کد خبر: ۲۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 06
شفا آنلاین-در نیمه‌های فصل زیبای بهار با گرده‌افشانی گل‌هایش هستیم. متاسفانه در بعضی از موارد، این زیبایی‌های طبیعی باعث ایجاد علائم آلرژی فصلی در کودکان می‌شود. مهم‌ترین آلرژن‌های دخیل در بروز دو نوع شایع در آلرژی فصلی کودکان عبارت است از گرده ناشی از علف‌ها و درختان.

به گزارش شفا آنلاین،علائم کلیدی آلرژی در کودکان شامل احتقان و انسداد بینی، تورم چشم و قرمزی و خارش آن، ترشح آبکی بینی، عطسه، خارش عمومی، سرفه، خستگی، بی حالی، احساس ناخوشی، گلودرد، گلو صاف کردن های مکرر، بوی بد دهان، خرخر، تنفس با دهان باز، سردرد و گاهی خس خس سینه می شود که در صورت مواجهه با عوامل حساسیت زا تشدید می شود و حتی ممکن است در صورت تشدید علائم، حملات تنگی نفس نیز در کودک رخ دهد.

گرفتگی بینی معمولا در شب شدت پیدا می کند و مانع خواب و استراحت کودک در شب می شود. بیماری معمولا از شیرخوارگی شروع می شود و در سن شش سالگی به تشخیص قطعی می رسیم.

اولین موارد ابتلا در کودکان در سنین پایین با سرماخوردگی اشتباه می شود و ممکن است سابقه مصرف آنتی بیوتیک طولانی در کودک وجود داشته باشد.

کودکان مبتلا اغلب به خاطر سرفه و گرفتگی بینی طولانی و آزاردهنده مراجعه می کنند. طبیعت فصلی این بیماری و شروع آن در زمان خاصی از سال و وجود سابقه این مشکل یا ضایعات پوستی در خانواده، همه از عواملی است که آلرژی فصلی را بیشتر محتمل می کند.

در کنار آلرژی فصلی، گروهی از کودکان مبتلا به رینیت آلرژیک دائم هستند؛ عوامل ایجادکننده این بیماری نیز مواد آلرژی زای موجود در محیط و خانه و حیوانات هستند.

احتمال وجود سابقه آسم، اگزما، سینوزیت مزمن و اوتیت میانی همراه افیوژن در کودکان مبتلا به این مشکلات دو برابر کودکان سالم است.

این کودکان در ظاهر دارای خصوصیاتی هستند که مشاهده آنها احتمال این مشکل را در کودک بشدت افزایش می دهد؛ این موارد شامل تیرگی پلک های تحتانی به علت ورم زیر حدقه، مالیدن بینی با کف دست به سمت بالا برای تسکین خارش و وجود خطی عرضی روی پل بینی است که به علت مالیدن بینی ایجاد می شود.

تولد به صورت طبیعی و مصرف شیر مادر در دو سال اول زندگی از ابتلای کودکان به رینیت آلرژیک و دیگر بیماری های آلرژیک پیشگیری می کند.

آلرژی، بخصوص در صورت دائم یا شدید بودن می تواند تاثیر شدیدی بر کیفیت زندگی بگذارد، بنابراین اقدام درمانی یا پیشگیری از آن لازم است.

در صورت وجود آلرژی فصلی پیشنهاد می شود، در صورتی که کودکتان د ر صورت مواجهه با گل و گیاه دچار علائم می شود، قبل از حضور کودکتان در محیط باز، با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از بالش پر و رواندازهای کرکدار و وجود گل و گیاه و حیوان در خانه توصیه نمی شود. استفاده از ماسک می تواند کمک کننده باشد.

داروهایی که برای درمان این کودکان استفاده می شود، شامل آنتی هیستامین ها و شست وشوی بینی و مصرف اسپری های داخل بینی است.

لازم به تاکید است که مادران وقتی کودک خود را به پارک می برند، باید نکات ایمنی را از هر نظر رعایت کنند.

دکتر فریبا شیروانی - متخصص اطفال و فوق تخصص عفونی اطفال

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: