کد خبر: ۱۸۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 19
در عفونت بیضه شروع درد تدریجی تر است اما در پیچش بیضه ناگهانی می باشد. در هر دو حالت بیضه دردناک است و بیمار ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشد.

شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>درد حاد بیضه یک مورد اورژانسی محسوب می شود که در صورت بروز ، بیمار باید در اولین فرصت ممکن به پزشک یا اورژانس مراجعه نماید. دو علت عمده این مشکل ، پیچش بیضه و عفونت بیضه هستند که باید به دقت از هم افتراق داده شوند چراکه درمان آنها کاملا با هم متفاوت است ؛ عفونت با آنتی بیوتیک درمان می شود در صورتیکه پیچش بیضه نیاز به عمل فوری دارد .

به گزارش شفا آنلاین:در عفونت بیضه <Testicular infection>شروع درد تدریجی تر است اما در پیچش بیضه ناگهانی می باشد. در هر دو حالت بیضه دردناک است و بیمار ممکن است حالت تهوع و استفراغ داشته باشد. عفونت می تواند با تب همراه باشد . با وجود این تشخیص این دو حالت از هم همیشه به راحتی امکانپذیر نیست و موارد زیادی از شکایات از پزشکان عمومی که پیچش بیضه را به اشتباه عفونت تشخیص داده اند در نظام پزشکی ثبت شده است. نکته بسیار مهم اینجاست که در صورت پیچش کامل بیضه ، خونرسانی بافت قطع می شود و بیضه پس از 4-6 ساعت به طور کامل از بین می رود و باید خارج گردد. بنابر این توصیه می شود بیمارانی که دچار درد ناگهانی بیضه می شوند حتما توسط پزشک متخصص (اورولوژیست) معاینه شوند و یا در صورت عدم دسترسی در ساعات غیر کاری ، به اورژانس بیمارستان مراجعه نمایند . پیچش بیضه می تواند در خواب رخ دهد و درد آن بیمار را بیدار می کند . عفونت بیضه در هر سنی می تواند رخ دهد ولی پیچش بیضه در دوره نوزادی و حوالی بلوغ شایعتر است اما حتی در دهه چهارم عمر نیز می تواند رخ دهد . نوجوانان در حوالی بلوغ به دلیل اینکه احساس خجالت می کنند ، ممکن است درد بیضه را تا چندین روز به والدین اطلاع ندهند که لازم است از این نظر آموزش لازم به آنها داده شود . اینجانب بیماران متعددی داشته ام که چندین روز پس از شروع درد مراجعه کرده اند و متاسفانه راهی جز تخلیه بیضه نداشته ایم.

علت پیچش بیضه یک اختلال مادرزادی است که در آن، بیضه چسبندگی لازم را به بافتهای اطراف ندارد و بنابراین به دور خود پیچ میخورد. این اختلال همیشه دو طرفه است. پیچش بیضه می تواند به صورت متناوب رخ دهد ، بدینصورت که بیمار دچار درد ناگهانی بیضه می شود اما پیش از مراجعه به پزشک ، درد به صورت ناگهانی بهبود می یابد . در صورت بروز چنین حالتی نیز عمل جراحی ضرورت دارد چرا که در نوبت بعد ممکن است پیچش به صورت خود به خود برطرف نشود . در بیمارانی که نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند، هر دو بیضه باید فیکس شود چرا که بیضه مقابل نیز در خط پیچش است .

اگر چه یک بیضه سالم نیز نیز برای باروری فرد کافی است، اما در مواردی که پیچش بیضه بعد از سن بلوغ رخ میدهد، سیستم ایمنی فرد موادی موسوم به آنتی بادی یا پادتن تولید میکند که با اثر بر بیضه مقابل، عملکرد نطفه سازی بیضه سالم را نیز دچار اختلال میکنند که احتمال بروز این در مواردی که بیمار با تاخیر مراجعه میکند، افزایش می یابد. این مساله نیز بر اهمیت تشخیص و درمان فوری تاکید مینماید.

پزشک آنلاین
دکتر فرشید علیزاده [ فلوشیپ ارولوژی اطفال ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: