کد خبر: ۲۰۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - 2018August 02
فیبروز سیستیک شایع ترین بیماری تنفسی ارثی است. در این عارضه خلط چسبناک ریه ها و دستگاه گوارش را مسدود می کند. این بیماری یک اختلال ژنتیکی محسوب می شود که در هر 2 تا 3 هزار تولد، یک نوزاد را مبتلا می کند
شفا آنلاین>سلامت>دو گروه تحقیقاتی مستقل نوع جدیدی از سلول ها را در مجاری تنفسی شناسایی کردند که به نظر می رسد در بروز و درمان بیماری فیبروز سیستیک نقش دارد.

به گزارش شفا آنلاین، این نوع سلول در مجاورت ژنی موسوم به CFTR یافت می شود که جهش آن عامل اصلی بیماری فیبروز سیستیک است.

فیبروز سیستیک شایع ترین بیماری تنفسی ارثی است. در این عارضه خلط چسبناک ریه ها و دستگاه گوارش را مسدود می کند. این بیماری یک اختلال ژنتیکی(Genetic disorder) محسوب می شود که در هر 2 تا 3 هزار تولد، یک نوزاد را مبتلا می کند.

در این اختلال علاوه بر ترشحات ریه و دستگاه گوارشی، ترشحات لوزالعمده و کبد نیز غلیظ و چسبناک می شود؛ این در حالی است که در افراد طبیعی این ترشحات غالبا رقیق و غیرچسبناک هستند. همچنین میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرق نیز افزایش می یابد و در واقع نمک موردنیاز بدن از طریق عرق دفع می شود.

محققان در تلاش برای یافتن روش های درمانی موثر برای بیماری فیبروز سیستیک اطلسی از سلول های مجاری تنفسی تهیه کردند و با استفاده از فناوری توالی سلول های واحد، کاتالوگ هایی از انواع مختلف سلول ها ایجاد کردند که اطلاعاتی از قبیل موقعیت، نحوه توصیف و فراوانی آن ها را به دست می دهند. محققان در جریان این مطالعات نوع جدیدی از سلول ها را شناسایی کردند که حدود یک درصد از مجموع سلول های مجاری تنفسی را تشکیل می دهند و pulmonary ionocytes نام دارند.

پیش از این تصور می شد ژن CFTR درون سلول های مژک دار توصیف می شود، اما در این تحقیقات مشخص شد این ژن درواقع درون سلول های pulmonary ionocytes توصیف می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: