کد خبر: ۲۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - 2014April 17
شفا آنلاین-عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: هفت بیماری از 10 بیماری عفونی مهم جهانی، توسط حشرات و بندپایان به انسان منتقل می شوند.
به گزارش شفا آنلاین،علیرضا چاوشین  با اشاره به نامگذاری روز جهانی بهداشت امسال به نام ˈ گزش کوچک، تهدید بزرگˈ افزود: حشرات و بندپایان طیف وسیعی از بیماریها همچون انواع لیشمانیوزها، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب دانگ، طاعون، تیفوس اپیدمیک و آندمیک، تب ویروسی نیل غربی، مالاریا، تب زرد و انواع آنسفالیت ها را منتقل و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت از 10 بیماری عفونی مهم جهانی، هفت بیماری توسط حشرات و بندپایان منتقل می شوند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر برخی حشرات و بندپایان در ایجاد عوارضی جدی همچون پدیکلوزیس، عقرب گزیدگی، فلج کنه ای و انتوموفوبیا نقش اساسی دارند و می تواند به روشن شدن لزوم توجه به این موجودات و مطالعه دقیق آنها کمک کند.

وی اضافه کرد: عوارض و بیماریهای ناشی از حشرات و بندپایان فقط در بخش بهداشت و سلامت، هرساله موجب خسارت های قابل توجه انسانی و مالی در نقاط مختلف جهان و از جمله ایران می شود.

وی یادآور شد: تغییرات اقلیمی و پدیده هایی همچون گرمایش زمین، به دلیل تاثیر مستقیم بر الگوی زیستی حشرات و بندپایان و پراکندگی آنها، بر اهمیت مطالعه دقیق در مورد حشرات و مسائل مربوط به آنها افزوده است.

وی ادامه داد: در آذربایجان غربی به تبع کشور، به همت مسوولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی و با توجه به موقعیت ویژه استان در هم مرزی با کشورهای مختلف و مساعد بودن شرایط اکولوژیک برای استقرار بسیاری از حشرات و بندپایان، رشته حشره شناسی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دایر بوده و گروه تخصصی آن به تحقیق در زمینه های مرتبط و نیز تربیت دانشجویان می پردازد.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به اهمیت حشرات و بندپایان و بیماریهای منتقله توسط آنها، با تلاش های مسوولان بخش سلامت و محققان این عرصه شاهد کاهش آسیب های ناشی از حشرات و بندپایان و بیماریهای منتقله توسط آنها باشیم.

عضو هیات علمی گروه حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلان دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: سازمان جهانی بهداشت بنا بر رسالت ذاتی خود، به منظور جلب توجه افکار عمومی و نیز مراکز تاثیرگذار در حوزه سلامت در سطح بین المللی، هر سال یکی از موضوع های مهم را در قالب شعار روز جهانی بهداشت مطرح می کند که با توجه به اهمیت بندپایان و بیماریهای منتقله توسط آنها، شعار روز جهانی بهداشت امسال به این حیطه مربوط است.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت برای امسال با طرح شعار ˈگزش کوچک، تهدید بزرگˈ سعی کرده تا اهمیت حشرات و بندپایان ناقل بیماریها و بیماریهای منتقله توسط آنها را در کانون توجه قرار دهد.

وی ادامه داد: طرح هر موضوع در قالب شعار روز جهانی بهداشت بیانگر اهمیت و لزوم توجه همه جانبه به آن موضوع در همه حیطه ها همچون آموزش، پژوهش و درمان می باشد تا در نهایت با بسیج همه مراکز دولتی و غیردولتی در سطح کشورها، با شکل گیری عزمی بین المللی، گام هایی در رفع آن معضل برداشته شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: