کد خبر: ۲۰۶۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 20
بر اساس آمار منتشر شده در روز گذشته دو میلیون و 575 هزار قطعه سکه پیش‌فروش قطعی به خریداران تحویل داده شد و در صورتی که سود هر قطعه را دو میلیون و 311 هزار تومان محاسبه کنیم، یعنی حدودا شش هزار میلیارد تومان سود توزیع می‌شود
شفاآنلاین>بیمه و بانک> براساس اخبار منتشر شده، روز گذشته دو میلیون و ۵۷۵ هزار قطعه سکه پیش‌فروش قطعی به خریداران تحویل داده شد که با احتساب سود هر قطعه دو میلیون و ۳۱۱ هزار تومان، در مجموع شش هزار میلیارد تومان سود توزیع می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، از بازار طلا هم خبر رسیده که در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها خرید و فروش مصنوعات طلا در حد صفر است و بسیاری از واحدها به دلیل رکود و کاهش قدرت خرید مردم تعطیل شده‌اند.

بر اساس آمار(statistics) منتشر شده در روز گذشته دو میلیون و 575 هزار قطعه سکه پیش‌فروش قطعی به خریداران تحویل داده شد و در صورتی که سود هر قطعه را دو میلیون و 311 هزار تومان محاسبه کنیم، یعنی حدودا شش هزار میلیارد تومان سود توزیع می‌شود.

در راستای اجرای سیاست بانک مرکزی، در مجموع حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه، ۱۸ ماهه و دو ساله پیش فروش شد که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده است و از ۲۸ مرداد ۹۷ فاز تحویل پیش‌فروش شش ماهه است و تا ۱۶ آبان ۹۷ طبق سررسید توزیع و تحویل می‌شود، قرار است این سکه‌ها به ترتیب زمان ثبت‌نام، در همان شعبی که عملیات پیش‌خرید در آن انجام شده، تحویل خریداران شود، یعنی در روزهای آخر مرداد ۲۵ هزار و ۸۰۰ قطعه سکه، در شهریور ۳۳۶ هزار قطعه، در مهر یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه، آبان ۹۰۷ هزار سکه پیش فروش قطعی تحویل متقاضیان می‌شود. در این میان متقاضیان دریافت سکه هیچ مابه‌التفاوتی پرداخت نمی‌کنند و سکه‌ها به همان قیمتی که پیش فروش شده به دست متقاضیان می‌رسد.

آمار پیش‌فروش و تحویل سکه

طی روزهای گذشته، بازار سکه نیز نوساناتی را تجربه کرده و اگرچه روند قیمتی سکه طرح جدید طی روزهای پایانی هفته گذشته و اولین روز هفته جاری، کاهشی بوده است، اما سکه طرح قدیم در روز گذشته، افزایش نرخ را تجربه کرد که بخشی از آن را شاید بتوان واکنش به اعلام تحویل سکه‌های پیش‌فروشی دانست. بر اساس آمار، در طرح پیش‌فروش سکه که از 17/11/96 آغاز شد و تا 16/2/97 ادامه داشت، در مجموع تعداد هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیش‌فروش شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۶۱۰ هزار قطعه سکه در سررسیدهای یک و سه ماهه معادل بیش از ۹۵ درصد تعهدات این دو سررسید به متقاضیان تحویل شده است. به گفته بانک مرکزی، تاکنون ۷۹۰ هزار قطعه سکه در سررسید یک ماهه و ۸۲۰ هزار قطعه سکه در سررسید سه ماهه به خریداران تحویل داده که تعداد اندکی از آن تا کنون باقی مانده و توسط خریداران تحویل گرفته نشده است.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرده است سکه‌های پیش‌خرید شده کسانی که تاکنون برای دریافت آنها به بانک مراجعه نکرده‌اند، نزد بانک عامل محفوظ است و خریداران می‌توانند تا سه‌ ماه پس از زمان سررسید به شعب آن بانک مراجعه و با ارائه رسید پیش‌خرید، سکه‌های خود را دریافت کنند. بر اساس معاملاتی که روز شنبه ۲۷مرداد در بازار آزاد روی سکه صورت گرفت، بانک مرکزی امیدوار است که سکه‌های پیش‌فروش که به تدریج وارد بازار می‌شوند، بازار را در حالت تعادل قرار دهند.

خرید و فروش صفر درصدی مصنوعات طلا

عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران اظهار کرد: پیش از این مردم نسبت به طلا نگاه ذخیره ارزش داشتند تا در شرایط لازم از آن استفاده کنند، اما در شرایط کنونی به دلیل گرانی، مالیات بر ارزش افزوده و اجرت ساخت، در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها خرید و فروش مصنوعات طلا در حد صفر است و بسیاری از واحدهای تولیدی در سطح کشور تعطیل شده‌اند که مربوط به رکود و کاهش (Decrease)توان خرید مردم است.

محمد کشتی‌آرای گفت: خرید و فروش مصنوعات طلا به دلیل گرانی طلا، هزینه‎های بالا و کاهش نگاه اقتصادی مردم به طلا به صفر رسیده است و به نوعی از فرهنگ مردم در حال خارج شدن است. او افزود: واردات طلا به کشور دو بخش دارد. یک قسمت مربوط به شمش طلا و مواد اولیه است که تعرفه و ارزش افزوده آن تقریبا صفر است و این مساله پیش از این وجود داشت. در بحث واردات شمش طلا، واردکننده باید مبدأ ارزی خود را مشخص و سپس اقدام به واردات کند. کشتی‌آرای گفت: بخش دوم واردات طلا، مربوط به مصنوعات طلا است که پیش از این ممنوع بود و در شرایط کنونی با پرداخت تعرفه گمرکی، ارزش افزوده 9 درصدی و اخذ مجوز از بانک مرکزی بدون مانع است. در حالی که برای شمش طلا هیچ لزومی برای مجوز بانک مرکزی نیست برای مصنوعات طلا به شرط اخذ مجوز از سازمان استاندارد و بانک مرکزی، پرداخت تعرفه و ارزش افزوده بدون مشکل است.

او تصریح کرد: با توجه به سیاست حمایت از تولید داخلی، تعرفه و ارزش افزوده 9 درصدی، واردات از نظر اقتصادی به صرفه نیست چون قیمت تمام شده آن را بالا برده و توان رقابت را از آن می‌گیرد. کشتی‌آرای در مورد خبر خرید تعداد زیادی سکه توسط افراد اندک در جریان پیش‌فروش بانک مرکزی نیز گفت: هرچند در قانون و اعلام بانک مرکزی محدودیتی وجود ندارد، اما به لحاظ قوانین مربوط به پولشویی که معاملات بیش از 15 میلیون تومان را شامل می‌شود، باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و اگر کسی توانسته مثلا 11 هزار سکه خریداری کند باید به سازمان‌های مربوط به پولشویی و مالیاتی پاسخگو باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: