کد خبر: ۲۰۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018July 30
موسسه رازی آمادگی دارد برای تشکیل شبکه زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور هر گونه مساعدتی با کارگروه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشد و متقابلا نیز از حمایت‌های این ستاد برای پیشبرد برنامه هایش بهره‌مند شود
شفا آنلاین>سلامت>محرمی از همکاری در تشکیل شبکه زیست بانک ذخایر ژنتیکی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، مجتبی محرمی در حاشیه بازدید هیئتی از کارگروه زیست فناوری ریاست جمهوری از موسسه رازی گفت: این بازدید با هدف جمع آوری اطلاعات درباره ذخایر ژنتیکی موسسه رازی به منظور تشکیل شبکه بانک‌های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی کشور انجام شد.

وی با بیان اینکه این شبکه قرار است توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل بگیرد، افزود: هدف این کارگروه تشکیل شبکه بانک‌های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی به منظور شناسایی و احیای ذخایر ژنتیکی کشور، ساماندهی شبکه‌های اطلاعاتی ذخیره‌های ژنتیکی و زیستی، بهره برداری شرکت‌های دانش بنیان(Knowledge base) خصوصی یا دولتی از منابع موجود زیست بانک، جلوگیری از موازی کاری، برقراری تعامل بین زیست بانک‌های کشور و رسیدن به راهکار‌هایی برای حل مشکلات عنوان شده است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی همچنین با اشاره به ماهیت این موسسه و وجود میکروارگانیسم‌های متنوع برای فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی، وجود مرکز زیست بانک را از اولویت‌های مهم از همان بدو تاسیس موسسه خواند و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، ارتباط‌هایی برای تشکیل این مرکز با سازمان بهداشت جهانی(WHO) انجام دادیم و مشاوران این سازمان از موسسه بازدید کردند که در نهایت در سال‌های گذشته منجر به تصویب طرح احداث زیست بانک در این موسسه شد.

محرمی ادامه داد:  موسسه رازی برای احداث ساختمان زیست بانک، اعتباری از محل درآمد‌های اختصاصی خود هزینه کرده و تا کنون نیز ساخت این مرکز پیشرفت خوبی داشته است، اما برای بهره برداری سریع‌تر این طرح به حمایت‌های مراکز مرتبط نیاز است.

وی یادآور شد : موسسه رازی آمادگی دارد برای تشکیل شبکه زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور هر گونه مساعدتی با کارگروه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشد و متقابلا نیز از حمایت‌های این ستاد برای پیشبرد برنامه هایش بهره‌مند شود.

گفتنی است؛ کارگروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ با حمایت از چهار زیست بانک فعال کشور کار خود را شروع کرد و از سال‌های گذشته بازدید‌هایی را برای گردآوری اطلاعات ذخایر ژنتیکی مراکز و موسسات مختلف در دستور کار قرار داده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: