کد خبر: ۲۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 05
شفا آنلاين-یک محقق ایرانی موفق به طراحی و تولید دستگاه حذف گازهای گلخانه ای و آلاینده های زیستی با قابلیت ضدعفونی کنندگی و بوزدایی محیط شد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر مهرداد فوج لعلی-  مخترع این طرح در مورد جزئیات این دستگاه گفت: دستگاه ضدعفونی کننده و بوزدایی محیط برای حذف آلاینده های گلخانه ای اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی طراحی شده که توسط میدان مغناطیسی هوای خروجی اگزوز خودرو را یونیزه کرده و پس از آن باعث تولید رادیکال آزاد می شود که این قابلیت پیوندهای مولکولی بین ترکیبات آلاینده هایی همچون ترکیبات مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و گاز NO را از بین می برد و میزان آلایندگی را تا 60 درصد کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: براساس نتایج آزمایشگاه معتمد محیط زیست با استفاده از این دستگاه، سه گاز سمی مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و گاز NO که به گازهای گلخانه ای مشهور هستند عواملی چون وارونگی هوای تهران و شهرک های صنعتی که نتیجه وجود این گازها است تا 60 درصد کاهش پیدا می کند.

این محقق با اشاره به کاربردهای این دستگاه برای مصارف خانگی و نیز نصب در اماکن عمومی افزود: امکان نصب این دستگاه در انتهای اگزوز خودروها نیز وجود دارد که در این صورت انرژی دستگاه از برق باتری خودرو تامین می شود و به صورت ایستاده نیز می تواند هوای محیط را ضدعفونی و عاری از گازهای سمی کند.

وی با تاکید براینکه نمونه این تکنولوژی برای نخستین بار است که طراحی و تولید می شود، خاطرنشان کرد: این دستگاه نیاز به فیلتر نداشته و هیچ هزینه نگهداری ندارد؛ با برق معمولی و با مصرف توان بسیار پایین حدود 10 وات کار می کند.

لعلی با اشاره به ثبت این اختراع در ایران و در انجمن مخترعان آسیا ادامه داد: این اختراع در حال ثبت جهانی در سازمان اختراعات آمریکا نیز است.

به گفته وی دستگاه ضد عفونی کننده و حذف گازهای گلخانه ای، مدال طلای مسابقات اختراعات ژنو سوئیس، مدال نقره مسابقات اختراعات رومانی و تاییدیه دانشگاه پکن و مدال طلای اختراعات مالزی را کسب کرده است.

این مخترع از مذاکره با برخی بیمارستانها برای خاصیت ضد میکروبی این دستگاه در این اماکن خبر داد و گفت: این دستگاه تاییدیه های مختلف از وزارت بهداشت اخذ کرده است؛ همچنین برای استفاده سازمان بهزیستی در جهت بوزدایی و رفع بوهای بد سالنهای توانبخشی از مراکز توانبخشی تائیدیه دریافت کرده است؛ از وزارت صنایع نیز برای رفع گازهای سمی صنایع پتروشیمی با استفاده از این دستگاه، تائیدیه مدنظر گرفته شده است.

این استاد دانشگاه آزاد ارومیه با بیان اینکه این دستگاه برای دریافت تائیدیه محیط زیست، بر روی خروجی اگزوز خودروی پراید تست شده و تائیدیه گرفته، گفت: قرارداد تجاری سازی برای استفاده از این دستگاه بر روی اگزوز تراکتورهای کارخانه تراکتورسازی ارومیه منعقد شده تا با استفاده از این دستگاه، استاندارد زیستی یورو 2 به یورو 3 تبدیل شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: