کد خبر: ۲۲۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 19
شفا آنلاین-رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی گفت:زنان بارداری که مبتلا به آسم هستند باید به کنترل بیماری خود توجه ویژه داشته باشند، چراکه این بیماری می تواند سلامت مادر و جنین را به خطر اندازد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر مصطفی معین  اظهار داشت:زنان باردار باید تحت نظر پزشک معالج خود باشند و پزشکان نیز متناسب با شرایط بیمار داروهای لازم را تجویز کنند.

وی افزود: همچنین باید بین متخصص آسم و آلرژی و متخصص زنان و زایمانی که مادر باردار تحت نظر آنها است، هماهنگی های لازم وجود داشته باشد تا بتوانند با همکاری یکدیگر به بیمار کمک کنند دوره حساس بارداری را پشت سر بگذارد.

معین در مورد عوامل تشدید کننده آسم در بارداری گفت: شرایط روحی مادر، عوامل خطرساز طبیعی مانند دود سیگار، قلیان و خودروها، آلودگی هوا، تماس با حیوانات اهلی، گرده افشانی گیاهان و درختان در بهار و اوایل پاییز ازجمله عوامل تشدید کننده آسم است که بر زنان باردار می تواند تاثیر شدیدتری بگذارد.

وی علایم بالینی آسم را مواردی همچون تنگی نفس، خس خس کردن سینه و سرفه های ممتد که بیشتر در اواسط و اواخر شب و اوایل صبح و در هنگام ورزش کردن و سرماخوردگی بروز می کند، عنوان کرد.

معین در مورد شدت و ضعف بیماری آسم در زنان باردار گفت: در یک سوم موارد علایم بالینی آسم کمتر می شود، در یک سوم موارد شدت این علایم تغییری نمی کند اما در یک سوم موارد علایم آسم تشدید و به حمله تبدیل می شود و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی ادامه داد: در این مرکز تحقیقاتی در زمینه آسم در بارداری صورت گرفته اما در سطح ملی هنوز آمار دقیقی از نظر شیوع آسم بارداری انجام نشده است.

معین با بیان اینکه آسم در بارداری مقوله بسیار مهمی است که در کشور ما به قدر کافی به آن توجه نشده است، افزود: تحقیقات در این زمینه باید به عنوان یکی از اولویت های پزشکی کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی در مورد زنان بارداری که در دوران بارداری علایم بیماری آسم آنها کمتر می شود، گفت:هنوز از نظر تحقیقات علمی پاسخ روشنی در مورد علت این مساله داده نشده است اما از آنجایی که در مادران باردار تغییرات هورمونی زیادی رخ می دهد، ممکن است نقش هورمون ها در این میان تاثیرگذار باشد.

به طور کلی آسم بیماری است که کیفیت زندگی بیماران را به شدت کاهش می دهد؛ این بیماری علاوه بر هزینه های مالی هزینه های دیگری مانند غیبت از محل کار و تحصیل را نیز برای مبتلایان به همراه دارد و آنها را در مسیر زندگی با مشکل مواجه می سازد.

آسم یک بیماری ارثی است و علایم کلی آن خس خس کردن سینه و سرفه های ممتد است.

مواد آلاینده محیط های دربسته مانند دود سیگار، دود آتش و اسپند، بوهای تند عطر، ادکلن، شوینده های شیمیایی، بوی سرخ کردن غذاها و گردوغبار، آلودگی هوای شهرها، عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی و عوامل آلرژن محیطی مانند حیوانات اهلی، حشرات، سوسک ها، مایت ها و گرده گیاهان نیز ازجمله عوامل محیطی ایجاد کننده علایم آسم در مبتلایان است.

تغییرات سریع آب و هوایی، حرکات شدید ورزشی، حساسیت های دارویی، حساسیت های غذایی و بروز هیجانات روحی نیز در افراد مبتلا به آسم سبب بروز علایم آسم می شود.

این بیماری در پی التهاب و ورم دستگاه تنفسی بر اثر عوامل محیطی که سبب افزایش ترشحات مخاطی، تنگ شدن، تحریک پذیری و اسپاسم راه های هوایی می شود، بروز می یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: