کد خبر: ۱۸۷۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
کارگاه آموزشی تخصصی اثربخشی تحقیقات و تدوین استراتژی پروپوزال ها با همت جهاددانشگاهی تربیت مدرس برگزار می شود.
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>  کارگاه آموزشی تخصصی اثربخشی تحقیقات و تدوین استراتژی پروپوزال ها با همت جهاددانشگاهی تربیت مدرس برگزار می شود.

به گزارش شفا آنلاین:حمید گلحسنی مسوول اجرایی پروژه های مطالعاتی جهاددانشگاهی تربیت مدرس  پیرامون برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: اثربخشی در تعریف ساده و کلی این معنا را دارد که سرمایه گذاری هایی که در دانشگاه ها و در حوزه پژوهش کشور انجام می گیرد، چه منفعت و چه تغییرات مثبتی را برای کشور به همراه دارد؟


وی در پاسخ به این سوال که چرا این موضوع برجسته شده است، گفت: به این دلیل که بحران های مالی و کاهش منابع در دنیا در حال وقوع است. مشکلات فراپیچیده در حال شکل گیری است که بازیگران و عوامل زیادی در آن دخیل هستند و به همین خاطر حل کردنشان بسیار سخت بوده و اغلب حل نشده باقی می مانند. از سوی دیگر، تعداد بالای محققان که به جامعه پژوهشی اضافه می شود مشکل دیگری است. چراکه، اینها نیاز دارند از منابع استفاده کنند در حالیکه بحران های مالی منابع را کاهش می دهند.

گلحسنی در ادامه عنوان کرد: حال اتفاقی که می افتد این است که این مفهوم که نقش دانشگاه ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه به چه صورتی است، برجسته تر شده و بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این موضوع روز به روز این مساله برجسته تر می شود. ضمن اینکه دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوی هم به تازگی تاکید کرده اند که تحقیقات دانشگاه ها و مراکز آموزشی باید به سمت حل مشکلات جامعه و ایجاد اثربخشی رود.

وی با اشاره به اینکه این روند در کشورهایی مانند انگلستان، استرالیا، کانادا و آمریکا در حال انجام است و در حال پیگیری این موضوع هستند، در مورد برگزاری این کارگاه آموزشی گفت: این موضوعی است که جهاددانشگاهی تربیت مدرس به صورت متمرکز وارد آن شده و از سوی دیگر، جهاددانشگاهی به عنوان سازمانی که بین دانشگاه ها و جامعه قرار دارد و با توجه به اینکه در همه دانشگاه ها حضور و با حوزه های سیاستگذار و اجرایی کشور هم ارتباط تنگاتنگ دارد، با هدف اینکه چطور می تواند این اثربخشی را در جامعه بیشتر کند، به این موضوع ورود پیدا کرده است.

مسوول اجرایی پروژه های مطالعاتی جهاددانشگاهی تربیت مدرس با اشاره به اینکه تعدادی برنامه در این راستا تهیه دیدیم که مفهوم اثربخشی تحقیقات و پروپوزال ها را در جامعه گسترش داده و این گفتمان سازی را در این حوزه ایجاد کنیم، گفت: وب سایت و شبکه اثربخشی تحقیقات اولین قسمت کار است که محققان می توانند از منابع موجود در آن استفاده کنند.

گلحسنی ادامه داد: موضوع دیگر برگزاری کارگاه آموزشی است که نخستین آن چهارشنبه برگزار خواهد شد. بخش اول راجع به اهمیت گفتمان سازی و اینکه چرا حوزه های پژوهشی باید به آن توجه کنند. بخش دیگر نیز استفاده از تجارب دانشگاه های بزرگ در کشورهای دیگر است که در این مورد وارد همکاری با دانشگاه یورک کانادا شدیم.

وی خاطرنشان کرد: از این رو، مدیر کل پژوهش و نوآوری دانشگاه یورک کانادا در این کارگاه در رابطه با مدل اثربخشی مطالب مفیدی ارائه خواهند داد.

گلحسنی تصریح کرد: گام بعدی نیز سمینار بین المللی اثربخشی تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است که در تیرماه سال آینده برگزار خواهد شد که جهاددانشگاهی با دعوت از صاحبنظران داخلی و خارجی این سمینار را برگزار می کند.

بر اساس این گزارش، کارگاه آموزشی تخصصی اثربخشی تحقیقات و تدوین استراتژی اثربخشی در پروپوزال ها با همت جهاددانشگاهی تربیت مدرس و همکاری دانشگاه یورک کانادا روز چهارشنبه 16 اسفند برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: