کد خبر: ۲۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 05
شفا آنلاین-وزیر بهداشت با اعلام آغاز اجرای طرح تحول در نظام سلامت، جزئیات این طرح را که از امروز (15 اردیبهشت 93) در تمام بیمارستانهای دولتی اجرا می شود، تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن قاضی زاده هاشمی شب یکشنبه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو به تشریح جزئیات اجزای طرح تحول در نظام سلامت پرداخت و گفت: چندین ماه است که بنده درباره مشکلات و گرفتاریهای مردم در حوزه سلامت صحبت می کنم اما خوشبختانه دولت و مجلس کمک کردند و از امروز بخشی از مشکلات این بخش مرتفع شود امیدوارم به تدریج بتوانیم مشکلات مردم را در دریافت خدمات بهداشتی و درمانی کاهش دهیم.

وی گفت: با اجرای طرح تحول در نظام سلامت از صبح 15 اردیبهشت (امروز) همه مردم در مراجعه به بیمارستانهای دولتی در صورتی که بیماران در این بیمارستانها بستری شوند، فقط 10 درصد هزینه خدمات را پرداخت می کنند و در صورتی که جزو خانواده کمیته امداد، تحت پوشش سازمان بهزیستی یا جزو عشایر باشند، سهم پرداختی آنها برای دریافت خدمات بستری در بیمارستانهای دولتی 5 درصد است.

وی ادامه داد: این قانون البته از گذشته نیز وجود داشته است اما متأسفانه طی سالهای گذشته به جایی رسیده بودیم که بیمارستانها بیماران را برای تهیه دارو، ملزومات پزشکی، آزمایشگاه و خدمات تشخیصی به خارج از بیمارستانها ارجاع می دادند و به این ترتیب هزینه های زیادی را به مردم تحمیل می کردند.

وی گفت: کار به جایی رسیده بود که بیماران و همراهان آنها را حتی برای تهیه نخ بخیه، دمپایی و ملافه نیز به خارج از بیمارستانها می فرستادند و در کنار بیمارستانها آزمایشگاهها و مراکز تصویربرداری و تشخیصی متعدد ایجاد شده بود که از این وضعیت سود می بردند.

وزیر بهداشت افزود: اصلاح این وضعیت البته کار سختی است و نباید انتظار داشته باشیم که از همین امروز همه این مشکلات یک دفعه بر طرف شود اما به تدریج این مشکلات بر طرف می شود.

هاشمی ادامه داد: خدمت جدیدی که در طرح تحول نظام سلامت به مردم ارائه می شود، رایگان شدن خدمات زایمان طبیعی است. تلاش ما این است که با بهبود خدمات زایمان طبیعی در بیمارستانها، این نوع زایمان را تشویق کنیم و امیدواریم طی یک زمان مناسب حداقل 10 درصد از میزان سزارین در کشور که اکنون خیلی بیش از 54 درصد در سراسر کشور است، کاهش پیدا کند.

وی گفت: اتقاق جدید دیگری که می افتد این است که با پرداخت مضاعف به پزشکان در مناطق محروم حداقل 1800 پزشک را در مناطق محروم جذب کنیم و همین طور کمک مضاعف و جدی را به بیماران صعب العلاج به خصوص آنها که به علت هزینه های درمانی فقیر می شوند، داشته باشیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اقدام جدید وزارت بهداشت ایجاد 15 پایگاه امداد هوایی در اورژانس است در حالی که الان وزارت بهداشت از این نظر تقریباً هیچی ندارد.

هاشمی گفت: اجرای همه این تحولات از امروز در 557 بیمارستان دولتی کشور آغاز می شود. دولت اعتبار مناسبی برای این تحول در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است. تنها نگرانی ما این است که مردم انتظار داشته باشند از امروز یک اتفاق خارق العاده بیفتند و تمام این تغییرات یک روزه یا یک هفته ای رخ دهد در حالی که این طرح یک برنامه تدریجی است و اجرای کامل آن زمان بر است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت البته به جنبه های دیگر خدمات نظام سلامت به خصوص خدمات حوزه پیشگیری هم توجه دارد و زودی در این زمینه نیز اتفاقات جدیدی خواهد افتاد ضمن اینکه در حوزه درمان بهترین اقدامات تقویت بیمه است که باید به صورت مناسبی کارآمد شوند.

وزیر بهداشت همچنین اعلام کرد که تیمهای نظارتی در تمام دانشگاههای علوم پزشکی و خود وی بر اجرای صحیح طرح تحول نظام سلامت نظارت دارند و مردم نیز می توانند گزارش و شکایات خود را با شماره تلفن 1490 و در آینده نزدیک با شماره 1590 در میان بگذارند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: