کد خبر: ۲۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 18
شفا آنلاین-مرکز آموزشی، علمی و نوآوری در پایگاه تهران به زودی برای اولین بار در خاورمیانه راه اندازی می شود.
به گزارش شفا آنلاین، سیما ذوالفقاری ˈمعاون فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون ایران با بیان این مطلب افزود: پیشنهاد دادیم نام این مرکز را مرکز مینیاتور یا مرکز آموزشی علمی و نو آوری گذاشته شود زیرا در این پایگاه از ابتدا تا انتهای فرایند انتقال خون در ابعاد کوچک طراحی و سیستم یک انتقال خون کوچک در آن دیده می شود.

وی اظهار داشت :این مرکز با همکاری پایگاه انتقال خون تهران در فضایی مناسب که به این منظور به درخواست معاونت فنی و فن آوری های نوین طراحی شده و بر اساس مدلی که در کانادا وجود دارد راه اندازی می شود .

ذوالفقاری ادامه داد: این پایگاه یک مرکز با فرآیندهای استاندارد سازی شده اما در سایز کوچک است که از یک طرف برای اهداف آموزشی و علمی بسیار کاربرد دارد و از طرف دیگر بستری مناسب برای نو آوری در سازمان انتقال خون به وجود می آورد.

وی افزود: هم اکنون بیشترآموزشهای افراد تئوری بوده در حالیکه بخش عملی آموزش در طب انتقال خون بسیار ضروری است.

ذوالفقاری در مورد اهدا کنندگان این مرکز گفت:از آنجا که این مرکز کوچک و آزمایشی است، قرار نیست خون اهدایی آن به مصرف بیمارستانی برسدو در این مرکز از خون اهدا کنندگان با معافیت موقت به شرطی که برای اهدا کننده ضرری نداشته باشد، برای مقاصد تحقیقاتی و آموزشی استفاده می شود.

وی تصریح کرد:روی کیسه های خون تهیه شده در این مرکز علامت بایو هازارد (هشدار زیست محیطی) درج می شود .

معاون فنی و فن آوری های نوین سازمان همچنین گفت: این مرکز برای آموزش تمام پایگاههای انتقال خون کشور به کار خواهد رفت و در صورتی که کارایی مناسبی داشته باشد در یک یا چند منطقه علمی آموزشی نیز می توان مراکز مشابهی تاسیس کرد.

وی در مورد اهدا کنندگان این مرکز گفت: افرادی که خونشان مثبت کاذب شناخته می شود یا کسانی که معافیت موقت دارند، توجیه خواهند شد که خونشان به مصرف تحقیقاتی می رسد و نتایج این فرآیندها به همه مردم کمک می کندو در صورت رضایت دادن فرد اهدا کننده، خون وی برای این فرایند استفاده خواهد شد.

ذوالفقاری از مزایای این مرکز به بالا بردن استانداردهای انتقال خون اشاره کرد و افزود: این مرکز برای برخی خدمات تحقیقاتی می تواند به کار رود و حتی در آمد زایی نیز داشته باشد.

وی همچنین به فعالیت های مشترکی که با سازمان بهداشت جهانی صورت می گیرد اشاره کرد و اظهار داشت : در صورتی که کشورهای منطقه بخواهند در این مرکز آموزش ببینند این محل برای آنان بسیار مناسب خواهد بود در ضمن سایر مراکز تحقیقاتی می توانند سفارش تهیه خون داده طبق نیاز آنها کیسه خون مناسب برای پروژه های تحقیقاتی سایر مراکز تهیه شود.

ذوالفقاری افزود: وجود چنین مرکزی به راه اندازی کم هزینه فرایندها و پروسه های جدید کمک می کند زیرا انجام هر پروسه جدید در یک مرکز انتقال خون فعال سبب می شود، خون اهدایی هدر و فرآیندهای کاری با وقفه رو به رو شود زیرا خونی که برای آزمایش یک فرایند در پروسه کاری قرار گرفته را نمی توان وارد چرخه مصرف کرد. ضمن اینکه نمی توان فرایندهای آزمایشی را در مراکز فعال انجام داد اما این مرکز برای این کار فرصت مناسبی به دست می دهد.

وی این مرکز را در نوشتن استانداردهای فنی جدید، آموزش کسانی که این استانداردها را می نویسند و آموزش ممیزهای سازمان و پایگاههای استانی برای بررسی فرآیندها ضروری دانست.

معاون فنی و فن آوری های نوین سازمان انتقال خون افزود: در بلند مدت می خواهیم یک قدم فراتر رفته یک مرکز آزمایشی بانک خون بیمارستانی هم راه اندازی کنیم تا برای آموزش ایمنوهماتولوژی کارکنان بانک خون و سایر کسانی که نیاز به آموزش دارند، این مرکز آماده خدمت رسانی باشد.

وی افزود: مرکز نوآوری که تا چند ماه آینده افتتاح خواهد شد اولین مرکز از این نوع در خاورمیانه و سومین مرکز در دنیا است و غیر از ایران تنها کانادا و استرالیا چنین مرکز نوآوری دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: