کد خبر: ۱۸۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 21
نیاکان ما از گذشته های دور به مساله انتقال ارثی صفات زن و مرد به جنین اعتقاد داشتند که این افتخارانگیز است
شفا آنلاین>سلامت>دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی نوروژنتیک، روز چهارشنبه با حضور متخصصان داخلی و خارجی به مدت سه روز در برج سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد.

به گزارش شفا آنلاین، رئیس انجمن نوروژنتیک ایران در این همایش درخصوص علم ژنتیک در ایران باستان اظهار کرد: نیاکان ما از گذشته های دور به مساله انتقال ارثی صفات زن و مرد به جنین اعتقاد داشتند که این افتخارانگیز است.

محمدحسن کریمی نژاد با بیان اینکه در ایران باستان اعتقاد بر این بود که جنین و فرزند حاصل صفات و خصوصیاتی از پدر و مادر است، افزود: این در حالی است که در تمام دنیای غرب به خصوص یونان اعتقادشان متفاوت بود و بقراط معتقد بود فقط خصوصیات پدر به جنین منتقل می شود و زنان نقشی در انتقال صفات ندارند.

وی ادامه داد: زرتشت پیامبر در سه هزار و 738 سال پیش حقوق همه افراد بشر اعم از زن و مرد را یکسان می دانست و داریوش کبیر نیز 2 هزار و 600 سال قبل در منشور حقوق بشر تدوینی خود همه انسانها را در سراسر گیتی یکسان و بردگی را ممنوع کرد.

وی بیان کرد: بانو آرتمیس اولین دریاسالار دنیا نیز 2 هزار و 400 سال قبل فرماندهی نیروی دریایی خشایارشاه در جنگ ایران و یونان را برعهده داشت که بیانگر این است که زنان در ایران قدیم از حق برابر برخوردار بودند و تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشت.

وی گفت: علم ژنتیک(Genetics) امروزه نیز دریافته که جنین حاصل وارثت از زن و مرد است و صفات مادر و پدر به فرزند منتقل می شود.

دبیر علمی این همایش نیز در مراسم افتتاحیه اظهار کرد: 234 مقاله علمی در حوزه ژنتیک و نوروژنتیک به این همایش ارسال شد که 229 مقاله پذیرفته و به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می شود.

مرتضی سعیدی افزود: در این همایش سه روزه با حضور متخصصان داخلی و خارجی علم نوروژنتیک اساس بیماریهای ژنتیکی در کودکان و تازه های نوروژنتیک مورد بحث قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این همایش با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) و جهاد دانشگاهی مشهد، انجمن نوروژنتیک ایران و خراسان برنامه ریزی شده است.

نوروژنتیک علمی متشکل از دو رشته نورولوژی و ژنتیک است. بسیاری از بیماری‌های نوروژنتیکی می‌توانند پایه ژنتیکی داشته باشند، برخی از بیماریها مانند متابولیک عصبی ارثی، نوروماسکولار، صرع و ام اس از جمله بیماری‌هایی هستند که منشاء ژنتیکی دارند.

نخستین انجمن نوروژنتیک جهان را پزشکان و دانشمندان آلمانی در سال 1994 از اجتماع کلیه رشته هایی که با ژنتیک فیزیولوژی طبیعی و غیرطبیعی اعصاب سر و کار دارد، تشکیل داده و تاسیس کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: