کد خبر: ۲۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 12
شفا آنلاين-دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان به دو نگرانی خود اشاره کرد و گفت: 5 میلیون کودک از آموزش پیش از دبستان محرومند و آموزش خواندن و نوشتن پیش از مدرسه می‌تواند انگیزه کودک را از بین ببرد.
به گزارش شفا آنلاين،منصوره کریم‌زاده در نشست خبری سمینار آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان، اظهار داشت: این سمینار 27 تا 29 اردیبهشت سال جاری در قالب پنل، سخنرانی و کارگاه برگزار می شود.

وی افزود: شعار سمینار امسال یکپارچه‌نگری در مدیریت و آموزش است، با این شعار می‌خواهیم از تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مانند آموزش و پرورش، بهزیستی، شهرداری، وزارت بهداشت، هلال احمر، یونیسف، انجمن مهدها، انجمن بازی‌ها و NGO ها را دعوت و نظر آنها را در رابطه با آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان جویا شویم.

کریم‌زاده گفت: این سمینار در 4 محور سلامت و کودک پیش از دبستان، آموزش و کودک پیش از دبستان، رسانه و کودک پیش از دبستان و خانواده و مدیریت کودک پیش از دبستان برگزار می‌شود.

وی افزود:‌حدود 130 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد 30 مقاله برای سخنرانی و 50 مقاله برای پوستر ارائه خواهد شد.

دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان اظهار داشت: این سمینار فرصت خوبی برای مربیان است تا ضمن بازآموزی مقالاتشان در فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی به چاپ برسد.

وی گفت: این دو شاخصه موجب استقبال کیفی مقالات به دبیرخانه سمینار شده است. 4 امتیاز بازآموزی برای شرکت در سمینار و 4 امتیاز نیز برای شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها اختصاص یافته است که توسط سازمان بهزیستی ارائه می‌شود و گروه هدف نیز مدیران و مربیان مهدکودک‌ها هستند.

کریم‌زاده گفت:‌ از وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، رئیس سازمان بهزیستی، رؤسای کمیسیونهای‌ آموزش و تحقیقات، بهداشت و اجتماعی مجلس دعوت کرده‌ایم تا در این سمینار شرکت کنند.

وی با انتقاد از عدم یکپارچگی در حوزه آموزش، اظهار داشت: متأسفانه در محتوای آموزش و نظارت بر کیفیت پیش از دبستان یکپارچگی وجود ندارد و بخشی از آن زیر نظر آموزش و پرورش، بخشی زیر نظر بهزیستی و بخشی زیر نظر شهرداری و بخشی نیز زیر نظر NGO‌ها است؛ همچنین باید گفت در حوزه مدیریت هم عدم یکپارچگی دیده می‌شود و نیازمند آن هستیم تا مدیریت کل‌نگر داشته باشیم.

کریم‌زاده با ابراز خرسندی از حضور همایون هاشمی در این سمینار، اظهار داشت: آموزش پیش از دبستان سنین 2 تا 4 سال را در بر می‌گیرد که آموزش آنها بیشتر زیر نظر مهدکودک‌ها است و امتیاز باز‌آموزی را نیز سازمان بهزیستی به شرکت‌کنندگان خواهد داد.

وی افزود: هر چند در سند تحول راهبردی به رعایت عدالت در دسترسی به فرصت‌ها اشاره شده است، اما از مجموع 8 میلیون کودکی که نیاز به آموزش پیش از دبستان دارند، فقط 3 میلیون نفر از این آموزش‌ها بهره‌مندند. همچنین در محتوای آموزش یکپارچگی نمی‌بینیم و وزارت ارشاد نیز آن طور که باید نسبت به این موضوع حساس نبوده است،‌متأسفانه انواع کتاب‌ها بدون بومی‌سازی ترجمه می‌شود و برای آموزش پیش از دبستان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد:‌ این نشان می‌دهد نظارت جدی بر محتوای آموزشی نیست، همچنین باید در انتخاب مربیان نیز دقت شود، زیرا نداشتن تخصص در آموزش پیش از دبستان آفت است.

دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان با انتقاد از افزایش کودکان کار، گفت:‌ در نقشه جامع علمی کشور، پیش‌بینی شده است که استقلال و خودباوری رعایت شود، متأسفانه امروز در خیابان کودکان کار زیادی را می‌بینیم،.

وی ادامه داد: هدف ما از برگزاری این سمینار حساسیت نسبت به اهمیت این دوره در کودکان است چرا که شخصیت کودک در این دوره شکل می‌گیرد و سرمایه‌گذاری پیش از دبستان به لحاظ اجتماعی و اقتصادی و سلامت روان مؤثرتر است.

وی افزود: جایگاه نظام پیش از دبستان، جایگاه بایسته و شایسته‌ای به لحاظ کمی و کیفی نیست.

دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان با بیان بی‌انگیزگی دانش‌آموزانی که پیش از دبستان خواندن و نوشتن را می‌آموزند، تصریح کرد:‌ آموزش خواندن و نوشتن پیش از مدرسه می‌تواند انگیزه کودک را از بین ببرد، متأسفانه این موضوع نشأت گرفته از عدم نظارت بر محتوای پیش از دبستان است.

کریم‌زاده درباره معضل فارغ‌التحصیلان رشته رشد و پرورش پیش از دبستان، گفت:  فارغ‌التحصیلان ما نباید دغدغه اشتغال داشته باشند و نتوانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی نگاهشان به مهدکودک‌ها به عنوان مراکز مراقبت روزانه است، در حالی که چند ساعت حضور بچه‌ها در مهدکودک محاسنی دارد که یادگیری رفتارهای اجتماعی و تعامل با دیگران مهمترین آن است. در حال حاضر استفاده از تبلت آفتی است که گریبانگیر بچه‌ها شده است، زمانی لاغری آفت بود و اکنون فربه‌ای.

دبیر سمینار آموزش و سلامت کودکان پیش از دبستان با اشاره به عدم افزایش شهریه مهدکودک و تأثیر آن بر کیفیت آموزشی، خاطرنشان کرد: عدم افزایش شهریه‌ها موجب شده تا کیفیت آموزش پایین بیاید، اگر دولت یارانه‌ای را برای مهدکودک‌ها پیش‌بینی کند و سازمان بهزیستی این مراکز را ملزم به جذب مربیانی کند که در رشته رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان آموزش دیده‌اند، کیفیت خدمات بالا می‌رود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: