کد خبر: ۱۸۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 10
تکنیک 'پچ کلمپ' امکان مطالعه حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی را برای دانشمندان امکان پذیر کرده است و ابداع کنندگان این تکنیک موفق به دریافت جایزه نوبل شدند
شفا آنلاین>سلامت>گروه فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی اردیبهشت سال آینده کارگاه تخصصی الکتروفیزیولوژی 'پچ کلمپ' در حوزه علوم اعصاب شناختی در تهران برگزار می کند.

به گزارش شفا آنلاین، حسین عزیزی با اشاره به اهمیت این گارگاه گفت: تکنیک (patch clamp) 'پچ کلمپ' امکان مطالعه حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی را برای دانشمندان امکان پذیر کرده است و ابداع کنندگان این تکنیک موفق به دریافت جایزه نوبل شدند.

کارشناس ارشد گروه پژوهش، فن آوری و زیرساخت ستاد علوم شناختی افزود: با این تکنیک می توان تغییرات الکتریکی نورون های مغز را مورد بررسی و مطالعه قرار داد و یکی از ویژگی های آن تولید پتانسیل عمل زبان ارتباطی نورون های مغزی با یکدیگر می باشد.

عزیزی افزود: در برخی از اختلالات شناختی در مغز، تغییراتی در ویژگی های الکتریکی سلول ها رخ می دهد که از طریق تکنیک 'پچ کلمپ' می توان تاثیر داروها و مواد را در سطح یک سلول مورد مطالعه قرار داد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، کنکاش و مطالعات تحقیقی در ارتباط با بسیاری از اعمال شناختی نیازمند مکانیسم ها و زیرساخت های بسیار است و برخورداری از محققان خبره و با تجربه و همچنین تجهیزات در حوزه الکتروفیزیولوژی ضروری است.

وی یادآور شد: برای توسعه زیرساخت ابزارهای الکتروفیزیولوژی در کشور، در سال های اخیر کمک های فراوانی از سوی ستاد علوم شناختی صورت گرفته است و چندین مرکز دانشگاهی با حمایت های این ستاد توانسته اند بسیار کارآمدتر از قبل به چنین امکاناتی مجهز شوند.

عزیزی افزود: درحال حاضر چندین مرکز در کشور به تجهیزات و امکانات الکترو فیزیولوژی 'پچ کلمپ' مجهز هستندکه کار با این تکنیک نیازمند تجربه و تخصص بالایی دارد.

وی تصریح کرد: به منظور افزایش بهره وری از چنین تجهیزات ارزشمندی، به هم اندیشی اساتید و خبرگان این حوزه نیاز است و در این کارگاه تخصصی اساتید داخلی و خارجی آخرین تجربیات و دانش خود را در زمینه امکان مطالعه حوزه علوم اعصاب شناختی در سطح یک سلول مغزی در اختیار محققان و علاقه مندان قرار می دهند.

وی گفت: در این کارگاه تخصصی حدود 70 نفر از دانشجویان دکتری، پسادکتری و استادیاران جوان زیر نظر اساتید مجرب حوزه الکتروفیزیولوژی از دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پروفسور 'السدر گیب' استاد دانشگاه UCL لندن به مدت پنج روز از شانزدهم تا بیستم اردیبهشت ماه به صورت تئوری و عملی آموزش می بینند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: