کد خبر: ۲۰۷۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 02
اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها و نقدینگی است و تا زمانی که فشار نقدینگی وجود دارد فشار بر حفظ دارایی افراد وجود خواهد داشت
شفاآنلاین>بیمه و بانک> بیست و نهمین همایش بانکداری اسلامی فرصتی بود تا رئیس کل بانک مرکزی از نگاه علمی ریشه نابسامانی‌های اخیر بخصوص در بازار ارز را بررسی و برنامه‌های خود را برای مدیریت شرایط به وجود آمده ارائه کند.

به گزارش شفاآنلاین، عبدالناصر همتی دراین همایش ریشه تمام مشکلات در بازار ارز را به صورت‌های مالی بانک‌ها و حجم انبوه نقدینگی دانست که طی ماه‌های اخیر به 1600 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. با وجود این رئیس شورای پول و اعتبار از برنامه‌های جدید این بانک هم رونمایی کرد که عمده آن بر جمع‌آوری و مدیریت نقدینگی استوار است. برهمین اساس وی از احیای سپرده‌های بلندمدت بانکی و انتشار اوراق مشارکت خبر داد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اتفاق کنونی بازار ارز حاصل ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها و نقدینگی است و تا زمانی که فشار نقدینگی وجود دارد فشار بر حفظ دارایی افراد وجود خواهد داشت. این در حالی است اگر ناهماهنگی و تصمیمات غیرکارشناسی را هم به آن اضافه کنیم مشکل دوچندان خواهد بود. روند کنونی بانکداری همراه با بی‌برنامگی سیاست‌های پولی منجر به بروز این معضلات شده است.

وی اظهار داشت: دولت(Government) امریکا برای محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی خود تلاش‌های فراوانی می‌کند و همزمان می‌خواهد انتقال دارایی‌های ایران را سخت و محدود کند؛ به همین دلیل دفاع از نرخ واحد برای ارز امکانپذیر نبود و نباید خود را در تله سیاست‌های امریکا قرار می‌دادیم.

همتی افزود: با هماهنگی سران سه قوه بسته جدید سیاست ارزی را اجرا کردیم و حداقل شاهد تثبیت در بازار ارز بودیم و امیدوارم بتدریج نتایج این سیاست را در بازار ارز ببینیم. حفظ قدرت ارزی کشور برابر با حفظ منابع ارزی، کنترل تورم و اصلاح ناترازی ترازنامه بانک‌ها و کنترل نقدینگی وحشتناک در کشور است؛ در شرایط تحریم مهم‌ترین متغیر اقتصادی برای ما نرخ ارز است و مهم‌ترین هدف جلوگیری از اتلاف منابع ارزی است.

وی ادامه داد: با ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی قدرت تنظیم بازارایجاد می‌شود و از ارز بانک مرکزی نیز می‌توان در سرمایه‌گذاری‌های صنعت نفت یا شرایط خاص در بازار استفاده کرد که در حال حاضر ضرورتی برای این اقدام وجود ندارد.

از همه نظرات استفاده می‌کنم
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بنده القا پذیر نیستم و از نظرات و مشورت‌های بسیاری از افراد استفاده می‌کنم، گفت: من با بسیاری از افراد مشورت می‌کنم؛ البته نمی‌توان موضوعی را به من القا کرد؛ از نظرات چپ چپ تا راست راست استفاده می‌کنم.

 کنترل تورم با روش‌های سنتی امکانپذیر نیست
همتی ادامه داد: سیاست‌های پولی ما مشکل دارد، زیرا برخی از آنها قابل اجرا نیست؛ شاید با شورای فقهی و شورای نگهبان صحبت کنیم، زیرا بانک مرکزی دنبال سود و زیان نیست.

رئیس شورای پول و اعتبار گفت: بانک‌های مرکزی در دنیا از ابزارهای مختلفی مانند زیپو برای کنترل بازار پول استفاده می‌کنند و ما نمی‌توانیم با روش‌های سنتی و گذشته تورم و بازار پول را کنترل کنیم. روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد و آن را پیش از این نیز آزمایش کرده‌ایم، ما نیاز داریم تا روش‌های دیگری را پیگیری کنیم.

بانک مرکزی در نرخ بازار ارز دخالت نمی‌کند، کنترل می‌کند
 رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره دخالت در بازار، گفت: ما در نرخ بازار دخالتی نداریم، اما در بازار نظارت و کنترل لازم را خواهیم داشت و اگر هم لازم باشد اقداماتی برای کنترل بازار انجام خواهیم داد.

97 درصد از مبادلات ارزی در بازار ثانویه انجام می‌شود
وی افزود: اکنون ۹۷ درصد مبادلات ارزی در بازار ثانویه و ۳ درصد در صرافی‌ها در حال انجام است و نرخ سنا نیز که برآیند دو نرخ نیما و بازار است، بیشتر میل به نرخ نیما دارد.
 باید جسارت جراحی داشته باشیم

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: نکته بعدی که بسیار مهم است، بانک‌ها و ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها است، که بیشتر مشکلات ما در اقتصاد کشور از همین جا نشأت می‌گیرد.برخی بانک‌ها نرخ سود مصوب را رعایت نمی‌کنند و بدون توجه به آثار مخرب این اقدام به این روند ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه یک ماه اول حضور من در بانک به مشکلات ارزی اختصاص یافت، گفت: رشد سریع شبه پول در تعیین نرخ سود و اضافه برداشت‌های بی‌قانون و قاعده از سوی برخی بانک‌ها قابل قبول نیست و با بانک‌هایی که این روش را در پیش بگیرند برخورد خواهد شد.

همتی تأکید کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند، اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور درست باشد، باید بانک‌ها منظم باشند و باید جسارت جراحی را داشته باشیم زیرا این روند کل نظام و سیستم بانکی را نابود خواهد کرد. عالی‌ترین مقام نظام در کشور به بانک مرکزی تأکید کردند که موظف هستید جلوی بنگاهداری، بی‌نظمی بانک‌ها و...را بگیرید.

دستوری برای افزایش نرخ سود به ۲۳ درصد صادر نشده است
وی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر دستور بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی عنوان کرد: بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود که ۲۳ درصد شده هیچ دستوری ارائه و ابلاغ نکرده و فقط ما تأکید کردیم که تمدید یک‌ماهه قراردادها، منحصر به سپرده‌های ۲ تا ۱۱ شهریور ۹۶ بود اما معلوم نیست، چرا این خبر اعلام شد. قطعاً یک سری از خبر‌سازی در این حوزه منافعی در زمینه نرخ سود دارند که این صحبت را می‌کنند. همتی گفت: این احتمال وجود دارد که به سمت رایج کردن سپرده‌های دو ساله و سه ساله برویم و دولت نیز اوراق چند ساله ارائه کند. می‌توان ریسک را کاهش(Decrease) داد و این مسائل می‌تواند راه‌حلی باشد تا مردم دارایی‌های خود را حفظ کنند.

وی تأکید کرد: باور کنید که کشور در چارچوب یک جنگ اقتصادی از سوی دولتی قرار گرفته که هر روز با سیاست‌های جدی فشار بیشتری ایجاد می‌کند و ما باید یک سری سختی‌ها را قبول کنیم و مانند برخی بچه پولدارها زندگی نکنیم تا بتوانیم از این بازه فشار عبور کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار