کد خبر: ۱۹۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 05
کارشناسان دانشگاه هاروارد در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند برخی مواد غذایی می‌تواند سبب تقویت قدرت باروری و برخی دیگر سبب کاهش توان باروری در زنان و مردان شود
شفاآنلاین>سلامت جنسی> مواد غذایی مختلف دارای اثر‌های متفاوتی بر قدرت باروری زوج‌ها هستند و مصرف برخی از آن‌ها اثربخش و برخی دیگر کاهنده قدرت باروری محسوب می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین، کارشناسان دانشگاه هاروارد در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند برخی مواد غذایی می‌تواند سبب تقویت قدرت باروری و برخی دیگر سبب کاهش توان باروری در زنان و مردان شود.

کارشناسان اعتقاد دارند انجام برخی دگرگونی‌ها در رژیم غذایی روزانه افراد می‌تواند سبب افزایش قدرت باروری و رفع مشکل(Problem) ناباروری در آن‌ها و نیاز به انجام درمان‌های گران قیمت شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در رژیم غذایی خود مصرف خوراکی‌های حاوی اسید‌های چرب امگا ۳، چون ماهی قزل آلا، گردو، تخم کتان و ماهی‌های چرب روغنی را قرار دهند که به ویژه برای افزایش قدرت باروری بانوان مفید است.

مصرف ماهی‌های روغنی به دلیل اسید‌های چربی که دارند سبب افزایش مخاط گردن رحم، کمک به تنظیم هورمون‌ها در بدن و ایجاد چرخه طبیعی تخمک گذاری پس از قاعدگی می‌شود؛ مصرف ماهی‌های روغنی دارای اسید‌های چرب امگا سه، همچنین در دوران بارداری سبب بهبود کیفیت رشد مغز و چشم جنین و باهوش شدن آن می‌شود.

از جمله دیگر منابع امگا سه می‌توان دانه‌های آجیل، تخم مرغ و عدس را نام برد، پژوهش‌ها همچنین نشان داده است مصرف شکلات تلخ که حاوی آنتی اکسیدان‌های مفید برای سلامت بدن است می‌تواند سبب افزایش تعداد اسپرم، حرکت و حجم آن در مردان و برطرف شدن بسیاری از مشکل‌های ناباروری در آن‌ها شود.

اما مصرف نوشیدنی‌های شیرین گاز دار در زنان و مردان سبب کاهش قدرت باروری می‌شود.

اسفناج نیز یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افزایش قدرت باروری به دلیل دارا بودن ترکیبی از خانواده ویتامین B به نام فولات است که سبب تنظیم و سلامت تخمک گذاری در بانوان می‌شود، اسید فولیک همچنین با تقسیم سلولی و تولید DNA سبب جلوگیری از بروز بیماری‌های مادرزادی وجهش ژنتیکی می‌شود.

اسفناج دارای موادی همچون آهن و کلسیم است که سبب جلوگیری از بروز نقص در زمان شکل گیری ستون فقرات در جنین می‌شود، برگ سبز اسفناج به دلیل دارا بودن کلروفیل سبب افزایش(Increase) جریان خود و در نهایت بالا رفتن شانس باروری در زنان می‌شود.

دانه‌های کامل مانند بلغور جوی دوسر، جو و برنج قهوه‌ای نیز حاوی ویتامین B۹ و B۱۲ هستند که برای باروری سالم و ادامه بارداری مادر بسیار ضروری است، کمبود این ویتامین‌ها می‌تواند سبب ناباروری و حتی سقط جنین درزنان شود.

آنتی اکسیدان‌های موجود در دانه‌های کامل سبب محافظت از تخمک در بدن زنان و جلوگیری از آسیب دیدن آن بر اثر تولید رادیکال‌های آزاد در بدن انسان می‌شود؛  لوبیا به دلیل دارا بودن فولات و فیبر منبع خوبی از پروتئین و برای افزایش قدرت باروری مفید است.

کارشناسان با انجام آزمایش برروی ۱۷۵۰۰ زن پرستار که سابقه ناباروری ندارند، دریافتند زنان متاهلی که ماده اصلی غذایی آن‌ها پروتئین گیاهی است از قدرت باروری بیشتری نسبت به زنانی که از پروتئین حیوانی استفاده می‌کنند برخوردارند.

توت‌ها هم از جمله منابع مفید برای افزایش توان باروری در زنان هستند، این مواد غذایی به دلیل دارا بودن ریزمغذی‌ها و نیز آنتی اکسیدان‌های ضروری برای بدن مانع از بروز ناباروری در آن‌ها می‌شوند.

مواد غذایی بر پایه پروتئین سویا، برای افزایش قدرت باروری زنان به دلیل دارا بودن ترکیب‌های مشابه استروژن بدن انسان مفید است، اما مصرف زیاد آن می‌تواند به قدرت باروری مردان آسیب برساند.

خوردن مواد غذایی حاوی سویا به وسیله مردان می‌تواند سبب برهم خوردن میزان هورمون تستوسترون و درنتیجه کاهش میزان اسپرم دربدن آن‌ها شود.

غذا‌های سرخ شده و فست فود‌ها نیز سبب کاهش جریان خون در بدن و آسیب دیدن بدن بانوان و افت توان باروری آن‌ها می شود، این خوراکی‌ها سبب برهم خوردن تنظیم قاعدگی، تخمک گذاری کم، مرگ سلول‌های تخمک و در نتیجه ناباروری در آن‌ها می شود.

نتیجه‌های این پژوهش در مجله زنان و زایمان منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: