کد خبر: ۲۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 07
شفا آنلاين-وزیر بهداشت گفت: مهم‌ترین بند سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری این است که وزارت بهداشت متولی حوزه سلامت شد و همه دستگاه‌ها باید در این حوزه از سیاست‌های وزارت بهداشت تبعیت کنند و به نظر من مسئول اصلی نظارت بر این سیاست‌ها شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
به گزارش شفا آنلاين،سید حسن قاضی زاده هاشمی افزود: موضوع سیاستهای کلی سلامت چندین سال بود که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مراحل تدوین را می‌گذراند و بعد از تدوین بیش از 18ماه طول کشید تا بالاخره ابلاغ شد.

وزیر بهداشت گفت: سیاستهای کلی سلامت مواد مختلفی دارد که به نظر من بحث بیمه و تولیت نظام سلامت مهمترین مباحث آن است و گر نه در مورد اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است کسی اختلافی نداشت. یا در مورد ضرورت حمایت از طب سنتی کسی بحثی ندارد یا در مورد اینکه سهم سلامت از بودجه عمومی افزایش پیدا کند که آرزوی همه است.

وی ادامه داد: یا در مورد اینکه ایران مقام اول علوم پزشکی را در منطقه کسب کنیم یا در تولید دارو و واکسن وابستگی به خارج کم شود، بحثی نیست، مهمترین بحث این است که تولیت نظام سلامت به عهده کیست و بیمه‌ها و همه دستگاهها در حوزه سلامت باید از چه کسی به عنوان متولی سلامت تبعیت کنند.

وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری تشخیص دادند و وزارت بهداشت را در سیاستهای کلی سلامت به عنوان متولی نظام سلامت ابلاغ کردند که من هم به عنوان یک شهروند و یک عضو جامعه پزشکی و نه فقط به عنوان یک مسئول اجرایی از ایشان تشکر کردم.

وی افزود: موضوع اصلی سیاستهای ابلاغی سلامت این است که باید در کشور تولیت سلامت مشخص شود در غیر این صورت حتماً سلامت مردم به خطر می‌افتد، در حوزه سلامت مواد غذایی، غلات، نان، مرکبات تا گوشت مصرفی مردم همه اینها ممکن است در معرض آلودگی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچننی مسائل مربوط به راهها، جاده‌ها، اتومبیل ها، آلودگی هوا همه به حوزه سلامت مربوط است و باید هر گونه تصمیم گیری در این حوزه ها با پیوست سلامت و تأیید وزارت بهداشت همراه باشد. مسئولیتش با وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت گفت: به نظر من مسئولیت اصلی با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است که مراقبت کنند تا 20 سال آینده حتی اگر مجلس و دولت هم خواستند مصوبه‌ای داشته باشند که پیوست سلامت نداشته باشد از آن پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت حتماً در این زمینه مطالباتی دارد اما بایستی با هم به صورت اقناعی عمل کیم یعنی همه دست اندرکاران و وزارتخانه های کشور به خصوص دو وزارتخانه بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی که بیشترین مسئولیت را در این حوزه  دارند باید به اقناع و هماهنگی برسند.

هاشمی گفت: دستگاهها نباید در موضوعات مربوط به سلامت فقط به منافع بخشی نگاه کنند. من امروز وزیر هستم فردا ممکن است اصلاً نباشم. دوره ما کوتاه است. این همه وزیر و وکیل آ‌مدند و رفتند باید منافع مردم را در نظر بگیریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: