کد خبر: ۲۰۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۷ - 2018June 30
برنامه‌های آموزشی باید متناسب با نیازهای دانشگاه‌ها و حوزه سلامت تدوین شود
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برنامه‌های آموزشی باید متناسب با نیازهای دانشگاه‌ها و حوزه سلامت تدوین شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر آقاجانی در نشست با اعضای گروه قلب و عروق دانشگاه که با حضور دکتر ضیایی معاون آموزشی، دکتر زرقی معاون تحقیقات و فناوری، دکتر طبیبی رییس دانشکده پزشکی و اعضای گروه قلب و عروق دانشگاه برگزار شد و تلاش‌های گروه قلب و عروق ارزیابی و درخواست‌های اعضای گروه بررسی شد، این گروه را بعنوان یکی از موثرترین گروه‌های دانشگاه معرفی کرد.

دکتر آقاجانی با اشاره به افزایش و شیوع  ۴۷ درصدی بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش ۲۰ درصدی سکته‌های قلبی(heart attack)، بعنوان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر ایرانیان در کشور، وظیفه سنگین متخصصان گروه قلب و عروق دانشگاه و تلاش‌های آنان را در راستای ارائه خدمات مناسب یادآور شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با تاکید بر استمرار جلسات با گروه‌های آموزشی به منظور شناسایی کمبودها و نیازها، پیگیری موثرتر و ارائه راهکارهای دقیق خطاب به حاضرین در جلسه گفت: باید نسبت به تمامی موضوعات دانشگاه حساس باشید تا نام والای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در تارک علمی گروه پزشکی بدرخشد و این مهم نیازمند همدلی همه‌جانبه است که تنها با مجاهدت، صبر، پایداری و گذشت محقق خواهد شد.

وی با بیان این‌که لازمه هر بهبودی شناخت وضعیت موجود است، اظهار کرد: برای ارتقا و حرکت به سوی اهداف دانشگاه، بیمارستان‌ها و گروه‌های آموزشی را با ۳۷ شاخص و در بازه زمانی 6 ماهه مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. در خصوص ۱۰۳ گروه آموزشی نیز این هدف اجرایی شده است؛ چرا که شناسایی نقاط قوت و ضعف هر مجموعه‌ی مقدمه‌ای برای حل مشکلات است.

دکتر آقاجانی ادامه داد: لزوما شناخت به معنی رفع مشکلات نیست، بنابراین باید ضمن ترسیم برنامه‌ای مشخص، ارائه راهکار و عزم جدی برای رفع و شناسایی مشکلات چاره‌اندیشی کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی در حوزه سلامت بعنوان اولین هدف دانشگاه اظهار کرد: برنامه‌های آموزشی باید متناسب با نیازهای دانشگاه‌ها و حوزه سلامت تدوین شود و برای پیشرفت آموزش باید برنامه‌ای مدون داشته باشیم تا در نهایت خروجی بهتری داشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) شهید بهشتی با اشاره به آزمون‌های تخصصی بورد بعنوان یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی آموزشی، تلاش به منظور برگزاری هرچه با کیفیت‌تر این آزمون‌ها را از سوی مدیران گروه‌ها خواستار شد و گفت: لازم است آزمون‌های بورد شفاهی و کتبی از یکدیگر تفکیک شود تا بتوانیم بصورت جزئی‌تری موارد و نقاط ضعف را بررسی کنیم، ضمن اینکه برگزاری کلاس‌های فشرده قبل از برگزاری این مسابقه علمی موجبات افزایش دانش شرکت کنندگان را فراهم می‌آورد.

وی در ادامه به ظرفیت‌های مناسب دانشگاه اشاره کرد و برنامه‌ریزی در راستای ایجاد بیمارستان تک تخصصی قلب و عروق را ضمن بهره‌مندی از اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی خواستار شد.

دکتر آقاجانی در پایان سخنان خود، جذب اعضای هیات علمی ضمن تمرکز بر نخبگان را از جمله سیاست‌های دانشگاه دانست و گفت: شناسایی و جذب افراد نخبه مشروط بر اینکه استانداردهای نخبگی را دارا باشند، می‌تواند اتفاق بزرگ علمی را در دانشگاه رقم بزند و دراین مسیر دانشگاه به رغم محدودیت منابع آمادگی جذب نخبگان از داخل یا خارج کشور را اعلام می‌کند.

ضرورت تفکیک آزمون‌های بورد شفاهی و کتبی
دکتر ضیایی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به گروه قلب و عروق دانشگاه بعنوان یکی از گروه‌های محوری و مهم دانشگاه، گفت: این گروه به دلیل سابقه، تعداد اعضای هیات علمی و دستیاران، رشته‌های تحصیلات تکمیلی، خدماتی که ارائه می‌دهد و تاثیری که در سلامت جامعه و کشور دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سرمایه‌گذاری در این حوزه موجبات نزدیک شدن به اهداف دانشگاه و نظام سلامت را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم جذب اعضای هیات علمی نخبه، اظهار کرد: اعضای هیات علمی باید بتوانند در دانشگاه و گروه تغییرات موثری ایجاد کنند.

دکتر ضیایی در ادامه توضیحاتی در خصوص اهمیت بازه زمانی بین برگزاری امتحانات بورد، دانش آموختگی و فارغ‌التحصیلی ارائه داد و از ترسیم راهکاری برای اجرایی شدن این مهم خبر داد.  

دکتر زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست با اشاره به مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان مدرس بعنوان فعالترین واحدتحقیقاتی قلب و عروق دانشگاه از برگزاری کنگره‌های بین المللی توسط این گروه و پتانسیل بالای آن خبر داد.

وی با بیان این موضوع که بستر تولید مقالات علمی در رشته قلب و عروق در سراسر دنیا به نسبت سایر رشته‌ها رتبه متوسط را داراست، توجه به خوداستنادی در مقالات را در این گروه مورد تاکید قرار داد.

گفتنی است در این نشست اعضای گروه قلب و عروق به مواردی نظیر برنامه جامع آموزش بالینی با محوریت بیمار، وضعیت شاخص‌های پایش شده در مراکز، میانگین سنی اعضای هیات علمی مراکز، مقایسه نسبت اعضای هیات علمی به فراگیران در گروه‌های آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و برنامه مدون ضمن پایش و نظارت مستمر و ... اشاره کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: