی خواهد داشت.
به گزارش شفا آنلاین،محمود جباروند رییس بیمارستان چشم پزشکی فارابی  به شایعترین علت پیوند قرنیه اشاره کرد و گفت: شایع ترین پیوند در دنیا و ایران، قوز قرنیه است و معمولا بیمارانی که در پی عمل‌های جراحی متعدد دچار آسیب‌ سلول‌های قرنیه می‌شوند، شفافیت دید خود را از دست داده و تورم چشم پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قوز قرنیه یک بیماری ژنتیکی است، تصریح کرد: این بیماری در اثر نازک شدن و کاهش مقاومت بافت قرنیه به علت فشار چشم ایجاد می‌شود که یک برآمدگی و نامنظمی در سطح چشم ایجاد می‌کند و موجب آستیگماتهای خیلی شدید در بینایی می‌شود که در نتیجه افت کیفیت و کمیت به وجود می‌آید و بسته به سن بیمار با روش‌های مختلف درمان می‌شود.

جباروند در خصوص اولین علائم قوز قرنیه افزود: اولین نشانه کاهش بینایی است که در حقیقت بیمار در دیدهای شبانه دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه شروط یک پیوند موفق داشتن یک عصب بینایی و شبکه خوب است، گفت: به هر علتی که قرنیه شفافیت خود را از دست بدهد ولی چشم و سایر ارگان‌ها و بافت ها خصوصا عصب بینایی سالم باشد و فشار چشم کنترل شود، معمولا عمل های پیوند قرنیه قدرت بینایی را به حالت نرمال باز می گرداند.

محمود جباروند در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا بعد از عمل خطر پس زدن پیوند وجود دارد، اظهار داشت: در تمام ضخامت‌ها شیوع بیشتر از لایه‌ای است، ولی خوشبختانه بیشتر پیوندها لایه ای هستند که معمولا دفع آنها کمتر است و در صورتی که این اتفاق بیفتد، تحت نظر پزشک با دارو درمان می‌شود و بیشترین دلیل کوتاهی برخی از بیماران است که به موقع مراجعه نمی کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: