کد خبر: ۲۱۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 29
امیدواریم با تعادل عرضه و تقاضا، ارز به سمت تعادل حرکت کند؛ کشور باید وارد رونق شود و با روند فعلی نرخ تورم و ارز، امیدواریم این اتفاق بیفتد
شفاآنلاین>بیمه و بانک>  بازار ارز همچنان شاهد روند کاهشی قیمت‌ها به‌ویژه در حوزه دلار است. روز گذشته نیز بازار توانست نرخ دلار را در کانال 11 هزار تومانی حفظ کرده و امید برای منطقی شدن نرخ ارز را زنده نگاه دارد.

به گزارش شفاآنلاین، روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت، با اعلام اینکه روند کاهش قیمت ارز ادامه خواهد داشت، گفت: تا هر جا فعالان بازار اراده کنند، کاهش قیمت ارز ادامه می‌یابد. عبدالناصر همتی تصریح کرد: امیدواریم با تعادل عرضه و تقاضا، ارز به سمت تعادل حرکت کند؛ کشور باید وارد رونق شود و با روند فعلی نرخ تورم و ارز، امیدواریم این اتفاق بیفتد.

او افزود: من به هم‌وطنان توصیه کرده‌ام که به عنوان دارایی در ارز سرمایه‌گذاری نکنند؛ کسانی که سفته‌بازی می‌کنند ممکن است در این عرصه ضرر کنند، ولی مردم وارد این بخش نشوند. همتی همچنین با تاکید بر اثرگذاری ارز صادرکنندگان بر بازار اظهار کرد: صادرکنندگانی که معافیت گرفته‌اند در حال عرضه ارز خود به بازار هستند.

با افزایش نامعقول قیمت ارز در ماه‌های گذشته و فاصله گرفتن نرخ‌ها(Rates) از منطق بازار، مشکلات اقتصادی فراوانی در زمینه تولید و عرضه ایجاد شد. بر همین اساس بانک مرکزی، صادرکنندگان را مکلف کرد تا ارز حاصل از صادرات خود را طی پیمان‌سپاری ارزی به کشور بازگردانده و در سامانه نیما عرضه کنند تا از کمبود ارز در کشور و بروز مشکلات دیگر جلوگیری شود. اگرچه صادرکنندگان از اجرای این طرح ناخرسند هستند، اما این طرح با اصلاحاتی همچنان در حال اجراست. به‌تازگی بانک مرکزی اعلام کرد صادرکنندگان می‌توانند به منظور جلوگیری از سوء استفاده دلالان، ارز صادراتی را به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه کنند. در مقابل، بانک‌ها و صرافی‌های خریدار ارز از صادرکنندگان، مکلفند نسبت به ثبت ارز خریداری شده در سامانه سنا جهت رفع تعهد صادرکننده به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدام کنند. این امر با هدف کنترل قاچاق و دلالی ارز در بازار و تداوم کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد. بانک مرکزی توانسته است در روزهای اخیر نرخ ارز را به خوبی کنترل کرده و آن را وارد کانال 11 هزار تومانی کند.

ضرورت پایداری در سیاست‌ها

اگرچه برخی کارشناسان بر این باورند که نرخ ارز همچنان با قیمت حقیقی خود فاصله بسیاری دارد، اما سیاست‌های بانک مرکزی در بازارسازی و کنترل عرضه و تقاضا توانسته خشنودی فعالان اصلی بازار را فرام آورد. در همین ارتباط معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حباب نرخ ارز (currency)همچنان زیاد است، اظهار کرد: امیدواریم با پایداری در سیاست‌ها، شاهد تداوم کاهش نرخ ارز در بلندمدت باشیم. به گزارش مهر، حسین میرشجاعیان حسینی در مورد نرخ ارز اظهار داشت: در کوتاه مدت یک افزایش نرخ ارز داشتیم که دارای نوسان بود.

با تغییرات کوچک شدت این نوسان گرفته شد و مسیر کاهشی را طی کرد. او افزود: البته اگرچه هم اکنون نیز نرخ ارز حباب زیادی دارد اما امیدواریم مسیر کاهشی را ادامه دهد. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمام دنیا به خرید و فروش ارز در کوچه و بازار که به صورت غیرقانونی انجام می‌شود، حساسیت دارند، اظهار داشت: این مسائل باید کنترل شود و لازم است با پایداری در سیاست‌ها، به شفافیت بازار ارز کمک کنیم.

دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود

مراکز سنتی فروش ارز در تهران در روزهای گذشته شاهد افزایش جنب‌وجوش دلالان بوده است؛ اما این بار دلالان نه برای خرید و افزایش نرخ‌ها بلکه برای فروش ارزهای خود به دلیل نگرانی از افت قیمت ارز در روزهای آینده به میدان آمده‌اند.

اگر چه نمی‌توان نقش سیاست‌گذاری ارزی کشور در بازگشت آرامش به این بازار را نادیده گرفت؛ اما از مقطعی به بعد، دیگر این دلالان و معامله‌گران هستند که با دنده‌معکوس در بازار ارز شرایط را به نحوی پیش می‌برند که تقاضا روز به روز به عرضه نزدیک‌تر شده و نرخ به سمت منطقی‌تری پیش برود؛ به نحوی که در روزهای اخیر، عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است و برخی صرافان حتی از مردم هم ارز خریداری نمی‌کنند. دلالانی هم که در این فضا به معامله می‌پردازند چشم‌انداز روشنی از خریدها ندارند و بیشتر تأمین کننده تقاضا هستند؛ حال آنکه حتی در مواردی مجبور می‌شوند نرخی ارزان‌تر از صرافی‌ها را به مشتری ارائه دهند تا دست‌کم کسب و کارشان زنده بماند.

همچنین برخی صرافی‌ها از خریدهایی با مبالغ بالا پرهیز کرده و با نگاه به ارزان‌تر شدن ارز در روزهای آتی، تنها در حد نیاز معمول روزانه ارز خریداری می‌کنند. در این میان بانک مرکزی هم اعلام کرده که هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سامانه سنا و صرافی‌های مجاز، غیرقانونی بوده و قاچاق محسوب می‌شود؛ همین موضع، در کنار منطقی‌شدن نرخ در صرافی‌ها، مردم را به سمت خریدهای رسمی سوق داده است. به نظر می‌رسد با تداوم سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و تامین نیاز حقیقی ارزی، در کنار نظارت بخش‌های قضایی، دست دلالان تا حد زیادی از کنترل بازار و تعیین نرخ ارز(آنچنان که در گذشته وجود داشت) کوتاه شده باشد. همچنین روند کاهشی نرخ ارز سبب ورود ارزهای خانگی به بازار و تامین نیاز بازار بدون دخالت بانک مرکزی و تزریق ارز به صورت مستقیم شده است؛ این امر سبب کنترل نقدینگی ارزی و آرامش بازار در بلندمدت خواهد بود.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: