کد خبر: ۲۰۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 31
هدف از راه اندازی این آزمایشگاه دستیابی به پیشرفته ترین شیوه های علمی و تخصصی برای بررسی عملکرد سیستم بینایی است
شفا آنلاین>سلامت>آزمایشگاه «ردیاب چشمی» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی ایجاد و راه اندازی شد.

به گزارش شفا آنلاین، هدف از راه اندازی این آزمایشگاه دستیابی به پیشرفته ترین شیوه های علمی و تخصصی برای بررسی عملکرد سیستم بینایی است.

نگار سماک نژاد مدیر آزمایشگاه ردیاب چشمی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: به منظور استفاده از ردیاب چشمی در تشخیص و بازتوانی شناختی، این آزمایشگاه  ایجاد و راه اندازی شد و در حال حاضر سه دانشجوی دوره دکتری و پنج دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در این مرکز تخصصی مشغول فعالیت و تحقیق هستند.

وی افزود: با تلاش و همت محققان و متخصصان، طرح های تحقیقاتی امکان ­سنجی ارتقای توجه بینایی در افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات عصب-تحولی، انجام آزمایشات برای مطالعه سیستم های توجه بینایی، توسعه ابزار، تصمیم گیری و مدل سازی سیستم ادراک و توجه و نیز توجه بینایی در بازاریابی عصبی در این آزمایشگاه در حال اجرا است.

مدیر آزمایشگاه ردیاب چشمی در دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: «ردیاب چشمی» یک ابزار اصلی بررسی عملکرد سیستم بینایی و به طور خاص توجه بینایی به شمار می آید و رهیابی حرکات چشم، پژوهشگران را قادر می سازد تا رفتار نواحی مختلف درگیر در فرایند بینایی در مغز را تجزیه و تحلیل کنند.

سماک نژاد اضافه کرد: این ابزار به عنوان یک رابط مغز و رایانه کاربردهای گسترده ای در حوزه های مختلف علوم شناختی(Cognitive Sciences) دارد.

وی خاطر نشان کرد: سیستم بینایی مجرای اصلی درک و جمع آوری اطلاعات انسان از محیط پیرامون است و با توجه به محدودیت محاسباتی مغز در پردازش اطلاعات حجیم بینایی، فرآیند توجه بینایی، اطلاعات سودمند محیط را انتخاب و برای پردازش دقیق تر مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

به گفته این محقق، دستگاه ردیاب چشمی برای سنجش میزان توجه بصری افراد مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که محرک بر روی صفحه مانیتور ارائه شده و دریافت کننده امواج مادون قرمز، حرکات چشم را هنگام مشاهده صفحه با سرعت بسیار بالا نمونه برداری و ثبت می کند.

سماک نژاد با اشاره به اینکه دستگاه ردیاب چشمی مورد استفاده در این آزمایشگاه از سه نرم افزار طراحی آزمون و ارائه محرک ها، تحلیل مقدماتی و نمایش و استخراج داده های ثبت شده تشکیل شده است، گفت: ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی علاوه بر حمایت گسترده از ایجاد و راه اندازی این آزمایشگاه در امر پیشبرد فعالیت های تحقیقاتی این مرکز از جمله اجرای طرح «تاثیر تغییر برجستگی های دیداری چهره در بهبود برقراری تماس چشمی در کودکان اتیستیک» نقش قابل توجهی ایفا کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: