کد خبر: ۲۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 20
شفا آنلاین-دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران گفت: بر اساس روایات و نیز طبق نظر حکمای طب سنتی یکی از بهترین مسیرها برای دفع بلغم تعریق است و یکی از بهترین جاها برای این کار حمام گرم است.

به گزارش شفا آنلاین،محمد علی زارعیان  درباره سوءمزاج بلغم اظهار داشت: در مورد سوء مزاج بلغم و طریقه درمان باید به این مسئله اشاره کرد که بر اساس روایات و نیز طبق نظر حکمای طب سنتی یکی از بهترین مسیرها برای دفع بلغم تعریق است و یکی از بهترین جاها برای این کار حمام گرم است.

به گفته وی حتی عده‌ای تعریق را درمان یک سوم از بیماری‌ها دانسته‌اند. البته مشکل حمام‌های امروز سرد بودن آنهاست. اگر بتوان فضای حمام را گرم کرد (چیزی شبیه سونای خشک) و مدتی در آن سکونت داشت بسیار مناسب است.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران ادامه داد: در مرحله دوم باید دانست که در درمان هر سوء مزاجی چند چیز شرط است، اولاً تفتیح مجاری یعنی باز کردن انسدادهای مختلف چه انسداد در روده‌ها (یبوست) و چه انسداد مجاری صفراوی و یا انسداد در عروق و چه انسداد در مسامات منافذ پوست.

زارعیان افزود: مفتح عمومی در انواع انسدادهای عروقی سکنجبین است، به خصوص سکنجبین عسلی. در سرد مزاجان باید سکنجبین شیرین‌تر باشد و البته بعضی منابع ذکر کرده‌اند که می‌توان از نمک نیز در ترکیب آن استفاده کرد که اثر آن را نیز بیشتر می‌کند. رازیانه نیز می‌تواند به این ترکیب اضافه شود.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران بیان داشت: از دمنوش‌های مفتح نیز می‌توان بادرنجبویه و بابونه و اسطوخدوس را نام برد.

وی عنوان کرد: در مورد تفتیح (باز کردن انسدادهای مختلف) باید دانست که باز کردن مجرای گوارش نیز جزئی از این مرحله است، یعنی اگر کسی از یبوست رنج می‌برد و دفع مناسبی ندارد باید ابتدا به درمان یبوست و لینت مزاج خود بپردازد.

زارعیان خاطرنشان کرد: این نکته گفتنی است که خیلی از مبتلایان به یبوست از ابتلای خود آگاهی ندارند، چرا که یبوست را فقط به خشکی قوام مدفوع و عدم سختی در دفع اطلاق می‌کنند در حالیکه از نظر حکما عدم یبوست به معنای دفع روزانه به ازای هر وعده غذایی و با راحتی و آسایش و ایجاد نشاط بعد از دفع اطلاق می‌شود.

برچسب ها: سوءمزاج ، بلغم ، طب سنتی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شمال
|
Afghanistan
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
0
1
بسيار سايت عالي وبا ارزش ممنون شما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: