کد خبر: ۱۸۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 2018January 20
این شکایت به تصمیم موسسه مالی کلیراستریم، مستقر در لوکزامبورگ ارتباط دارد که مالکیت آن متعلق به سازمان بورس آلمان است.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که بانک مرکزی ایران شکایتی را برای دریافت میلیاردها دلار خسارت علیه سازمان بورس اوراق بهادار لوکزامبورگ طرح کرده است.

به گزارش شفاآنلاین،این شکایت به تصمیم موسسه مالی کلیراستریم، مستقر در لوکزامبورگ ارتباط دارد که مالکیت آن متعلق به سازمان بورس آلمان است. این موسسه سپرده‌های بانک مرکزی ایران را به درخواست شاکیان آمریکایی جمهوری اسلامی ایران مسدود کرده است.

مبنای شکایت این افراد، که آسیب‌دیدگان و بازماندگان قربانیان آمریکایی عملیات تروریستی هستند، اتهام حمایت حکومت ایران از تروریسم و شکایاتی است که جهت دریافت غرامت از جمهوری اسلامی در محاکم آمریکایی طرح شده است.

بانک مرکزی در شکایت خود، خواستار دریافت ٤.٩ میلیارد دلار شده که شامل دارایی‌های مسدود شده بانک نزد موسسه کلیراستریم و بهره تعلق گرفته به آن است.

بانک مرکزی ایران در شکایت خود گفته است که کلیراستریم باید اصل سپرده‌های ایران و بهره تعلق گرفته به آن را باز پس دهد و در غیر اینصورت، سازمان بورس آلمان موظف به پرداخت خسارت به همین میزان است.

شکایت ایران برای خارج کردن سپرده‌های خود نزد کلیراستریم سابقه چند ساله دارد و مربوط به مسدود شدن مبلغ حدود دو میلیارد یورو متعلق به بانک مرکزی است. این مبلغ تا پایان رسیدگی قضایی به شکایت علیه ایران در دادگاه‌های آمریکا و لوکزامبورگ مسدود باقی خواهد ماند.

تاکنون، کلیراستریم در اجرای رای یک دادگاه آمریکایی در سال ٢٠١٣، مبلغ معادل ١.٩ میلیارد دلار را به شعب مالی خود در آمریکا منتقل کرده است.

براساس حکم این دادگاه، دولت ایران ملزم شده است است به حدود یکهزار شاکی آمریکایی غرامت بپردازد. از جمله این شاکیان، خانواده‌های بیش از دویست نظامی آمریکایی هستند که در بمب‌گذاری سال ١٩٨٣ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت جان خود را از دست دادند. در آن انفجار ٢٩٩ نفر از جمله تعدادی غیرنظامی لبنانی کشته شدند.

همچنین، ایران به پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان و خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ١٩٩٦ در عربستان سعودی محکوم شده است. در این بمب‌گذاری ١٩ آمریکایی کشته شدند.

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار آلمان گفته است که «از نظر کلیراستریم، شکایت بانک مرکزی ایران علیه آن موسسه فاقد مبنای حقوقی است.»

برچسب ها: لوکزامبورگ ، بیمه ، بانک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: