کد خبر: ۲۱۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۰۹ دی ۱۳۹۷ - 2018December 30
سلامت جنسی عبارت است از عملکرد هماهنگ ذهن، احساس و جسم به نحوی که به رشد انسان در زمینه شخصی و اجتماعی کمک کند و زمینه رابطه عاشقانه را بین زوجین ایجاد کند
شفا آنلاین>سلامت جنسی>در سال‌های اخیر سلامت جنسی در سطح جهان اهمیت زیادی پیدا کرده است تا آنجا که امروزه‌ موضوع سلامت جنسی به عنوان یکی از مولفه‌ها و اولویت‌های سلامت همگانی بشمار می‌آید. سازمان بهداشت جهانی سلامت جنسی <Sexual health>را اینگونه تعریف می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:کتر محمد علی‌نژاد با بیان این مطلب افزود: سلامت جنسی عبارت است از عملکرد هماهنگ ذهن، احساس و جسم به نحوی که به رشد انسان در زمینه شخصی و اجتماعی کمک کند و زمینه رابطه عاشقانه را بین زوجین ایجاد کند.

وی افزود: سلامت جنسی صرفا به معنای عدم ابتلا به بیماری ناتوانی یا ضعف جسمانی نیست. پرداختن به موضوعات جنسی در سلامت جنسی اتخاذ رویکرد مثبت و احترام‌آمیز به روابط جنسی و همچنین امکان دستیابی به تجارب جنسی لذت بخش و مطمئن به دور از هرگونه اجبار تبعیض بی‌احترامی‌ و خشونت است.

علی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به نکات گفته شده بویژه در شرایط فعلی جامعه ما که روابط و رفتارهای ناهنجار جنسی روز به روز در آن گسترش و عمق بیشتری پیدا می‌کند. ضرورت آموزش سلامت جنسی در رسانه‌ها و مراکز علمی‌ بیشتر و بیشتر خودنمایی می‌کند. در مورد رفتارهای ناهنجار جنسی و ماهیت آنها دیدگاه‌های مختلفی از نظر روانشناسی و جامعه شناسی انسان گرایی و مبانی دینی وجود دارند.

این متخصص بیماری‌های کلیه با اشاره به دیدگاه روانشناسان در این باره اضافه کرد: به اعتقاد برخی از روانشناسان هر رفتار جنسی که باعث آسیب به یکی از طرفین شود ناهنجار و دور از سلامت جنسی محسوب می‌شود. آزارگری جنسی (سادیسم)، آزارخواهی جنسی(مازوخیسم)، پدوفیلی(بچه بازی) بخشی از این رفتارها است.

وی تصریح کرد: برخی از افراد منحصر و معطوف به یک شریک جنسی نیستند و رفتارهایی نظیر استمنا، همجنس گرایی، چشم چرانی، زوفیلی (رابطه با حیوان) را نیز تجربه می‌کنند و به طور نامتناسبی با احساس گناه و اضطراب همراه هستند.طبنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: