کد خبر: ۱۹۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 13
بررسی اثر نوسان نرخ ارز بر صنعت بیمه امروز (شنبه) موضوع نشست مدیران بیمه با خبرنگاران در سندیکای بیمه گران بود
شفا آنلاین>بیمه و بانک>دست اندرکاران صنعت بیمه یک ماه پس از یکسان سازی نرخ ارز می گویند، بیمه گذاران برای جلوگیری از زیان آتی باید بیمه نامه های خود را اصلاح کنند.

به گزارش شفا آنلاین، بررسی اثر نوسان نرخ ارز بر صنعت بیمه امروز (شنبه) موضوع نشست مدیران بیمه با خبرنگاران در سندیکای بیمه گران بود.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد به خبرنگاران گفت: از نظر مقررات ارزی، صنعت بیمه تابع دریافت ارز مبادله ای است و نیازهای خود را از بانک مرکزی و با تایید بیمه مرکزی دریافت می کنند.

«شرکت هایی که دارایی یا منابع ارزی دارند از تسعیر ارز بهره مند می شوند اما بدهی شرکت هایی که باید خسارت به ارز پرداخت کنند، افزایش می یابد».

معصوم ضمیری افزود: حق بیمه اتکایی باید به ارز پرداخت شود و به همین دلیل حق بیمه دریافتی نیز افزایش می یابد.

وی تاکید کرد ارایه پوشش بیمه برای نوسان های ارزی درست نیست بلکه بیمه نامه ها باید با الحاقیه ها به روز رسانی شود.

افزایش نرخ ارز نقدینگی به همراه ندارد
مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان نیز در این نشست گفت: افزایش نرخ ارز در صورت های مالی شاید مثبت باشد اما برای شرکت ها نقدینگی به همراه ندارد؛ زیرا دارایی ٣٧٠٠ تومانی آنها به ٤٢٠٠ تومان افزایش می یابد.

محمد آسوده بیمه نامه های داخلی را به سه دسته بیمه نامه های ریالی، بیمه نامه های ارزی و بیمه نامه های با نرخ ثابت ارز تقسیم کرد و افزود: حق بیمه برخی از این بیمه نامه ها زودتر و برخی دیرتر به افزایش نرخ ارز حساسیت نشان می دهند.

به گفته وی، بر اساس قاعده نسبی و ماده ١٠ قانون بیمه، در صورتی که دارایی به کمتر از ارزش واقعی بیمه شده باشد، به تناسب خسارت کمتری دریافت می کند.

اثر نوسان ارزی بر بیمه نامه های انرژی و خدمات مهندسی
یکی از کارشناسان صنعت بیمه نیز گفت: نوسان ارزی در حوزه بیمه نامه های انرژی و خدمات مهندسی بویژه نفت و گاز بر ارزش افزوده کالا اثر می گذارند ؛ این ریسک بزرگی است که به طور مستقیم بر عملکرد شرکت های بیمه اثر می گدارد.

مجید کاظمی خواستار آن شد که بیمه گذاران توجیه شوند و با اصلاح بیمه نامه ها، در زمان بروز حادثه و دریافت خسارت دچار مشکل نشوند.

کاظمی یادآور شد: بیمه ها در زمان بروز حادثه، باید خسارت وارد شده را بر مبنای نرخ روز بپردازند که سبب تحمیل بدهی به بیمه ها می شود.

«نوسان ارز در بیمه نامه های ارزی حدود 20 تا 30 درصد پیش بینی می شود و اگر بیش از این باشد، بیمه نامه باید اصلاح شود».

سیدامید میرآقازاده دیگر صاحب نظر حوزه صنعت بیمه به خبرنگاران توضیح داد: یکی از مشکلات تامین نقدینگی ارزی مورد نیاز بیمه نامه هایی است که بر پایه ارز تدوین می شود.

وی افزود: باید حق بیمه ها به نرخ روز به ارز مورد نظر پرداخت شود.

وی توجه نکردن به این مشکل را به معنی منتقل کردن ریسک شرکت ها به بیمه ها دانست و تاکید کرد «باید این رویه را اصلاح کرد؛ زیرا وقتی حق بیمه بر مبنای نوسان 20 تا 30 درصدی بسته می شود اما نوسان 50 درصدی رخ می دهد، ناگزیر به اصلاح بیمه نامه ها هستیم».

لزوم احیای صندوق پوشش ریسک ها و بیمه اتکایی
یکی از مدیران صنعت بیمه درباره نوسان نرخ ارز گفت: در گذشته صندوقی در بیمه مرکزی برای پوشش ریسک ها و بیمه اتکایی ایجاد شده بود و باید احیا کرد.

غلامعلی غلامی درباره خروج آمریکا از برجام افزود: در شرایط اضطراری بیمه ها باید رقابت های غیرحرفه ای را کنار بگذارند و از نگهداری ریسک نزد خود بویژه در بخش های انرژی بپرهیزند.
«انتظار می رود بیمه گذاران نیز به نرخ روز بیمه نامه خریداری کنند که در زمان بروز خسارت با مشکل روبرو نشود».

این کارشناس بیمه گفت: بیمه نامه هایی داریم که طرف ها بر مبنای یک نرخ خاص بیمه نامه را امضا کرده اند و در این موارد مشکلی نداریم اما در حوزه هایی که نرخ های ارز روشن نیست، این نوسان ها مشکل ایجاد می کند.

وی پیشنهاد کرد صندوق ویژه بیمه مرکزی برای پوشش نوسان های نرخ ارز بویژه در حوزه اتکایی احیا شود.

هشتم اردیبهشت ماه رییس کل بیمه مرکزی گفت: 30 درصد حوادث فاجعه آمیز کشور به شرکت های بیمه اتکایی خارجی واسپاری شده که امید است در آینده ریسک های بیشتری به شرکت های غیر ایرانی سپرده شود.

«عبدالناصر همتی» افزود: در رشته های بیمه اجباری، ظرفیت صنعت بیمه کامل شده اما در بخش بیمه اختیاری نزدیک به 20 درصد ظرفیت ها پر است.

وی گفت: در دوران تحریم، حساب ویژه اتکایی شکل گرفت؛ با اینکه پوشش اتکایی در ایران به زیر یک درصد رسید اما دولت، همه صنعت ایران را زیر پوشش اتکایی قرار داد و اکنون نیز آمادگی داریم دوباره با آن ساختار، پوشش را ادامه دهیم.

وی در عین حال از بیمه به عنوان یک صنعت بین المللی یاد کرد و گفت: از واسپاری اتکایی به شرکت های خارجی و قبول اتکایی از خارج استقبال می کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار